דלג אל

הצהרת נגישות

יחידת ההגבר

יחידת ההגבר

הקדמה
בבחינת הבגרות ברמת חמש יחידות לימוד נדרשים התלמידים (החל מכיתה י', משנת תשפ"ג) להיבחן בבחינת בגרות ביחידת הבקיאות ובנוסף ללמוד שתי יחידות הגבר עליהן הם נבחנים בהיבחנות פנימית.
שתי היחידות הן יחידת הגמול (יחידת חובה) בכיתה י"ב ויחידה נוספת לבחירה מתוך כלל היחידות.
(שימו לב: בוגרי י"ב תשפ"ד ילמדו שתי יחידות הגבר נוסף על יחידת הגמול והם פטורים מבחינת ההגבר החיצונית)

אלו יחידות ההגבר לבחירה:

  • דמויות מופת
  • ארבעה נביאים שהתנבאו באותו פרק
  • פרשנות רש"י ורמב"ן
  • קום והתהלך
  • מחשבת ארץ ישראל במקרא
  • היינו כחולמים
  • יחידת הגבר מקוונת - ספר מלכים
  • אפשר להציע יחידה אחרת ייחודית באישור המפמ"ר.

כל יחידת הגבר מחייבת 25 שעות הוראה (כולל שעות מבחן). ואולם מומלץ ללמד כל יחידה במרוכז בתקופה מסוימת ולא לפרוס את הלימוד על פני כל השנה.
שימו לב: אי אפשר לבחור יחדיו את יחידות קום והתהלך ומחשבת ארץ ישראל במקרא.

מתן ציון סופי ביחידות ההגבר
יחידות ההגבר יוערכו באמצעות שני מרכיבים:
א. מבחן מסכם בהיקף של 40%-60% המסכם למידה של כ-20 שעות בכיתה.
ב. חלופת הערכה אחת (או שתיים קטנות) בהיקף של 40%-60%.
לנוחותכם בתוך היחידות עצמן מובאות דוגמאות לחלופות בהערכה.

הערה: ביחידת "קום והתהלך" היחס בין המבחן לחלופת ההערכה שונה (ראו בתוך פרטי היחידה).

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

יחידת חובה – 5 יח"ל: התמודדות אמונית

יחידת חובה – 5 יח"ל: התמודדות אמונית

יחידת חובה לתלמידים הלומדים לחמש יח"ל הנלמדת בכיתה י"ב

שנים רבות שאנו מקדישים זמן בכיתה י"ב להוראה וללמידה של ספר איוב.
ייחודו של הספר הוא בשאלת הגמול האישי והפרטי של האדם הבודד ולא של הציבור ושל העם. פרקי הספר (הנלמדים בתוכנית הלימודים) מתמקדים בהתמודדות של איוב וחבריו מול הסבל בעולם ובפרט מול סבלו של האדם הצדיק. ההתמודדות הזו איננה רק שאלה הכרתית פילוסופית והיא כרוכה בהתמודדות קיומית עם המשבר האישי האמוני העובר על האדם הסובל.
בספר איוב ישנה ייחודיות לעומת רוב המקומות בתנ"ך העוסקים בגמול, שכן בתורה ובספרי הנביאים כגון שופטים, שמואל ומלכים מובן בדרך כלל הקשר בין מעשי האדם או העם לבין הגמול. לא כן באיוב שהיה "תָּם וְיָשָׁר וִירֵא אֱלֹהִים וְסָר מֵרָע" ואף על פי כן באו עליו רעות רבות. בחיים פעמים רבות אנו פוגשים תמונת עולם דומה לזו העולה מספר איוב ולכן כה חשוב ללמדו.

גם מזמור ע"ג בתהילים מזמן הצצה להתמודדות של האדם המאמין שעובר משבר אמוני לנוכח הצלחתם הגדולה של הרשעים, וגם כאן ההתמודדות איננה רק במישור ההכרה אלא גם במישור הקיומי.

בשנות הלימוד למדו התלמידים עניינים רבים העוסקים בשאלת הנהגת ה' בעולם, שכר ועונש והיבטים רבים הקשורים לתורת הגמול ולבעיית הגמול. נושא זה הוא מיסודות האמונה החוזרים ונשנים בתנ"ך פעמים רבות בהקשרים רבים:

  • התלמידים נפגשו עם המושג גמול לדורות (הבאים) כבר בעשרת הדברות "פוקד עוון אבות על בנים".
  • הם למדו רבות על אודות הגמול הלאומי מפרשת הברכה והקללה בחומש ויקרא, מחומש דברים בפרשת 'והיה אם שמוע', משירת האזינו ומדברי הנביאים.
  • בכיתה י"א הם למדו מספר מלכים ב שהאסון הלאומי של חורבן מלכות ישראל ויציאת עשרת השבטים לגלות היה עונש על חטאי הממלכה. ובמהלך לימוד ספר ירמיהו וסוף מלכים ב הם למדים שחורבן מלכות יהודה והמקדש והיציאה לגלות בבל הם גמול לחטאי מלכות יהודה.
  • במהלך הלמידה למדו התלמידים על ההתמודדות של נביאי ישראל (ישעיהו וירמיהו) לנוכח השבר הלאומי הקרב ובא.

אין מטרת יחידה זו להקיף נושא גדול חשוב ומרכזי זה. ובכל זאת אנו מבקשים להעמיד בפני התלמידים תמונה מובנת של נושא הגמול בתנ"ך על היבטיו המרכזיים למן פרשיות התורה ואילך – היבטים עקרוניים בנוגע להנהגת ה' את עולמו: י"ג מידות של רחמים, הגמול הלאומי (שנלמד כאמור רבות לאורך כל שנות הלימוד) והגמול בעולם הבא; היבטים מרכזיים הנוגעים להתמודדותו של האדם המאמין עם מציאות החיים על אתגריהם.

חזרה לראש הדף

התמודדות אמונית

חזרה לראש הדף

דמויות מופת

דמויות מופת

גדעון

  • יחידה ראשונה - Word | Pdf
  • יחידה שנייה - Word | Pdf
  • יחידה שלישית - Word | Pdf
  • יחידה רביעית - Word | Pdf
  • יחידה חמישית - Word | Pdf

אלישע

  • יחידה ראשונה - Word | Pdf
  • יחידה שנייה - Word | Pdf
  • יחידה שלישית - Word | Pdf
  • יחידה רביעית - Word | Pdf
  • יחידה חמישית - Word | Pdf

אסתר

  • יחידה ראשונה - Word | Pdf
  • יחידה שנייה - Word | Pdf
  • יחידה שלישית - Word | Pdf
חזרה לראש הדף

קום והתהלך בדרכי אבותינו

קום והתהלך בדרכי אבותינו
  • הקדמה להוראת יחידת קום והתהלך - Word | Pdf
  • קום והתהלך בדרכי אבותינו – אברהם - Word | Pdf
  • קום והתהלך בדרכי אבותינו – יעקב - Word | Pdf
  • קום והתהלך – ירושלים - Word | Pdf
  • קום והתהלך – פסל מיכה ומעבר בני דן - Word | Pdf
  • קום והתהלך – שכם - Word | Pdf
  • קום והתהלך – סיורים - Word | Pdf
חזרה לראש הדף

ארבעה נביאים

ארבעה נביאים

חומרי העשרה וסיוע ליחידת ארבעה נביאים:

חזרה לראש הדף

פרשנות רש״י – רמב״ן

פרשנות רש״י – רמב״ן
מורים יקרים,
עיינתם בחומר ואתם רוצים להעיר ולהאיר? אנא שלחו לנו מייל ואנו נבדוק ונשיב.
בברכה
צוות תנ"ך חמ"ד

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

חומש דברים
הספר שם דגש על אתגרי הקיום של עם ישראל בארצו ובעיקר על האתגר של דבקות בדרך ה' במסגרת קיום של שפע ורווחה בארץ ישראל.
חומש בראשית
ספר בראשית מתאר את קורותיהם של אבות האומה ואימהות האומה. סיפורי האבות והאימהות וסיפורי יעקב ובניו אכן מתווים דרך של התמודדות עם אתגרים שונים מתוך אמונה ודבקו...
ישעיהו, מלכים ב
בספר מלכים ב' ובספר ישעיהו מתוארים ימיה האחרונים של מלכות ישראל ערב הכיבוש האשורי והתמודדותם של מלכי יהודה עם הלחץ האשורי בתקופתם.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.