חפש ב:

הערכה משולבת בלמידה

חזרה
הערכה משולבת בלמידה

הערכה ומעקב משולבים בהוראה – אין פירושם מבחן. אפשר לקיים הערכה בדרכים שונות, בתנאי ביצוע שאינם מרתיעים. אין צורך להשתמש תמיד בכלי הערכה אחיד לכלל הכיתה. כמו הוראה טובה, גם הערכה יכולה להיעשות באופן דיפרנציאלי, לאפשר  תיווך מותאם לתלמידים השונים באופן שיוכלו לבטא את ידיעותיהם.

הערכה פנימית משמשת חלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה-למידה השוטף והיום-יומי המתרחש בכיתות. הערכה פנימית במיטבה משולבת בהוראה ובלמידה ומעצבת אותן. היא מאפשרת לקדם אסטרטגיות של הכוונה עצמית בלמידה, כישורי חשיבה, שיקול דעת ופתרון בעיות ולתרום להעלאת ההנעה הפנימית בלמידה. תפקיד ההערכה הפנימית לספק למורים ולגננות מידע לצורך משוב ותכנון התהליכים המתרחשים בכיתה ובגן ולשם קידום הישגי הלומדים וניטורם. עובדי ההוראה  זקוקים לכלים מגוונים שיאפשרו להעריך מטרות הוראה שונות, תהליכים ותוצרים תוך התייחסות להקשר שהלמידה מתרחשת בו, על פי חוזר מנכ"ל: מבחנים פנימיים כחלק מההערכה על פני הרצף החינוכי.

שיעורי העברית מזמנים מרחב גדול של בחירה בתכנים ובתהליכי למידה ומאפשרים התפתחות אישית. כל תלמיד בדרכו ובקצב שלו צריך למצוא בשיעורי העברית הזדמנות לחוות הצלחה ולחוש בהתקדמות. תפקידנו כמורים לסייע לו לעצב בדרך של הנאה ועניין את הכישורים האורייניים שישמשו אותו ללמידה. זהו אחד האתגרים המשמעותיים העומדים בפנינו, במיוחד לנוכח המורכבות וההטרוגניות הרבה שמאפיינת את כיתות הלימוד בארץ. בין התלמידים נמצא מי שמתקשה בקריאה או בכתיבה, מי שעברית אינה שפת אמו, מי שזה עתה הגיע ארצה, ועוד אחרים. כדי לא להשאיר אף ילד מאחור, לקדם הישגים ולהיענות לצרכים המגוונים של התלמידים בכיתה, חשוב שנבסס תהליכים של הוראה מבוססת הערכה, תכנון ומעקב.

ההנחה היא שהערכת הלמידה משלימה את תהליכי ההוראה והלמידה. לפיכך חשוב שההערכה הפנימית, בשונה מההערכה החיצונית, תהיה משולבת בתהליך ההוראה ותאופיין בקשר גומלין מתמשך ורצוף בין המורה לתלמיד. הערכה בתחום החינוך הלשוני צריכה להתייחס למכלול ההיבטים הקשורים להתפתחות הידע והמיומנויות של הלומדים בשפה הדבורה והכתובה: להתפתחות השיח הדבור, להתפתחות מיומנויות הקריאה הקולית (דיוק וקצב הקריאה), להתפתחות כישורי הבנת הנקרא ולהתפתחות כישורי ההבעה בכתב.

לפניכם מרוכזים כלים להערכה פנימית בחינוך הלשוני:

  • מבחני מפמ"ר - משימות הערכה נשלחים אל בתי הספר, באמצעות המדריכות המחוזיות, פעמיים בשנה.

  • מבחני מיצ"ב קודמים לשימוש כמבחני מדף נמצאים באתר ראמ"ה

  • דוגמאות של מבחני פירלס נמצאים באתר ראמ"ה

  • מבחני הערכה לתלמידים עולים נמצאים באתר ראמ"ה

  •  מצגת הערכה מעצבת בחינוך, בה מוצעים כלים וחומרי למידה היכולים לשמש את המורה להערכה פנימיית במסגרת העבודה בכיתה. בבחירת הכלי להערכה ואופן השימוש בו יש לוודא שהכלי יתאים למטרות ההערכה ולמטרות הלמידה וכן למאפייני התלמידים, לגילם ולצורכיהם.  (מתוך חוזר מנכ"ל). למצגת הערכה מעצבת בחינוך הלשוני

  • מודל תהליך הערכה בו הצעה לכלי להערכת הלומד ולבניית מהלכי הוראה לשימוש המורה בעבודת ההוראה היומיומית השוטפת.  ניתן ליישמו עבור כל אחד מכלי ההערכה המוצעים באתר. לטבלה מודל לתהליך הערכה.

ההערכה המקדמת למידה מוצגת בארבע דרכים שונות

מצגת
מצגת
סרטון
סרטון
הרצאה
הרצאה
כרזה
כרזה

כלי הערכה

לרשותכם מגוון של כלי הערכה של מיומנויות שפה ואפשר לעשות בהם שימוש בתנאי ביצוע גמישים, לאו דווקא כמבחן.
מורים יכולים לבחור להעריך באמצעותם תלמידים מסוימים בלבד בעוד האחרים עסוקים בלמידה. הם יכולים לבחור להשתמש בכלים קצרים שאינם "תופסים" שיעור שלם וניתן בקלות לבדוק אותם, או לחלופין לבחור טקסט אחיד לכל  תלמידי הכיתה אולם להציע תיווך משתנה לתלמידים שונים – הקראה, הגדלה של טקסט, ניקוד, חלוקה לפסקאות ועוד.

הטבלה הזו היא הצעה לכלי להערכת הלומד ולבניית מהלכי הוראה לשימוש המורה בעבודת ההוראה היומיומית השוטפת.  ניתן ליישמו עבור כל אחד מכלי ההערכה המוצעים כאן באתר. 

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.