אוריינות מדעית ואסטרטגיות חשיבה

"ידע אינו מלמד את האדם להיות חכם", הרקליטוס איש אפסוס
אנו חיים בעידן של מידע רב ומגוון המשתנה ומתחדש בתדירות גבוהה בין השאר בתחומי התרבות, הכלכלה המדע והטכנולוגיה.
מה מאפיין עידן זה?
1. קצב השינויים!
2. קצב יצירת מידע וקצב נגישות למידע
3. קצב מיזוג מידע
4. קצב ההקשבה של התלמידים
5. קצב יצירת תחומי עיסוק חדשים
6. קצב המעברים מתחום מקצועי אחד לאחר
7. כל תחום עיסוק מצריך יכולות חשיבה עצמאיות.
ההצלחה בבית הספר בעבודה ובחיים תלויה ברכישה ובביצוע של תפקודים קוגניטיביים כגון זכירה, השוואה, מיון, הסקת מסקנות, הכללה, הערכה, ביצוע ניסויים וניתוח.
מדיניות דמות הבוגר והבוגרת של משרד החינוך מעדכנת ומגדירה את מטרות הלמידה במערכת החינוך. משבר הקורונה הציף והבליט את העובדה שכדי להצליח לקיים תהליכי למידה הלומדים זקוקים למנעד של מיומנויות רגשיות חברתיות כמו גם לאוריינות דיגיטלית ולאוריינות מידע. המשלבות יכולות למידה עצמאית ושיתופית. מדיניות זו מוצגת באתר אגף מדעים במדור אוריינות מדעית.
חומרים למורה
הוראה אוריינית
- מדריך להוראה אוריינית
- מיומנויות אורייניות בהוראת הביולוגיה
- מסמך אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה - מטרתו פיתוח החשיבה למטרת הוראה בהדגשת פיתוחן של רמות חשיבה גבוהות בתהליך ההוראה והלמידה.
- שמורת טבע ( יוני 2022) - עלון מורי הביולוגיה: מדע ואמון הציבור
- פיתוח חומרי עזר בקהילת הביולוגיה בטכניון - כיצד נשלב אוצרות דיגיטלית בהוראת הביולוגיה? תיאוריה ופרקטיקה - אפרת דיין, דוקטורנטית בקבוצת המחקר להוראת הביולוגיה, הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, הטכניון.
- "מהות המדע בהוראת הביולוגיה"- מצגת רעיונות לשילוב בהוראה
הקניה מפורשת של חשיבה מדעית סיבתית
- הוראת חקר וחשיבה אפיסטמית בהוראת הנושאים העיוניים בביולוגיה - נורית שושני הכל וגלי לוי הראל.במסגרת השתלמות מורים מדקה 32:55
- הוראה אוריינית ברוח מסמך 2030, ינואר 2021 - נורית שושני הכל במסגרת השתלמות מורים מדקה 30:04 (בין 1:54:17- 1:16:54 ישנו הסבר לגבי הקניה מפורשת של חשיבה מדעית-סיבתית רדוקציוניסטית אל מול חשיבה תכליתית)
- חשיבה סיבתית מול חשיבה תכליתית (נורית שושני) מצגת פעילויות | word | pdf
- הרצאה: פרופ' יהודית דורי, ד"ר מרצ'י אדרי - ידע אפיסטמי ומהות המדע בשילוב משימות אוריינות מדעית.
- הרצאה: ד"ר גילמור קשת- דמות הבוגר (0:0- 25:52), ד"ר יעל שוורץ, מיכל גור- אוריינות מדעית - ידע אפיסטמי ( 26:35-1:15:54).
- יחידת הוראה לביצוע תהליך חקר בלמידה משולבת
הקניה מפורשת של חשיבה לפי רמות ארגון
- סרטון מלווה מצגת - ארגון מונחים במפת מושגים לפי רמות ארגון. הדרך להתמודד עם ריבוי מונחים בביולוגיה. (נורית שושני הכל)
- מצגת - ארגון מונחים במפת מושגים לפי רמות ארגון. הדרך להתמודד עם ריבוי מונחים בביולוגיה. (נורית שושני הכל)
- פעילות: חומרים הבונים יצורים חיים - לפי רמות ארגון
- פעילות: חומרים הבונים יצורים חיים- לפי רמות ארגון גרסה קלה
- פעילות: החומר התורשתי – לפי רמות ארגון
פעילויות מתוקשבות באוריינות מדעית
המשימות האורייניות המתוקשבות נועדו לתרגול של ידע ומיומנויות בגישה מעשית בסביבה ממוחשבת. המשימות מזמנות התנסות בכישורי חיים ויכולת לפתור בעיות מורכבות המצריכות שילוב בין תחומים שונים