דלג אל

תוכנית הלימודים למתמחים 5 יח"ל ביולוגיה

חזרה
ביולוגיה מתמחים

תוכנית הלימודים בביולוגיה מותאמת ללמידה משמעותית על כל מרכיביה ומבוססת על שלושה צירים מרכזיים השלובים זה בזה: ציר התוכן, ציר אסטרטגיות חשיבה ולמידה וציר ערכים.
במהלך ההוראה משתלבים שלושת הצירים זה בזה. בתוכנית נכללים נושאים הקשורים לחיי היום יום ורלוונטיים לתלמידים, כמו גם נושאים מרתקים שקצתם בחזית המדע.

חזרה לראש הדף

תוכנית הלימודים העיונית 55%

החלק העיוני כולל שלושה נושאי ליבה (חובה) המהווים את תשתית הידע להבנת הנושאים האחרים. כל אחד מנושאי הליבה מייצג רמת ארגון שונה:
1. גוף האדם בדגש הומאוסטזיס – מייצג את רמת האורגניזם השלם
2. התא, מבנה ופעילות – מייצג את הרמה התאית של האורגניזמים
3. אקולוגיה – מייצג את רמת הארגון של המערכת האקולוגית

החלק העיוני כולל שלושה נושאי העמקה. בהוראת נושאים אלה יש העמקה והרחבה של ידע שרכש התלמיד במהלך לימוד נושאי הליבה.
יש לבחור נושא העמקה אחד מתוך שלושה נושאים:
1. בקרה על ביטוי גנים והנדסה גנטית
2. פיזיולוגיה השוואתית
3. חיידקים ונגיפים בגוף האדם

בתוכנית הלימודים העיונית הובאו הערכים האלה לידי ביטוי בנושאים השונים. בקבצים הבאים תמצאו הפניה לפעילויות העוסקות בערכים האלה.

בשנת הלימודים תשפ"ה, תשיק מערכת החינוך תוכנית חדשנית המשלבת לימודים אקדמים במסגרת כיתתית בבית הספר.
במסגרת התוכנית יתאפשר לתלמידים, המתמחים בביולוגיה בהיקף של 5 יח"ל, ללמוד קורס אקדמי דיגיטלי של אוניברסיטת תל אביב (mooc) שיהווה חלק מתוכנית הלימודים בביולוגיה.
הקורס ילמד בבית הספר במסגרת כיתתית, תוך עידוד התלמידים כלומדים עצמאים, בליווי ותמיכה של מורי הביולוגיה, ויחליף חלק מבחינת הבגרות.
ציון הקורס יהווה 27% מציון הבגרות בתוספת בונוס של 10 נקודות לחישוב הזכאות לבגרות בביולוגיה.
תלמיד שיקבל במבחן ציון סף, מעל ציון שתקבע האוניברסיטה, יקבל גם נקודות זכות אקדמאיות.

משרד החינוך מפעיל תוכניות הערכה ממירות בגרות – תוכניות ייחודיות וחלוצי הערכה. אלו תוכניות חינוכיות פורצות דרך המקדמות הערכה של תוכנית הלימודים הקיימת בדרכים ייחודיות של חלופות הערכה.
כל אחת מהתוכניות מותאמת לצורכיהם השונים של בתי הספר, והן מבוססות על תפיסת עולם חינוכית ייחודית המקדמת למידה משמעותית.
הצטרפות לכל אחת מהתוכניות ואישורה של תוכנית בית הספר מותנים בעמידה בתנאי הסף המנהליים שקבע האגף לחינוך על יסודי (הכרה, שק"ד, ציונים) ובאישור פדגוגי של מפמ"ר תחום הדעת.

  • חלוצי הערכה: נוהלי הפעלת תוכניות חלוצי הערכה והערכתן
  • תוכניות ייחודיות:
    עד כה פותחו התוכניות הבאות:
    1. ביולוגיה חישובית, מכון דוידסון (ויצמן), רחובות
    2. ביולוגיה ימית, תיכוניים בעיר אילת
    3. ביולוגיה חוקרת, תיכון עירוני הראשונים, הרצליה
    4. מדעי המוח, מכון דוידסון (מכון ויצמן), רחובות
    5. מדעי הרפואה הווטרינרית, תיכון אשל הנשיא
    6. פרחי אחיות, אולפנית מבשרת ברוך, חדרה
    7.
    רפואת חירום טרום אישפוזית
  • פירוט התוכניות הייחודיות במרחב הפדגוגי
חזרה לראש הדף

התוכנית המעשית – מעבדה ועבודת חקר מעשית

הביולוגיה היא מדע המושתת על ידע שהושג בדרך המחקר העיוני והניסויי. 
החלק המעשי של הוראת הביולוגיה כולל ביצוע ניסויים במעבדה, תצפיות בשדה ועבודת חקר עצמאית המסוכמת בעבודה כתובה (ביוחקר). 
החקר האמפירי (במעבדה ובשדה) מבוסס על ניסויים ותצפיות ומזמן לתלמידים התנסות עם בעיה ביולוגית והתמודדות איתה על ידי הפעלת שיטות עבודה ודרכי חשיבה המאפיינות את עבודתו של מדען.

חזרה לראש הדף

ביוחקר – הערכה חלופית 30%

עבודה מעשית שהיא 30% בהערכה בית ספרית בתוכנית הלמידה המשמעותית. עיקרה הוא עבודת חקר בנושא ביולוגי (עבודה כתובה) וסיור לימודי בשדה. בעבודה זו ניתן דגש רב יותר על תהליך הלמידה.
מטרות:
1. התלמיד יכיר מקרוב בית גידול. אפשר לבחור בית גידול סמוך לבית הספר.
2. התלמיד ייחשף לתופעות ביולוגיות ויתבונן מקרוב באורגניזמים.
3. התלמיד יתוודע לשיטות מדידה הנהוגות במחקר אקולוגי בשדה.
4. התלמיד יתעד ויסכם בכתב את עבודתו.

מטרות

  1. התלמידים יתנסו בפעילות חקר על כל שלביה.
  2. התלמידים יוכלו להעמיק בנושא ביולוגי המעניין אותם.
  3. התלמידים יישמו בעבודתם מיומנויות שרכשו בלימודיהם: מיומנויות חקר, מיומנויות טכניות של עבודה במעבדה, חיפוש במאגרי מידע ומיומנויות דיווח וכתיבה.
  4. התלמידים יהיו אחראים לביצוע העבודה וללמידה ויתפקדו כלומדים עצמאיים.
  5. התלמידים יתנסו בעבודת צוות ויהיו מודעים ליתרונותיה ולקשייה.

שימו לב! יש להקפיד על הוראות הבטיחות במעבדה כמופיע בקובץ הבטיחות במעבדות!

הנחיות לביצוע ביוחקר לתשפ"ה

כלי עזר למורה

התוכנית 'ביוחקר ברשת' היא תוכנית ייחודית המשלבת עבודת חקר מעשית שיתופית בסביבה דיגיטלית. התוכנית שמה דגש על פיתוח כישורי התלמיד, על הבנה וביצוע של תהליכי חקר, מיומנויות המאה ה-21 ובהן תקשורת ושיתופיות בין קבוצות של תלמידים החוקרים נושא משותף בארץ או בעולם, למידה בסביבה דיגיטלית בפורטל ייעודי, חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות, יצירתיות וחדשנות, אוריינות מידע, אוריינות דיגיטלית ויכולות לומד עצמאי. ב'ביוחקר ברשת' ההערכה תהליכית ומתייחסת לתוצרי ביניים נוסף על העבודה הסופית. בסוף התהליך תיערך בחינה בווידאו קונפרנס על ידי בוחן חיצוני. ההערכה תיעשה באמצעות שני שאלונים: שאלון הערכה על ידי המורה (30%) 043288 ושאלון הערכה על ידי הבוחן בעל פה (15%) 043286.

התוכנית מיועדת רק לבתי ספר שקבלו אישור מהפיקוח על הוראת הביולוגיה ורכשו הדרכה במסגרת גפ"ן.

 

דוגמאות לתוצרי ביוחקר ברשת:

תוכנית הלימודים כוללת את הנושאים מזרע לזרע והתנהגות בעלי חיים. התוכנית מיועדת לתלמידים כמפורט להלן: תלמידים מבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים שאין להם ציון שנתי ושקיבלו אישור להיבחן בשאלון 043-282; תלמידי משנה המבקשים לתקן ציון או להשלים עבודת חקר שלא סיימו כאשר למדו בבית הספר ביולוגיה ברמה של 5 יחידות לימוד.

חזרה לראש הדף

המעבדה 15%

הפעילות במעבדה היא אבן יסוד בהוראת הביולוגיה, ולפיכך תשולב בלימוד העיוני בכל רמת הוראה, החל בכיתה י' וכלה בכיתות י"א וי"ב ברמה של 5 יחידות לימוד. הפעילות במעבדה – הן של התלמידים הן של המורים בהדגמת ניסויים – היא חלק בלתי נפרד בתהליך ההוראה-למידה ומאפשרת לתלמיד אופן למידה ייחודי, למידה מעשית.

אולי תתעניינו גם ב...

שיעורים מוקלטים
שיעורים מוקלטים בביולוגיה
עבודת גמר
עבודת הגמר בביולוגיה היא עבודת מחקרית, אותה מכין תלמיד המבקש להרחיב ולהעמיק את ידיעותיו בתחום מדעי זה ולהתנסות בתהליכי המחקר האופייניים לתחום
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.