חומש שמות

יחידות הוראה מתוקשבות עבור חומש שמות
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
יחידות הוראה מתוקשבות

פרשנות מבוא ( רשות)
תחומי דעת: תנ"ך חמ"דיחידה זו איננה חלק מרצף הוראת החומשים, אלא עוסקת בפרשנות התנ"ך כנושא בפני עצמו. היחידה פותחת בעיסוק עקרוני במהות הפרשנות ובצורך בה, ולאחר מכן מתמקדת בפרשנות חז"ל, ברש"י ובאבן עזרא. לאורך היחידה משולבות דוגמאות שבעזרתן יכירו התלמידים את דרכי הפרשנות הייחודיים לחז"ל ולכל אחד מן הפרשנים. השיעור האחרון מבוסס על דוגמאות מתוך חומר הלימוד בתורה בחטיבה.

יחידה 1: שעבוד מצרים ומינוי משה (פרקים א-ה)
תחומי דעת: תנ"ך חמ"דבפרקים א'-ה' בחומש שמות, עם ישראל מתמודד בגלות מצרים עם גזירות ושעבוד אבל גם עם בשורת הגאולה ומינוי משה. עם קריאת הפסוקים נגלה שתהליך הגאולה מורכב מאקטיביות אנושית המצטרפת לתוכנית האלוקית.

חומש שמות - יחידה 2: מכות מצרים (פרקים ו־יב)
תחומי דעת: תנ"ך חמ"דביחידה זו נלמד את פרקים ו־יב העוסקים בעשר המכות שהביא הקב"ה על מצרים.
במהלך השיעורים נידרש למטרת המכות ככלל ולהבנת המשמעות שלהן כחלק מתהליך הגאולה של עם ישראל, נעמוד על סדר המכות ומשמעויותיו. בהמשך ניכנס ללימוד מעמיק של חלק מן המכות. שני שיעורים יוקדשו למכות חושך ובכורות. נעמיק בפרטי המכות, במשמעות שלהן לתהליך הגאולה ובתרומתן להבנה הכללית של סיפור יציאת בני ישראל מעבדות לחירות. בסוף היחידה מוצעות משימות להערכת הלימוד ביחידה.

יחידה 3: ישראל יוצאים ממצרים (פרקים יב-טו)
תחומי דעת: תנ"ך חמ"דפרקים י"ב-ט"ו בספר שמות עוסקים בשלב חשוב של היציאה ממצרים ובתהליך של בניית העם – עם של בני חורין, עבדי ה'. בלימוד נעסוק בשינוי שהעם נדרש לו ובמשמעות שלו לדורות.

חומש שמות - יחידה 4: הכניסה למדבר (פרקים טו־יז)
תחומי דעת: תנ"ך חמ"דביחידה זו נעסוק בתקופת המסע במדבר. תקופה מכוננת ביחסי ה' ועם ישראל. כדי לתאר את התקופה הזאת משתמש הכתוב פעמים רבות במילה ניסיון - ה' מנסה את העם, והעם מנסה את ה'. חומש שמות לוקח את הלומדים למסע הניסיון והקושי, אבל המסע הזה, על כל קשייו ואכזבותיו, הוא גם התקופה שכעבור שנים תיזכר בנבואתו של ירמיהו כאהבה גדולה: "כֹּה אָמַר ה' זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה" (ירמיהו ב, ב).

חומש שמות - יחידה 5: מעמד הר סיני (פרקים יח־כ)
תחומי דעת: תנ"ך חמ"דביחידה זו נלמד את פרשת יתרו שבמרכזה מעמד הר סיני ועשרת הדברות.
בפרק יח נלמד על בואו של יתרו אל מדבר סיני ועל העצה שהוא מייעץ למשה בנוגע למשפט העם.
פרקים יט-כ עוסקים באירוע מכונן בהיסטוריה – מעמד הר סיני ואמירת עשרת הדיברות.

חומש שמות - יחידה 6: פרשת משפטים - יחס התורה לפגיעה באדם
תחומי דעת: תנ"ך חמ"דביחידה זו הפותחת את פרשת משפטים נעסוק באחריות האדם על חייו ועל כבודו של אדם אחר. נראה שמקומה של פרשת משפטים מיד לאחר עשרת הדיברות מעביר מסר על חשיבות הפרטים הקטנים המביאים לידי ביטוי את הרעיונות הגדולים.

חומש שמות - יחידה 7: פרשת משפטים - דיני פגיעה ברכוש האדם
תחומי דעת: תנ"ך חמ"דיחידה זו, השנייה משתי יחידות על פרשת משפטים, דנה במקרים של נזק ופגיעה הקורים לרכוש של אדם אחר ובאחריות המוטלת על המזיק, על השומר ועל הרואה. התורה מחנכת אותנו כי יש לאדם אחריות נרחבת לרכושו של אדם אחר, גם אם לא התכוון להזיק. כמו כן, היחידה כוללת סיכום והערכת הנלמד בשתי היחידות של פרשת משפטים.

חומש שמות - יחידה 8: חטא העגל
תחומי דעת: תנ"ך חמ"דארבעים יום אחרי מעמד הר סיני, שבו זכו בני ישראל להתגלות ישירה של הקב"ה, מתרחש חטא העגל. ביחידת שיעורים זו ננסה להבין: למה זה קרה? מה היה החטא של בני ישראל? למה המעשה התרחש דווקא אחרי תקופת ההמתנה למשה? מה אפשר ללמוד ממה שקרה על אמונת בני ישראל ועל אמונה בכלל? ומה הקשר בין חטא העגל למשכן?

חומש שמות - יחידה 9: ועשו לי משכן
תחומי דעת: תנ"ך חמ"דביחידה זו נלמד פסוקים נבחרים מתוך חטיבת פרקים גדולה בסופו של חומש שמות העוסקת בציוויים לבנות את המשכן ובבנייה - פרקים כה־לא ופרקים לה־מ. נמקד את הלמידה בהבנת מטרת המשכן, כליו ובגדי הכוהנים, נבחן את המפגש בין השבת למשכן ואת היחס בין הציוויים לביצועם. נחתום את הלימוד בפעילות מרוממת לסיכום ספר שמות.