יחידת חובה לתלמידים הלומדים לחמש יח"ל הנלמדת בכיתה י"ב
שנים רבות שאנו מקדישים זמן בכיתה י"ב להוראה וללמידה של ספר איוב.
ייחודו של הספר הוא בשאלת הגמול האישי והפרטי של האדם הבודד ולא של הציבור ושל העם. פרקי הספר (הנלמדים בתוכנית הלימודים) מתמקדים בהתמודדות של איוב וחבריו מול הסבל בעולם ובפרט מול סבלו של האדם הצדיק. ההתמודדות הזו איננה רק שאלה הכרתית פילוסופית והיא כרוכה בהתמודדות קיומית עם המשבר האישי האמוני העובר על האדם הסובל.
בספר איוב ישנה ייחודיות לעומת רוב המקומות בתנ"ך העוסקים בגמול, שכן בתורה ובספרי הנביאים כגון שופטים, שמואל ומלכים מובן בדרך כלל הקשר בין מעשי האדם או העם לבין הגמול. לא כן באיוב שהיה "תָּם וְיָשָׁר וִירֵא אֱלֹהִים וְסָר מֵרָע" ואף על פי כן באו עליו רעות רבות. בחיים פעמים רבות אנו פוגשים תמונת עולם דומה לזו העולה מספר איוב ולכן כה חשוב ללמדו.
גם מזמור ע"ג בתהילים מזמן הצצה להתמודדות של האדם המאמין שעובר משבר אמוני לנוכח הצלחתם הגדולה של הרשעים, וגם כאן ההתמודדות איננה רק במישור ההכרה אלא גם במישור הקיומי.
בשנות הלימוד למדו התלמידים עניינים רבים העוסקים בשאלת הנהגת ה' בעולם, שכר ועונש והיבטים רבים הקשורים לתורת הגמול ולבעיית הגמול. נושא זה הוא מיסודות האמונה החוזרים ונשנים בתנ"ך פעמים רבות בהקשרים רבים:
- התלמידים נפגשו עם המושג גמול לדורות (הבאים) כבר בעשרת הדברות "פוקד עוון אבות על בנים".
- הם למדו רבות על אודות הגמול הלאומי מפרשת הברכה והקללה בחומש ויקרא, מחומש דברים בפרשת 'והיה אם שמוע', משירת האזינו ומדברי הנביאים.
- בכיתה י"א הם למדו מספר מלכים ב שהאסון הלאומי של חורבן מלכות ישראל ויציאת עשרת השבטים לגלות היה עונש על חטאי הממלכה. ובמהלך לימוד ספר ירמיהו וסוף מלכים ב הם למדים שחורבן מלכות יהודה והמקדש והיציאה לגלות בבל הם גמול לחטאי מלכות יהודה.
- במהלך הלמידה למדו התלמידים על ההתמודדות של נביאי ישראל (ישעיהו וירמיהו) לנוכח השבר הלאומי הקרב ובא.
אין מטרת יחידה זו להקיף נושא גדול חשוב ומרכזי זה. ובכל זאת אנו מבקשים להעמיד בפני התלמידים תמונה מובנת של נושא הגמול בתנ"ך על היבטיו המרכזיים למן פרשיות התורה ואילך – היבטים עקרוניים בנוגע להנהגת ה' את עולמו: י"ג מידות של רחמים, הגמול הלאומי (שנלמד כאמור רבות לאורך כל שנות הלימוד) והגמול בעולם הבא; היבטים מרכזיים הנוגעים להתמודדותו של האדם המאמין עם מציאות החיים על אתגריהם.