דלג אל

הצהרת נגישות

נביא - שמואל ב

נביא - שמואל ב

שמואל
ספר שמואל פותח בלידתו של השופט שמואל – אחרון השופטים ומכונן מוסד המלוכה בישראל. שמואל שעל שמו קרוי הספר הוא מופת למנהיג בישראל, ופסוקי תהלים מַשווים אותו למשה ולאהרן "מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן בְּכֹהֲנָיו וּשְׁמוּאֵל בְּקֹרְאֵי שְׁמוֹ קֹרִאים אֶל ה' וְהוּא יַעֲנֵם" (תהילים צט, ו).
בעקבות בקשת העם ובדבר ה' שמואל ממליך אל שאול לראשון מלכי ישראל. שאול חוטא, והקב"ה מצווה על שמואל לבשר לו שמלכותו תיפסק ולהמליך תחתיו את דוד בן ישי.
שאול חש שדוד הוא האיש שעתיד למלא את מקומו בתפקיד מלך ישראל. לאורך פרקי הספר מתוארים מרדפיו אחר דוד.
בספר שמואל מתוארים המנהיגים עלי, שמואל שאול ודוד והדמויות הסובבות אותם כגון ילדי שאול יהונתן ומיכל, אביגיל אשת דוד ואחרים. באמצעותם ספר שמואל מסרטט את המורכבות והאתגרים שעימם מתמודדים מנהיגים ומלכים בניסיונם להיות ראויים להנהיג את עם ה' לצד התכונות וההנהגות הראויות למלך ישראל.
שמואל ב
ספר שמואל ב הוא המשכו הישיר של ספר שמואל א (בחז"ל אין חלוקה של הספר לשניים). הספר עוקב אחר ביסוסה של מלכות דוד החל ממות שאול. חלקו הראשון של הספר מתאר את הצלחותיו של דוד מול אויביו מבחוץ כמו גם את נאמנותו של דוד לה' אלוקי ישראל. דוד מייסד את עיר דוד ומעלה את ארון ה' לעיר זו, שלב ראשון בדרך להפיכתה של ירושלים למרכז הדתי של עם ישראל.
בעקבות מעשה דוד ובת שבע פוקדים את דוד וביתו אסונות רבים ששיאם במרד שמורד אבשלום בן דוד באביו. ספר שמואל עוקב אחר תהליך התשובה שעושה דוד ומציג בפנינו את דמותו המופלאה של אבי בית המלוכה בישראל. הספר מסתיים בשירת הודיה של דוד לה' וברכישת גורן אֲרַוְנָה היבוסי – המקום בו עתיד שלמה בן דוד לבנות את בית המקדש.

שמואל
ספר שמואל פותח בלידתו של השופט שמואל – אחרון השופטים ומכונן מוסד המלוכה בישראל. שמואל שעל שמו קרוי הספר הוא מופת למנהיג בישראל, ופסוקי תהלים מַשווים אותו למשה ולאהרן "מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן בְּכֹהֲנָיו וּשְׁמוּאֵל בְּקֹרְאֵי שְׁמוֹ קֹרִאים אֶל ה' וְהוּא יַעֲנֵם" (תהילים צט, ו).
בעקבות בקשת העם ובדבר ה' שמואל ממליך אל שאול לראשון מלכי ישראל. שאול חוטא, והקב"ה מצווה על שמואל לבשר לו שמלכותו תיפסק ולהמליך תחתיו את דוד בן ישי.
שאול חש שדוד הוא האיש שעתיד למלא את מקומו בתפקיד מלך ישראל. לאורך פרקי הספר מתוארים מרדפיו אחר דוד.
בספר שמואל מתוארים המנהיגים עלי, שמואל שאול ודוד והדמויות הסובבות אותם כגון ילדי שאול יהונתן ומיכל, אביגיל אשת דוד ואחרים. באמצעותם ספר שמואל מסרטט את המורכבות והאתגרים שעימם מתמודדים מנהיגים ומלכים בניסיונם להיות ראויים להנהיג את עם ה' לצד התכונות וההנהגות הראויות למלך ישראל.
שמואל ב
ספר שמואל ב הוא המשכו הישיר של ספר שמואל א (בחז"ל אין חלוקה של הספר לשניים). הספר עוקב אחר ביסוסה של מלכות דוד החל ממות שאול. חלקו הראשון של הספר מתאר את הצלחותיו של דוד מול אויביו מבחוץ כמו גם את נאמנותו של דוד לה' אלוקי ישראל. דוד מייסד את עיר דוד ומעלה את ארון ה' לעיר זו, שלב ראשון בדרך להפיכתה של ירושלים למרכז הדתי של עם ישראל.
בעקבות מעשה דוד ובת שבע פוקדים את דוד וביתו אסונות רבים ששיאם במרד שמורד אבשלום בן דוד באביו. ספר שמואל עוקב אחר תהליך התשובה שעושה דוד ומציג בפנינו את דמותו המופלאה של אבי בית המלוכה בישראל. הספר מסתיים בשירת הודיה של דוד לה' וברכישת גורן אֲרַוְנָה היבוסי – המקום בו עתיד שלמה בן דוד לבנות את בית המקדש.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
שמואל ב - יחידה 1: פרקים א־ד - סופו של בית שאול
שמואל ב - יחידה 1: פרקים א־ד - סופו של בית שאול
תחומי דעת: תנ"ך חמ"ד

עם מות שאול ובניו נפתחת תקופה חדשה ומורכבת בתולדות עם ישראל. דוד המלך הנבחר אינו ממהר לקחת את המלוכה בכוח, אלא מנסה לקבל תמיכה של העם, ובכל זאת מלחמת האחים ורציחות פוליטיות לא נמנעו.

שמואל ב - יחידה 2: מלכות דוד בראשיתה - שמואל ב פרקים ה־ז, ח, י
שמואל ב - יחידה 2: מלכות דוד בראשיתה - שמואל ב פרקים ה־ז, ח, י
תחומי דעת: תנ"ך חמ"ד

ביחידה זו נלווה את דוד צעד אחר צעד בבניית הממלכה המאוחדת. נראה מה חשוב לו וכיצד הוא פועל. נגלה כי הפעולות המדיניות משקפות את סדר העדיפויות של הממלכה, ובכללן - אחדות השבטים ורוממות רוחו של העם.

שמואל ב - יחידה 3: פרקים יא־יג - מעשה דוד ובת שבע ותוצאותיו
שמואל ב - יחידה 3: פרקים יא־יג - מעשה דוד ובת שבע ותוצאותיו
תחומי דעת: תנ"ך חמ"ד

במרכז היחידה נעסוק במעשה דוד ובת שבע המתואר בפרק יא ומשנה מכאן ואילך את כל המהלך של ספר שמואל ב - תוכחת נתן הנביא בפרק יב, מעשה אמנון ותמר ובריחת אבשלום בפרק יג, ובהמשך מרד אבשלום בפרקים טו־יט. מן המעשה אנו לומדים את האפשרות של האדם לחזור בתשובה ("דוד הקים עולה של תשובה") ועל דרכי התשובה, ובמרכזם צידוק הדין.

שמואל ב - יחידה 4: מרד אבשלום
שמואל ב - יחידה 4: מרד אבשלום
תחומי דעת: תנ"ך חמ"ד

יחידה זו עוסקת באחד האתגרים הקשים שדוד עמד בו: בנו אבשלום מרד בו ורצה לתפוס את מקומו. נלמד על השתלשלות המרד ומיהם המעורבים בו. כיצד הגיב דוד למרד בכלל ולכך שבנו מרד בו בפרט, וכיצד התערבות הקב"ה הביאה להצלתו ולשיבתו אל המלוכה על עם ישראל בירושלים.

שמואל ב - יחידה 5: סוף ספר שמואל ב - פרקים כ, כא, כד וסיכום ספר שמואל ב
שמואל ב - יחידה 5: סוף ספר שמואל ב - פרקים כ, כא, כד וסיכום ספר שמואל ב
תחומי דעת: תנ"ך חמ"ד

ביחידה זו נעסוק בכמה עניינים המסיימים את ספר שמואל ב: מרד שבע בן בכרי, סגירת מעגל עם הגבעונים ועם שאול ובניו, המפקד וקנייית גורן ארוונה היבוסי לשם הכנה לבניית המקדש.

מזמורי תפילה – יחידת העשרה
מזמורי תפילה – יחידת העשרה
תחומי דעת: תנ"ך חמ"ד

ביחידה זו נלמד חמישה מזמורי תהילים: מזמורי הודיה ושבח ומזמורי תחינה אישית ולאומית. כל המזמורים כלולים בסידור התפילה או שגורים על פינו כפרקי תפילה בעת צרה. באמצעות המזמורים נכיר מגוון דרכים בעבודת ה'.

חזרה לראש הדף

חשוב לדעת

שימו לב שחומרי ההוראה מופיעים בשני מסלולים – מסלול לכיתות שבהן 1 ש״ש להוראת נביא ומסלול לכיתות שבהן יש 2 ש״ש להוראת נביא.
מסלול 1 ש״ש – לספר שמואל ב יש להקדיש עד 10 שיעורים.
מסלול 2 ש״ש – לספר שמואל ב יש להקדיש עד 20 שיעורים.

חזרה לראש הדף

הקדמה: מה בין עיון לבקיאות?

משך הזמן הנדרש לכל שיעור

משך הזמן הנדרש לכל שיעור: בעיון יש להקדיש עד שני שיעורים. בבקיאות יש להקדיש שיעור אחד.

פרקי בקיאות

בפרקי הבקיאות נדרש מן התלמידים להכיר את הנושאים המרכזיים בפרק ולדעת לענות על שאלות כגון מי, מתי, איפה, איך, כמה וכדומה.
הוראת הבקיאות מאפשרת לתלמידים לראות תמונה שלמה של האירועים. התלמידים יכולים להרים עיניהם מן הפרטים ולראות מהלך היוצר הבנה והתרגשות וחיבור עמוק אל המשמעות. בהוראת הבקיאות חשוב להתבונן על מכלול הדמויות, לעמוד על אישיותן ומניעיהן, כדי ליצור הזדהות עם דמויות המופת והזדהות עם ערכי הנצח שהתנ"ך מציב בפנינו.
אנו ממליצים כי בהכנת הפרק לפני השיעור תגדירו מהו הנושא המרכזי, מהו המסר או הערך שבו תרצו להתמקד ומה חשוב לכם שהתלמידים יזכרו בסוף הלימוד (כולל מושגים וביטויים שהם נכסי צאן ברזל). מומלץ להיעזר בפרקי המבוא והסיכום של דעת מקרא בהכנת השיעור.
בכיתות חזקות מומלץ ללוות את הלמידה במבחני בקיאות ולאפשר הקדשת זמן רב יותר בכיתה לתוכני הפרק ולמשמעותם.

פרקי עיון

בפרקי העיון יעסוק הלימוד בהבנת המשמעות ובהעמקה ביסודות שבהם הפרקים עוסקים. התלמידים יידרשו לדייק בפסוקים ולהיעזר בפרשנים כדי להבין את המהלכים בספר. אנו ממליצים כי בהכנת הפרק לפני השיעור תגדירו מהו הנושא המרכזי, מהו המסר או הערך שבו תרצו להתמקד ומה חשוב לכם שהתלמידים יזכרו בסוף הלימוד (כולל מושגים וביטויים שהם נכסי צאן ברזל). מומלץ להיעזר בפרקי המבוא והסיכום של דעת מקרא בהכנת השיעור.

חזרה לראש הדף

שמואל ב

שמואל ב

דוד מולך בירושלים

דוד כובש את הארץ

מעשה דוד ובת שבע ותוצאותיו

מניין העם וגילוי מקום המקדש

מורים יקרים,
עיינתם בחומר ואתם רוצים להעיר ולהאיר? אנא שלחו לנו מייל ואנו נבדוק ונשיב.
בברכה
צוות תנ"ך חמ"ד

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

נביא – שופטים
הוראת ספר שופטים בחטיבת הביניים
חומש ויקרא
יחידות הוראה מתוקשבות עבור חומש ויקרא
חומש בראשית
יחידות הוראה מתוקשבות עבור חומש בראשית
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.