תוכנית דו לשונית המציגה מנקודת מבטם של התלמידות והתלמידים מצבי חיים ואתגרים בדרך לקבלת אחריות על עצמם ועל אחרים, שיח ערכי וחברתי במצבים אלה והזמנה לפעולה והשפעה ליצירת שינוי
לפניכם חומרי הוראה ולמידה המותאמים ליחידות הגיל השונות ולנושאי רוחב בתחום זכויות ילדים וזכויות תלמידים. חומרי הלמידה כוללים למידה רעיונית ומושגית של התחום, היכרות עם מסמכים מכוננים כגון אמנת זכויות הילד הבין-לאומית וחוק זכויות התלמיד, חקר מקרים ושיח עמיתים, הנעה לפעולה של תלמידים להובלת שינויים בסביבות החיים לשם יישום זכויות, קבלת אחריות אישית ואזרחית ופרואקטיביות חברתית.
אחריות אזרחית – בשבילי הזכויות – المسؤولية المدنية بالنسبة لي حقوق
בשביל הזכויות – דיון בדילמות מוסריות וחברתיות
תוכנית דו לשונית להנחיה ופעילות לתלמידים בדבר יישום האמנה לזכויות הילד והילדה בחינוך העל יסודי. חינוך לזכויות הוא כלי חברתי. הזכויות מחנכות לעצמאות, ובה בעת לשיקול דעת, לביקורת חברתית, לאחריות ולכבוד כלפי הזולת. בחוברת סיפורי אירוע הדנים ביישום האמנה בחברה רבת תרבויות, שוויון בחינוך, נגישות בחינוך, טוהר מידות בחינוך, הזכות להישמע, הפרת משמעת, גבולות ההשתתפות של תלמידים, ילדים עובדים וכו'.
Youth Can Do It
מעמד הילד בתרבות היהודית מאז למחר
עיתונים ובהם מידע על מעמד הילד ברצף התרבות היהודית הלאומית המשיקים לאמנה הבין-לאומית לזכויות הילד והילדה. לכל עיתון מצורף מדריך למורה ובו מערכי שיעור מובנים בנושא העיתון, לרבות פעילות פרואקטיבית של התלמידים.
- עיתון מס' 1 – מיהו ילד
- מדריך למורה – מיהו ילד
- הזכות לכבוד במקורות היהודיים
- עיתון מס' 2 – הזכות לחינוך
- מדריך למורה – הזכות לחינוך
- עיתון מס' 3 – שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות
- מדריך למורה – שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות
- האם כבר יצאנו ממצרים?
- עיתון מס' 4 – הזכות לתנאי העסקה הוגנים
- מדריך למורה – הזכות לתנאי העסקה הוגנים
- עיתון מס' 5 – זה הזמן לסלוח
- מדריך למורה – זה הזמן לסלוח
- עיתון מס' 6 – הזכות לכבוד
- מדריך למורה – הזכות לכבוד
- עיתון מס' 7 – הזכות לחופש הביטוי
- מדריך למורה – הזכות לחופש הביטוי
- זכויות אדם ותלמיד
הרשת לא שוכחת
הזכות להישכח מתמקדת בשיפור זכויות אישיות של ילדים ונוער באמצעות הרחבת השליטה במידע האישי. זו אפשרות ישירה של ילדים והורים להגן על הזכות לפרטיות מפני פלישה לתוך חייהם האישיים של הילדים גם בבגרותם. במערך הלמידה שיעורים העוסקים בסוגיות ערכיות ואתגרים מעשיים במימוש הזכות לפרטיות והזכות להישכח במרחב המקוון.
יחידת הוראה לתלמידי החינוך העל יסודי (ניתנת להתאמה לתלמידים בכיתות ה-ו) בדבר טביעת הרגל הדיגיטלית שלהם, ההשלכות והמשמעויות של טביעת רגל זו על מימוש זכויותיהם
פעילות משותפת עם מינהל חברה ונוער
- עבודה בקיץ
- ניהול דיונים - רקע וביסוס אקדמי
- אחריות אישית ואחריות חברתית - בדרך לאזרחות פעילה, טובה בן-ארי
- אחריות חברתית
- זכותי ואחריותי
- אחריות אזרחית - בשבילי הזכויות עברית | ערבית
חדר מורים לומד
- הגנת כל ילד מאפליה
- שווים כל כך דומים כל כך, על סדר היום
- והילד שותק
- פעילות מקוונת "מי צריך זכויות?"
- הפעלת חדר מורים - אמנת זכויות הילדים
- מכתב למורה
- מכתבו של תלמיד
- חקירות ילדים
- זכויות הילד, זכויות אדם וחברה דמוקרטית
- אלימות בתמונות
- ת"ל: "אני חושב, משמע אני קיים"
- מקום למחשבה: אילו מהפעולות אפשר ליישם בבית הספר שלנו? טובה בן-ארי
- חדר מורים מאמין, טובה בן-ארי
- דרך המשקפיים שלי אני רואה...
- קרם הגנה, טובה בן-ארי
- התייחסויות לכריכת המגזין של ארגון בקול "דציבל"
- יום השמיעה הארצי - פעילויות בדרך ליוזמה חברתית
- חדשות המכון לקידום החירש בישראל לקראת יום השמיעה הארצי מאי 2010
- דיאלוג בין זכות לאחריות - בראי העימות
- ילדים לוחמים באפריקה
- "זכויות משודרות - שידור מיוחד לכבוד יום זכויות הילד עם המשוררת שלומית כהן אסיף
- האם היד הרשעה אוהבת? טובה בן-ארי
- כרזות "הזכויות שלי": עברית | ערבית
- הזכות לתת זכות
- פוסטר מחיק הזכויות והאחריות
- י(ל)ד הפלא - פעילות בעקבות ספר
- הזכויות הבסיסיות לכל ילד, טובה בן-ארי
שירים וקטעי ספרות
- איגרת אל הילדים
- לְזִכְרוֹ שֶׁל פִּיטֶר ווֵי
- כשהמחנכת שלי, הגברת מרכוס, הייתה מסלקת אותי מבית הספר
- המורה איננו מלמד רק בידיעותיו...
- מכתב למורה מתלמיד בכיתה א
- סיפור על מורה
- מתנות שלא אורזים
- סיפור הברומטר
- עיגולי שמחה
- פרידה ממורה
- ברכות לבוגרים
- חלום ההצלחה
- הדברים היקרים ביותר
- כשאני מבקש ממך להקשיב
- "ילדים לא רק יהיו אלא הם בני אדם ועל כן זכאים לכבוד", יאנוש קורצ'ק
- napkin holder
- Heart to Heart
- Perhaps I’ll Be An Artist
- מעוף אווזי הבר
- פרחים של ילדים
- משהו על ילדים - שיר
- זכויות אדם ותלמיד
שיריקוד - תוכנית זכויות לגני הילדים
לכל נושא בתוכנית ארבעה מרכיבים:
- מבוא שבו תיאור הערכים המרכזיים שבהם עוסק השיר וזכויות הילדים כפי שהן באות בו לידי ביטוי.
- כרזת 'זכותי ואחריותי' – כל כרזה מציגה ארבעה זוגות של זכויות ומולן דוגמאות לסוגי אחריות הנגזרים מהן. אפשר לעבוד על כל זוג בכל שבוע, כלומר, הפעילות בכל כרזה מותאמת לחודש ימים.
- שיריקוד הכולל שיר מוקלט וריקוד מתאים.
- הצעות לצוותים החינוכיים:
א. 'בואו נדבר על זה' – הצעות לעיבוד שיח סביב נושאים ערכיים העוסקים בזכויות ילדים מתוך שירים שיש בהם פוטנציאל לעַניין את הילדים.
ב. 'כדאי לדעת' – נושאים נוספים להרחבת התפיסה והתובנות של צוותי החינוך בשיח עם הילדים.
ג. 'חינוך לתנועה' – היבטים של חינוך גופני ותנועה בגיל הרך ודגשים שמושמים בו.
ד. כרזות שאפשר להדפיס ולתלות בכיתה או בגן (או לחלק לילדים ולהורים) לפי הנושא הנלמד באותו חודש. הכרזות מצורפות בקישור או בברקוד.
- שיריקוד זכויות
תוכנית הפעלה בריקוד ובתנועה המזמנת שיח בנושא זכויות לילדי הגן והכיתות הצעירות
ריקודי התוכנית
ילדים בצל המלחמה
למלחמה באוקראינה השפעה ניכרת על חייהם של ילדים ובני נוער, זכויותיהם הבסיסיות נשללות. בשיעור זה נבחן את השפעות המלחמה על סביבות החיים של צעירים באוקראינה לצד דרכי הזדהות ופעולה שלנו למענם.
- ילדי אוקראינה במלחמה - מערך שיעור
- מצגת מלווה: בעברית | באנגלית
הזכות לשוויון ואיסור אפליה
תערוכה מפעילה
בתערוכה דינמית מיוחדת, הכוללת צפייה פעילה בכרזות ובסרטונים בנושא, אתם מוזמנים לסייר בכיתה או במחשב האישי בתערוכה ולענות על השאלות. כמו כן, אנו מציעים לכם לקיים דיון בכיתה לאחר הפעילות.
מצורפים: קישורים לכניסה לתערוכה, דף מפעיל שאפשר לשכפל לכיתה, המלצות לפעילות ודיון נוסף
זכות מגדרית
יש חשיבות רבה בחינוך להכרת האחר גם כאשר הוא שונה בנטייתו המינית או בזהותו המגדרית, כמו גם בהשקפת עולמו, וזאת מתוך גישה פלורליסטית המכבדת ומכילה כל אדם - צעיר או מבוגר - בזהותו הייחודית. כיום אנו נוכחים בתמורות משמעותיות ובשינוי בדיון הציבורי הנוגע למקומה של הקהילה הלהט"בית במארג היחסים בחברה הישראלית. תוספת איסור האפליה מטעמי נטייה מינית או זהות מגדרית, במסגרת חוק זכויות התלמיד, מרחיבה את הראייה של תלמידות ותלמידים להט"בים שלהם צרכים ייחודיים במרחב החינוכי. תוספת זו חשובה, משום שהיא מקדמת דיון בסוגיות הנוגעות לתלמידות ולתלמידים חברי הקהילה הלהט"בית, שבעבר לא ניתנה להם במה. התוספת נותנת לגיטימציה לצרכים הייחודיים של תלמידים אלה ומטילה על כולנו אחריות ומחויבות להיות רגישים לצרכים אלה.
- תוכנית ניר - ארגון הנוער הגאה (איגי)
- מחקר הערכה - תוכנית ניר 2016
- מדריך לתמיכה בתלמידים הומוסקסואלים, בתלמידות לסביות וכן בבי סקסואלים ובטרנסג'נדרים בבית הספר
- A guide to supporting LGBT Students in your school
- מצגת ההרצאה: איסור אפליה מטעמים של נטייה מינית או זהות מגדרית - תוספת לחוק זכויות התלמיד
- גיוון מגדרי
פרויקט "גיוון מגדרי", העוסק בממשקים שבין אומנות, חדשנות ותפיסה של זכויות ילדים ונוער. השתתפו בו תלמידים מצטיינים ממגמות האומנות החזותית בשיתוף חברת אמדוקס, הפיקוח על האומנות החזותית והפיקוח ליישום זכויות תלמידים במשרד החינוך.
נושא הפרויקט הוא ייצוג חזותי של מסרים על זהות אישית וחברתית מנקודת מבט של זכויות ילדים ונוער על פני כל טווח הרצף המגדרי.
התלמידים חברו ללמידה לצוות החדשנות והעיצוב של חברת אמדוקס, ועבדו על תכנון תוצר אומנותי באמצעות כלים דיגיטליים שונים. במפגשי הלמידה לקחו חלק מרצים מתחומי ההייטק, אומנים, נציגי הקהילה הלהט"בית, מפקחים, מנהלים, מורים ותלמידים.
אנשים קטנים גדולים תוכנית חינוכית
- "About "Big Small People
- Suggestions for rights to be featured in animated films
- Students’ Rights Education in School Curricula
- By Yaffa Vigodsky
Childrens Rights Convertion
- A Poem about Children's Rights
- About Children Rights
- Convention on the Rights of the Child
- Human Rights Education in School Curricula
- Lecture: C.L.C.C. Conference
- The Convention on the Rights of the Child
- The Principle of the Good of the ChildShapes the Rights of Children in the Family: Abstract
- Challenges in the multicultural society
- Childrens Rights Convertion- about the project
Credits
Seminar
Participating Schools