מינהל חברה ונוער אחראי על החינוך הערכי-חברתי-קהילתי (החינוך הבלתי פורמלי) לכלל בני הנוער במדינת ישראל לאור מטרות החינוך (חוק חינוך 2000).
חיזוק החינוך לערכים, טיפוח החשיבה וההתנהגות המוסרית והחינוך למעורבות ולאחריות חברתית הם בליבת התפיסה החינוכית של כל תחומי המינהל, ומהם נגזרים התכנים, העקרונות המנחים ומסגרות הפעולה כאחד (מתוך מינהל חברה ונוער).
בדומה לתכנון הפדגוגי בתחומי הדעת, גם בתחום החינוך החברתי-קהילתי מתבססות תוכניות העבודה לתלמידים עם מוגבלות על תוכניות ויוזמות של החינוך הרגיל. שיתוף הפעולה של אגף א' חינוך מיוחד עם מינהל חברה ונוער הניב מהלכים שונים להתאמת התוכניות לתלמידים עם מוגבלות.
פעילויות פנאי במסגרות החינוך הבלתי פורמלי מותירות רישום משמעותי על המשתתפים ומספקות הזדמנות ייחודית לבחינת כישורים ולהתנסות חברתית (גילור, קליבנסקי, כפיר 2015), וקיימת חשיבות רבה לקחת חלק בפעילויות השונות במהלך שעות היום במסגרת הלימודים ובשעות אחר הצהרייים.