דלג אל

הוראת חינוך לשוני בחינוך המיוחד

חינוך הלשוני

החינוך הלשוני מתמקד בהקניית מיומנויות בשפת האם, החיוניות להתפתחות אישית, רגשית וחברתית, והן בסיס ללמידה בכל תחומי הדעת.
תלמידים עם מוגבלויות מתקשים לעיתים לרכוש באופן ספונטני את מיומנויות השפה, ולכן מתמודדים עם קשיים בקריאה, בכתיבה, בתקשורת בין-אישית ובהבעה.
מכאן החשיבות הרבה בהוראת מיומנויות שפתיות ותקשורתיות, באופן ישיר ובחיבור לתכנים אחרים, אשר יסייעו להם להתנהל ולהשתלב בסביבתם וכן ליהנות מנכסי השפה והתרבות.

מדריכה ארצית: אילנה קלר ilanake@education.gov.il

חזרה לראש הדף

תכנון ההוראה והלימודים בחינוך הלשוני בחינוך המיוחד

תכנון הלימודים בחינוך לשוני

תכנון הלימודים בחינוך לשוני יתבסס על תוכנית הלימודים הרגילה לשכבת הגיל, תוך כדי התאמה למאפייני התפקוד של התלמיד. במקרה של פערים במיומנויות היסוד ביחס לשכבת הגיל הכרונולוגי, יש לשאוף להוראת התכנים המופיעים בתוכנית הרגילה לשכבת הגיל, תוך כדי ביצוע התאמות ושינויים בתכנים ובמשימות, בהתייחס לרמת התפקוד של התלמיד. לביצוע התאמות ושינויים בהוראה יש להסתייע ב"מדריך היישומי ליישום והטמעה של תוכניות הלימודים בחינוך הלשוני בחינוך המיוחד", המציג את ההישגים הנדרשים בתוכנית הלימודים ביתר פירוט והרחבה, תוך כדי דירוג לביצועים ברמות שונות.

המדריך ליישום והטמעה של תוכניות הלימודים בחינוך הלשוני בחינוך המיוחד.

מדריך זה נועד לסייע לצוותים החינוכיים להתאים את תוכניות הלימודים בשלבי הגיל השונים לתלמידים עם מוגבלויות במסגרות החינוכיות השונות. המסמך כולל הישגים נדרשים מותאמים בארבע מיומנויות השפה: האזנה ודיבור, כתיבה, קריאה וידע לשוני.

להלן פרקי המדריך:

חזרה לראש הדף

ספרי לימוד, יחידות הוראה וחומרי למידה

ספרי לימוד, יחידות הוראה וחומרי למידה
חזרה לראש הדף

הערכת הישגים בשפת אם

הערכת הישגים בשפת אם

בדומה לתכנון הלימודים, כך גם תהליכי ההערכה לתלמידים עם מוגבלויות מבוססים על אלו המתקיימים בחינוך הרגיל. הדבר מאפשר העלאת הציפיות של הצוות החינוכי מהלומדים, כך שישפיעו על הישגי התלמידים ועל איכות ההוראה והלמידה. לצד זאת מתקיימים תהליכי הערכה מותאמים, כדי לאפשר לתלמידים עם צרכים מיוחדים לעקוף את קשייהם ולבטא את יכולותיהם למרות מוגבלותם.

כלי הערכה ומשימות הערכה

חזרה לראש הדף

הוראת קריאה וקידום שטף הקריאה

הוראת קריאה וקידום שטף הקריאה

הקריאה משמשת למטרות שונות, כגון איתור מידע, לימוד והעמקה בנושא מסוים, הנאה, הכוונת ההתנהגות האישית, עימות עמדות שונות בנושא הדיון, הבהרת ספקות, הפלגה לעולמות אחרים (תוכנית הלימודים חינוך לשוני עברית לביה"ס היסודי)

תלמידים עם מוגבלויות לעיתים מתקשים ברכישת הקריאה והכתיבה מסיבות שונות, כגון ליקויי שפה, הפרעת קשב וריכוז, גורמים רגשיים וחסך בהתנסויות אורייניות.
הנחת היסוד היא שיש לקדם שטף קריאה בכל גיל, תוך כדי קידום הכשירות התקשורתית, הכתיבה והבנת הנקרא.

בשנים האחרונות אנו מטמיעים בחינוך המיוחד את התוכנית לקידום שטף הקריאה "קול קורא" בהתאמה לתלמידים עם מוגבלויות. בהמשך מצגות מכנסים וימי עיון בנושא.

חזרה לראש הדף

הוראת ספרות

הוראת ספרות

הוראה של יצירות ספרות לתלמידים עם מוגבלויות היא נדבך משמעותי בהוראת השפה וטומנת בחובה הזדמנויות הוראה ולמידה משמעותיות, כגון חשיפה לנכסי שפה ותרבות, העשרה שפתית ואוצר מילים, פיתוח יכולת תוך-אישית ובין-אישית ותיווך להבנה חברתית.

להלן הנחיות להיקף יצירות הספרות המומלצות ברצף הגיל והמסגרות החינוכיות בחינוך המיוחד:

  • תלמידים בתפקוד תקין עד גבולי בכל סוגי המסגרות:
    1. יסודי וחט"ב - הוראת יצירות בהיקף של 50% לפחות מרשימת יצירות הספרות מתוך ארבעת מעגלי הבחירה;
    2. חטיבה עליונה - יש ללמד את יצירות הספרות בהתאם לתוכנית הלימודים בחטיבה העליונה והנחיות המפמ"ר לצורך היבחנות בבחינות הבגרות.
  • תלמידים בתפקוד עם מוגבלות קלה ברצף הגילים - בחירת יצירות ספרות מתוך רשימת יצירות הספרות לצד בחירת ספרים בהתאם למאפייני התפקוד של התלמידים, תוך כדי התחשבות בתחומי העניין שלהם ובאופן המכבד את גילם.
  • תלמידים בתפקוד עם מוגבלות בינונית וקשה - הוראת הספרות תתמקד בחוויה האישית והרגשית של התלמידים וכן במטרות של הנאה מנכסי השפה והתרבות של החברה. כמו כן, יש להקפיד על בחירת ספר מותאם לתפקוד התלמידים תוך כדי התחשבות בתחומי העניין שלהם ובאופן המכבד את גילם.

 

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.