דלג אל

דבר הממונה על זכויות התלמיד והתלמידה

דבר הממונה

דבר הממונה

"לחנך אדם להיות אוהב אדם", ממטרות החינוך.
בית הספר, בהיותו בית חינוך, רואה בְחינוך לכָבוד יעד שלפיו על כל אדם לכבד כל ילדה וילד, גם את הזולת, ואף לחוש כלפיהם אחריות. עלינו לחנך את כל התלמידים להכיר את עצמם ולפתח בהם אמונה בערכם.
לבית חינוך באים התלמידים ללמוד מרצון, מאהבה, מתוך אתגר. אכפתיות אנושית עוטפת כל ילדה וילד ומעניקה להם אמון ביכולתם, הגנה ואהבה בלא תנאי מוקדם.
זכויות יש לכל אדם, בכל גיל, בכל שיוך. תלמידים תלויים במורים וזקוקים להגנתם ומנגד תלמידים הם בני אדם שלמים בעלי רגשות, משאלות ורצונות. אלו בני אדם הנמצאים בשלבי התפתחות שונים – כל אחד בקצב משלו, כל אחת בדרך משלה.
הזכויות המוענקות לתלמידים אינן מוענקות להם בחסד כי אם בזכות – בזכות היותם בני אדם וילדים. בצד אותן זכויות קמה חובה להורים, למורים ולמדינה לאפשר ולקדם את יישומן ואת מימושן.
"נושא זכויות הילד עוגן עד היום בסדרה של אמנות ומסמכים בין-לאומיים, בחוזרי מנכ"ל ובחוק זכויות התלמיד. המסמך הבין-לאומי החשוב ביותר בתחום זה הוא האמנה הבין-לאומית בדבר זכויות הילד... שנכנסה לתוקף לאחר אשרורה על ידי ממשלת ישראל אשר מחויבת להתאמת חוקי המדינה להוראותיה של האמנה. אנשים צעירים ומבוגרים צריכים לדעת מה הן זכויותיהם, מדוע הן חשובות ומה הן הדרכים לממשן, במיוחד בבית הספר. ילדים הגדלים כנושאי זכויות ידעו לכבד זכויות של אחרים בחברה שבה הם חיים ולהעניק להם זכויות אלה..."
(חוזר מנכ"ל תשסד/1(א), ד' אלול תשס"ג, 1 בספטמבר 2003)
ההחלטה לקדם אינטרסים המיוחדים לילד למען עתידו אינה רק החלטה מוסרית אלא גם החלטה שיש בצידה חישוב תועלת. ההגנה על הילד והעשייה הפעילה לקידום האינטרסים שלו מתורגמות לשפת הזכויות. הזכויות הללו מבטיחות שאם ימומשו תצמח מהן תועלת הן לילד האינדיווידואל הן לחברה כולה.
זכויות לילדים פירושן לספק אמון, אדיבות, כבוד ואהבה – אין פירושן להתיר גבולות אלא במסגרת הגבולות להיות זהירים בכבודם ובחירותם. זכויות ילדים פירושן להיות גמישים לכל ילד על פי צרכיו, לשתף ילדים בהחלטות הן בבחירת המטרות הן בדרך למימושן בתהליך של בניית הֲבנות למימוש זכותו של כל אדם בבית הספר ומחוצה לו.
מקום שבו זכויות התלמידים ממומשות הוא בית חינוך, בית תומך לכל התלמידים. שם הם מרגישים רצויים, אהובים ושייכים.
חוק זכויות התלמיד נחקק בשנת 2000, נתמך באמנת זכויות הילד, בחוקי חינוך, בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ובחוקים אחרים המגינים על ילדים ועל בני נוער.
כוונתו של החוק להבטיח את זכויות התלמידים הנמצאים בסמכות וברשות של עובדי ההוראה. יחס של כבוד עומד בבסיס התפיסה החינוכית של תרבות הזכויות בבית הספר ותנאי הכרחי לקיום זכויותיהם של כל השותפים לחינוך: תלמידים, מורים, הנהלה, הורים וקהילה.
תחום האחריות שלי, בהיותי ממונה על יישום חוק זכויות התלמיד והתלמידה, הוא הָחֵל מגיל חינוך חובה ועד להיות הנערה והנער בוגרי מערכת החינוך.
בברכה,
טובה בן-ארי

צוות הדרכה

  • יוסי מיכל, מדריך ארצי
  • מיטל נצר הרוש, מדריכה טכנופדגוגית בפיקוח הארצי ליישום זכויות התלמיד והתלמידה, המינהל הפדגוגי

אולי תתעניינו גם ב...

אמנות וחוקים
זכויות נותנים ומקבלים. זכויות הילדים מאפשרות לקבוע את גבולות ההתנהגות הראויים בין ילדים לבין עצמם ובין מבוגרים. על כן גבול זכותו של האחד או האחת הוא זכות האח...
חוזרי מנכ"ל
ההנחיות המתפרסמות בחוזר המנכ"ל מבטאות את עקרונות המדיניות החינוכית והניהולית של משרד החינוך ואת דרכי היישום שלהם.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.