דלג אל

משאב האוויר

משאב האוויר

האוויר הוא משאב חיוני לקיום החיים בביוספרה. הוא דרוש לתהליכי הנשימה והפוטוסינתזה ומשמש מעטפת אשר מסננת ומגינה על היצורים בכדור הארץ מפני קרינה מזיקה. האוויר הוא גורם מרכזי בעיצוב האקלים והנוף על פני כדור הארץ. מאז המהפכה התעשייתית משאב זה הולך ומזדהם.
השימוש בטכנולוגיות להפקת אנרגייה, לייצור מוצרים ולהפעלת כלי תחבורה גורם לפליטת מזהמים לאוויר. אלו גורמים נזקים ישירים ועקיפים לאדם, לצמחים, לבעלי החיים ולסביבה הדוממת. האוויר הנקי הוא משאב מתכלה, וכדי להקטין את הפגיעה בו למען המשך קיום החיים על פני כדור הארץ, דרושה פעילות ברמה מקומית ועולמית מטעם ממשלות, מוסדות, ארגונים ויחידים.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

יחידות הוראה מתוקשבות

מבוא לשינוי האקלים
מבוא לשינוי האקלים
תחומי דעת: מבוא למדעים

יחידה זו נועדה לתת לתלמידים רקע מקיף על משבר האקלים העולמי. ביחידה זו נעסוק בתופעות הממחישות את משבר האקלים ונכיר את אפקט (תּוֹצָא) החממה ואת השפעתו על ההתחממות הגלובלית. נלמד על הגורמים להתחממות הגלובלית ונכיר את התחזיות הצפויות על פי מודלים לחיזוי אקלים, את המחלוקת סביב פרשנות הנתונים המדעיים והקשר בין פעילות האדם לשינויי אקלים. נעסוק בהיבטים מוסריים הקשורים לאחריות לפליטות גזי החממה ולסוגיות של צדק סביבתי בנושא, בפתרונות למשבר האקלים ובקידום פעילויות לצמצום משבר האקלים שבתחום השפעתם האישית של התלמידים.
יש להביא בחשבון שנושא משבר האקלים עלול לגרום לפחדים ולחרדות. לכן עלינו להיות קשובים לתלמידים ולתת מקום לביטוי רגשות וחששות. בשיעורים לא נדגיש את התרחיש הגרוע ביותר אלא את הפתרונות האפשריים וגם את המקום של הפרט להשפיע ולשנות. חשוב להציג גישה חיובית: יש לנו אפשרות ויכולת לשנות את המציאות.

ליחידת ההוראה
השפעות שינוי האקלים על הטבע ועל החברה
השפעות שינוי האקלים על הטבע ועל החברה
תחומי דעת: מבוא למדעים

יחידה זו ממשיכה את יחידת המבוא המציגה רקע מקיף על משבר האקלים העולמי.
ביחידה זו נעסוק בחשיבות המערכות הטבעיות והמגוון הביולוגי לאדם וניחשף להשפעות של משבר האקלים ‎(כגון שינויים בתפוצת בעלי חיים ובנדידה, השפעה על החמצת האוקיינוסים, הלבנת שוניות אלמוגים) ולהשפעות אחרות של האדם על המערכות הטבעיות (אובדן בתי גידול, זיהום, ציד וכו'). כמו כן נעסוק בהשפעות משבר האקלים על בריאות האדם, על הביטחון התזונתי ועל המחסור במים ונבין איך כלל הגורמים – משבר האקלים, המגוון הביולוגי, הבריאות, המזון והמים – קשורים זה בזה.
יש להביא בחשבון שנושא משבר האקלים עלול לגרום לפחדים ולחרדות. לכן עלינו להיות קשובים לתלמידים ולתת מקום לביטוי של רגשות וחששות. בשיעורים השתדלנו לא להדגיש את התרחיש הגרוע ביותר אלא את הפתרונות האפשריים וגם את מקומו של הפרט להשפיע ולשנות. חשוב להציג גישה חיובית – יש לנו אפשרות ויכולת לשנות את המציאות.
בהמשך ליחידה זו, יחידה 4 עוסקת בפתרונות למשבר האקלים.

ליחידת ההוראה
פתרונות לשינוי האקלים
פתרונות לשינוי האקלים
תחומי דעת: מבוא למדעים

יחידה זו ממשיכה את יחידת המבוא המציגה רקע מקיף על משבר האקלים העולמי ועוסקת בפתרונות לבעיית משבר האקלים. לשם כך יידונו התלות של האנושות באנרגייה והאתגרים באספקת אנרגייה זו. לאחר מכן תעסוק היחידה בפתרונות שונים למשבר האקלים משני היבטים עיקריים: מצד אחד הפחתת התלות בדלקים פוסיליים וצמצום פליטות ומצד שני פתרונות טכנולוגיים ומדעיים להורדת הריכוז העודף של פחמן דו-חמצני שקיים באטמוספרה.
הלימוד ביחידה יעסוק בקבלת החלטות לצמצום גזי החממה ברמה העולמית, ברמה המקומית – מדינת ישראל וברמה האישית – מקומו של האדם הפרטי. תודגש המציאות המורכבת שבה אין פתרונות קסם ולכל טכנולוגיה יש השפעות כאלו או אחרות על הסביבה, ואף על פי כן יש לנו אחריות מוסרית-ערכית לצמצם את ממדי משבר האקלים העולמי.

ליחידת ההוראה
ליחידות ההוראה שלי

סרטונים

קריסת קרחונים וחשש מהצפות: אנטרקטיקה
קריסת קרחונים וחשש מהצפות
איך אפשר להציל מיליונים מזיהום האוויר?
מצילים מיליונים מזיהום האוויר
זיהום אוויר
זיהום אוויר
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.