דלג אל

אומנויות

האומנות בעולם החינוך המיוחד

האומנות בעולם החינוך המיוחד

האומנות ממלאת תפקיד חיוני במערכת החינוך ככלי לפיתוח יצירתיות, ביטוי עצמי ומיומנויות חברתיות. היא מעשירה את עולמם של התלמידים, מעודדת חשיבה ביקורתית ומאפשרת חיבור אישי לעולמות תוכן מגוונים.

בעולמם של תלמידי החינוך המיוחד, לאומנויות השונות יש משמעות עמוקה אף יותר, היא משמשת אמצעי גישור בין עולמות רגשיים, קוגניטיביים וחברתיים, ומאפשרת לתלמידים לבטא את עצמם בדרכים שאינן תלויות במילים.

אומנות יכולה לספק מסגרת נטולת שיפוט, שבה תלמידים יכולים לפתח תחושת מסוגלות, לבנות ביטחון עצמי ולהתחבר עם אחרים בדרכים ייחודיות. היא לא רק כלי ללמידה, אלא גם מרחב לביטוי ולצמיחה אישית, המעשיר את מערכת החינוך כולה ואת החברה בכללותה.

חזרה לראש הדף

תחומי אומנות

מוזיקה

מוזיקה מחברת בין אנשים מעצם היותה שפה בין-לאומית. כך היא גם הופכת לכלי ביטוי עוצמתי בעבור תלמידי החינוך המיוחד שחלקם מתקשים להתבטא במילים בחיי היום-יום. החינוך המוזיקלי מאפשר לשים זרקור על כישרונות בקרב תלמידים אלה, לגלות ולהעצים אותם, לווסת התנהגויות מאתגרות באמצעות מוזיקה ולקדמם בתחומים רגשיים, חברתיים, תקשורתיים ומוטוריים. לחינוך המוזיקלי יכולה להיות השפעה עצומה על עיצוב אישיותם של תלמידי החינוך המיוחד, על רווחתם הרגשית ועל חיבורם לקהילה לקראת היותם בוגרים ועצמאים ככל האפשר.

מחול

בחברה הישראלית המורכבת מגוונים של אוכלוסיות שונות ובעלות מאפיינים שונים, המחול מקדם ערכי שילוב, סקרנות, דיאלוג, חיבור, שיתוף, הכלה, הזנה הדדית והקשבה מודעת. באמצעות המחול התלמידים לומדים לגלות כוחות חדשים בעצמם, לשנות תפיסות של ערך עצמי נמוך ולגלות דרכים לשיתוף פעולה ולקיום מפגשים ייחודיים ומשמעותיים.

 

תקשורת וקולנוע

לימודי התקשורת והקולנוע מציעים פלטפורמה ייחודית לתלמידי החינוך המיוחד לספר את סיפורם באמצעים חזותיים ואודיו ויזואליים מגוונים. עבור תלמידים שמתקשים בתקשורת מילולית מסורתית, יצירת סרטים קצרים, עריכת ווידאו, צילום סטילס ואף עיתונות בסיסית מאפשרים להם להתבטא בצורות חלופיות ויצירתיות.

הלימודים מתקיימים בכיתות קטנות ובהוראה מותאמת אישית, מה שמאפשר התקדמות הדרגתית ומענה לצרכים הייחודיים של כל תלמיד. התחום מפתח כישורים טכנולוגיים חיוניים לעולם העבודה המודרני, מחזק את הביטחון העצמי דרך יצירה אישית, ומעודד עבודת צוות ושיתוף פעולה בפרויקטים קבוצתיים. באמצעות סיפור חזותי ועיתונות, תלמידים אלה יכולים להציג נקודות מבט ייחודיות, לפתח חשיבה ביקורתית על תוכן מדיה, ולבנות כלים לאוריינות דיגיטלית. החינוך הקולנועי והתקשורתי מעניק לתלמידי החינוך המיוחד במה להישמע, מכשיר אותם לעצמאות דיגיטלית ופותח בפניהם דרכים חדשות להשתלב בחברה כיוצרי תוכן ומספרי סיפורים.

תיאטרון

תיאטרון הוא כלי רב עוצמה לביטוי אישי, שיתוף ריגשי ולמידה חוויתית. בחינוך המיוחד הוא מקבל משמעות נוספת- גשר תקשורתי וריגשי עבור תלמידים עם צרכים ייחודיים.

דרך המשחק, התנועה, עבודת הגוף והדימיון יכולים התלמידים לבטא את עצמם בדרכים שאינן תלויות בשפה המילולית ומאפשרות חופש ויצירתיות. התיאטרון מאפשר להם לחוות מסוגלות והצלחה, לפתח אמפתיה, להיפתח ולשתף, להשתעשע ולהמציא. כמו גם לשכלל את הכישורים חברתיים ולהרגיש חלק מקבוצה.

זהו מרחב בטוח שבו כל אחד יכול לפגוש את עצמו ולזהור בדרכו.

חזרה לראש הדף

סיור במוזיאון, מרכז המבקרים

סיור במוזיאון, מרכז המבקרים

מתווי העקרונות להתאמת הדרכה במוזיאון ובמרכז מבקרים לתלמידים עם צרכים מיוחדים נכתבו עבור צוותים חינוכיים במסגרות החינוך השונות ועבור צוותי הדרכה במוזיאונים ובמרכזי מבקרים. המתווים כוללים עקרונות והמלצות לתכנון סיור מותאם (פנים אל פנים או מקוון) במוזיאון ובמרכז מבקרים בהתייחס למגוון המאפיינים של אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.

חזרה לראש הדף

התאמות לתלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים

התאמות לתלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים

מתן התאמות בתהליכי הערכה נועד לסייע לתלמיד עם מוגבלות לעקוף את קשייו העלולים לפגוע ביכולתו לבטא את התקדמותו והישגיו, ולאפשר הערכה של רמת תפקודו לצורך תכנון מיטבי של תכניות ההתערבות. במתן התאמות יש חשיבות להפעלת שיקולי הדעת של הצוות החינוכי, תוך התייחסות למכלול נתונים וממצאים אודות תפקודו של התלמיד ולמידת הרלוונטיות של ההתאמות שניתנו בתהליכי הוראה ולמידה לתהליכי ההערכה.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.