דלג אל

חינוך בלתי פורמלי

חזרה

חינוך ערכי חברתי קהילתי

חינוך ערכי חברתי קהילתי

מינהל חברה ונוער אחראי על החינוך הערכי-חברתי-קהילתי (החינוך הבלתי פורמלי) לכלל בני הנוער במדינת ישראל לאור מטרות החינוך (חוק חינוך 2000).
חיזוק החינוך לערכים, טיפוח החשיבה וההתנהגות המוסרית והחינוך למעורבות ולאחריות חברתית הם בליבת התפיסה החינוכית של כל תחומי המינהל, ומהם נגזרים התכנים, העקרונות המנחים ומסגרות הפעולה כאחד (מתוך מינהל חברה ונוער).

בדומה לתכנון הפדגוגי בתחומי הדעת, גם בתחום החינוך החברתי-קהילתי מתבססות תוכניות העבודה לתלמידים עם מוגבלות על תוכניות ויוזמות של החינוך הרגיל. שיתוף הפעולה של אגף א' חינוך מיוחד עם מינהל חברה ונוער הניב מהלכים שונים להתאמת התוכניות לתלמידים עם מוגבלות.

פעילויות פנאי במסגרות החינוך הבלתי פורמלי מותירות רישום משמעותי על המשתתפים ומספקות הזדמנות ייחודית לבחינת כישורים ולהתנסות חברתית (גילור, קליבנסקי, כפיר 2015), וקיימת חשיבות רבה לקחת חלק בפעילויות השונות במהלך שעות היום במסגרת הלימודים ובשעות אחר הצהרייים.

התפתחות אישית ומעורבות חברתית

התוכנית "התפתחות אישית ומעורבות חברתית" - מותאמת לתלמידים עם מוגבלות ומבוססת על התוכנית המתקיימת בחינוך הרגיל. מתווה ההתאמות כולל עקרונות שיאפשרו את השתתפותם של תלמידי החינוך המיוחד בתוכנית.

טיול מונגש

שילוב תלמידים עם מוגבלות בטיולים ופעילויות חוץ בית ספריות. הטיולים המתקיימים במערכת החינוך מיועדים לעורר בקרב התלמיד את האהבה לארץ, לנופיה ולמורשתה. הטיול המתקיים מחוץ לכותלי בית הספר הוא חלק בלתי נפרד מהמערך הלימודי-חינוכי של בית הספר. תלמידים עם מוגבלות המשולבים בכיתות רגילות או לומדים בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים ישתתפו בכלל הפעילויות הכיתתיות והשכבתיות המתקיימות בבית הספר במסגרת התוכנית.

סיור במוזיאון ובמרכז מבקרים

מתווי העקרונות להתאמת הדרכה במוזיאון ובמרכז מבקרים לתלמידים עם צרכים מיוחדים נכתבו עבור צוותים חינוכיים במסגרות החינוך השונות ועבור צוותי הדרכה במוזיאונים ובמרכזי מבקרים. המתווים כוללים עקרונות והמלצות לתכנון סיור מותאם (פנים אל פנים או מקוון) במוזיאון ובמרכז מבקרים בהתייחס למגוון המאפיינים של אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.

המתווים נכתבו בהתבסס על עקרונות ההוראה בחינוך המיוחד כפי שהם מופיעים בתל"ם בחנ"מ - מדריך לתכנון למידה משמעותית והוראה איכותית לתלמידים עם צרכים מיוחדים, וכן על פי האמור בתקנות לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בפרק העוסק בנגישות לתערוכות ולמרכזי מבקרים.

מסע לפולין

השתלבות תלמידים עם מוגבלות במשלחות המסע לפולין משרד החינוך מוצא לנכון לארגן מסעות תלמידים מישראל לפולין במטרה לחזק את שייכותם של התלמידים לעם ישראל ואת זיקתם למורשתו לדורותיו. משרד החינוך פועל להשתלבותם של תלמידים עם מוגבלות בכלל העשייה החינוכית.

קיץ אחר

השתלבות של צעירים עם מוגבלות בפעילויות "קיץ אחר".
התוכנית מאפשרת הרחבת המענה לתלמידים עם צרכים מיוחדים הלומדים בתוכנית השילוב ולתלמידי כיתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים, אשר אינם נכללים במסגרת "הארכת שנה"ל בחינוך המיוחד" (סל חופשות), וכן לתלמידים הזכאים להארכת שנה"ל בחלק מחופשת הקיץ, בזמן שהותם בחופשה.

הכנה לשירות משמעותי

תקופת ההתבגרות היא תקופה מכרעת בהכנתם של מתבגרים לקראת התמודדות עם האתגרים שיעמדו בפניהם בחייהם העצמאיים כבוגרים.

יש צורך בבנייה של תהליכי עבודה מובנים המתמקדים בהכנה לקראת המעבר על היבטיו השונים. היבטים אלו מפורטים בתוכניות הכנה לחיים של האגף לחינוך מיוחד.

כמו כן חשוב להתמקד גם בהכנה לתהליך המעבר עצמו והשלכותיו. אחת המסגרות שאליהן עוברים התלמידים היא המסגרת של השירות המשמעותי (שירות צבאי, שירות לאומי). שירות זה הוא מימוש חובה אזרחית המתבטאת בנכונותם ובמוכנותם של בני הנוער ליטול על עצמם אחריות אישית תוך מעורבות חברתית והזדהות עם המטרות המוצבות בפניהם.

תנועות נוער

שילוב תלמידים עם מוגבלות בתנועות נוער. ילדים עם מוגבלות הם חלק מקהל היעד של התנועות והשתלבותם משפיעה לטובה עליהם ועל כלל החניכים.

החברות בתנועת נוער היא קרקע ייחודית לחוויה של התפתחות אישית, העצמה, תחושת שייכות לקהילה ולחברה וחינוך לשירות משמעותי ותרומה למדינה. זו גם תשתית משמעותית ביותר לרישות חברתי רחב שמסוגל לקדם את המוביליות החברתית, האישית והמקצועית של בני הנוער.

ילדים עם מוגבלות הם חלק מקהל היעד של התנועות והשתלבותם משפיעה לטובה עליהם ועל כלל החניכים. ההיכרות האישית שוברת חומות של סטיגמות ודעות קדומות ומחנכת לערכים שישפיעו על התנהגותם של כלל החניכים כלפי אנשים עם מוגבלות גם בבגרותם. הילדים עם המוגבלות מתנסים בחוויות נורמטיביות, מרחיבים את מעגלי ההיכרות ומעגלי התמיכה ורוכשים מיומנויות חברתיות.

חשוב שצוותי החינוך במוסדות החינוכיים יעודדו את התלמידים להשתתף בפעילויות של תנועות הנוער ואף יפעלו כדי שהתלמידים יכירו את תנועות הנוער שפועלות במקום מגוריהם ויהיו גשר בין תנועות הנוער לבין התלמידים.

מועצת תנועות הנוער מפעילה תוכנית לשילוב והכלה של ילדים ונוער עם מוגבלות בכל 13 תנועות הנוער המוכרות במסגרת תקנת התמיכה בתנועות הנוער.

בכל תנועה קיים רכז מקצועי לתחום השילוב, שאליו אפשר לפנות בכל בקשה ושאלה. הרכז מסייע בבניית תוכנית השילוב, מלווה את הקבוצה המשלבת והוא כתובת עבור המדריכים והמשפחה.

השילוב מתבצע באופן פרטני או קבוצתי – בהתאם לרצון וליכולת של החניך, בהתאם לרצון המשפחה ובהתאם ליכולת של התנועה במקום.

התוכנית תומכת בתנועות במגוון דרכים, ובהן:

- ליווי מקצועי, אישי וקבוצתי לכל רכזי התחום בתנועות.- 
- כתיבת תדריך.
- בניית הכשרות ייעודיות בהתאם לצרכים של כל תנועה, לאוכלוסיות היעד ולבעלי התפקידים השונים בתנועות.
- פעילות לשינוי עמדות באמצעים שונים בקרב כלל בעלי התפקידים בתנועה ובקרב בני הנוער בכלל.
- הצטיידות בדברים שיכולים לאפשר שילוב מוצלח יותר.
- ליווי מחקרי ועוד.
(מתוך אתר מועצת תנועות הנוער בישראל)

תוכניות לאוכלוסיות מיוחדות של החברה למתנ"סים

החברה למתנ"סים שואפת לפתח רשת חברתית אמיתית בין כל חברי הקהילה, להפיל חומות ולשבור מחסומים בין אנשים ולתת שירות מיטבי לכל האוכלוסיות. מתוך כך, המתנ"ס הוא בית עבור כל תושבי הקהילה ומחויב לשירות איכותי לכל אדם בה.

אולי תתעניינו גם ב...

הגיל הרך
תיק מטפל חינוך מיוחד
מוגבלויות
מוגבלויות - חינוך מיוחד
הוראה, למידה והערכה
הוראה, למידה והערכה בחינוך המיוחד
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.