דלג אל

הצהרת נגישות

משאב האוויר

משאב האוויר

האוויר הוא משאב חיוני לקיום החיים בביוספרה. הוא דרוש לתהליכי הנשימה והפוטוסינתזה ומשמש מעטפת אשר מסננת ומגינה על היצורים בכדור הארץ מפני קרינה מזיקה. האוויר הוא גורם מרכזי בעיצוב האקלים והנוף על פני כדור הארץ. מאז המהפכה התעשייתית משאב זה הולך ומזדהם.
השימוש בטכנולוגיות להפקת אנרגייה, לייצור מוצרים ולהפעלת כלי תחבורה גורם לפליטת מזהמים לאוויר. אלו גורמים נזקים ישירים ועקיפים לאדם, לצמחים, לבעלי החיים ולסביבה הדוממת. האוויר הנקי הוא משאב מתכלה, וכדי להקטין את הפגיעה בו למען המשך קיום החיים על פני כדור הארץ, דרושה פעילות ברמה מקומית ועולמית מטעם ממשלות, מוסדות, ארגונים ויחידים.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
מבוא לשינוי האקלים
מבוא לשינוי האקלים
תחומי דעת: ביולוגיה, מבוא למדעים

יחידה זו נועדה לתת לתלמידים רקע מקיף על שינויי האקלים העולמי. ביחידה זו נעסוק בתופעות הממחישות את שינויי האקלים ונכיר את תוצא (אפקט) החממה ואת השפעתו על ההתחממות הגלובלית. נלמד על הגורמים להתחממות הגלובלית ונכיר את התחזיות הצפויות על פי מודלים לחיזוי אקלים, את המחלוקת סביב פרשנות הנתונים המדעיים והקשר בין פעילות האדם לשינויי אקלים. נעסוק בהיבטים מוסריים הקשורים לאחריות לפליטות גזי החממה ולסוגיות של צדק סביבתי בנושא, בפתרונות לשינויי האקלים ובקידום פעילויות לצמצום שינויי האקלים שבתחום השפעתם האישית של התלמידים. יש להביא בחשבון שנושא שינויי האקלים עלול לגרום לפחדים ולחרדות. לכן עלינו להיות קשובים לתלמידים ולתת מקום לביטוי רגשות וחששות. בשיעורים לא נדגיש את התרחיש הגרוע ביותר אלא את הפתרונות האפשריים וגם את המקום של הפרט להשפיע ולשנות. חשוב להציג גישה חיובית: יש לנו אפשרות ויכולת לשנות את המציאות.

השפעות שינוי האקלים על הטבע ועל החברה
השפעות שינוי האקלים על הטבע ועל החברה
תחומי דעת: ביולוגיה, מבוא למדעים

יחידה זו ממשיכה את יחידת המבוא המציגה רקע מקיף על שינויי האקלים העולמי. ביחידה זו נעסוק בחשיבות המערכות הטבעיות והמגוון הביולוגי לאדם ונחשף להשפעות של שינויי האקלים ‎(כגון שינויים בתפוצת בעלי חיים ובנדידה, השפעה על החמצת האוקיינוסים, הלבנת שוניות אלמוגים) ולהשפעות אחרות של האדם על המערכות הטבעיות (אובדן בתי גידול, זיהום, ציד וכו'). נעסוק בהשפעות שינויי האקלים על בריאות האדם, על הביטחון התזונתי ועל המחסור במים ונבין איך כלל הגורמים - שינוי האקלים, המגוון הביולוגי, הבריאות, המזון והמים קשורים זה בזה. יש להביא בחשבון שנושא שינויי האקלים עלול לגרום לפחדים ולחרדות. לכן עלינו להיות קשובים לתלמידים ולתת מקום לביטוי של רגשות וחששות. בשיעורים השתדלנו לא להדגיש את התרחיש הגרוע ביותר, אלא את הפתרונות האפשריים וגם את המקום של הפרט להשפיע ולשנות. חשוב להציג גישה חיובית - יש לנו אפשרות ויכולת לשנות את המציאות. בהמשך ליחידה זו, יחידה העוסקת בפתרונות לשינויי האקלים.

פתרונות לשינוי האקלים
פתרונות לשינוי האקלים
תחומי דעת: ביולוגיה, מבוא למדעים

יחידה זו ממשיכה את יחידת המבוא המציגה רקע מקיף על שינויי האקלים העולמי ועוסקת בפתרונות לבעיית שינויי האקלים. לשם כך יוסבר על התלות של האנושות באנרגיה ומה הם האתגרים באספקה של אנרגיה הזאת. לאחר מכן היחידה תעסוק בפתרונות שונים לשינויי האקלים , כאשר הפתרונות מתמקדים בשני היבטים עיקריים: הפחתת התלות שלנו בדלקים פוסילים וצמצום פליטות מצד אחד ומהצד שני פתרונות טכנולוגיים ומדעיים להורדת הריכוז העודף של פד"ח שקיים באטמוספירה. הלימוד ביחידה יתייחס לקבלת החלטות לצמצום גזי החממה ברמה גלובלית- עולמית , רמה מקומית-מדינת ישראל וברמה האישית - מקומו של האדם הפרטי. תודגש המציאות המורכבת שאין פתרונות קסם ושלכל טכנולוגיה יש השפעות כאלו או אחרות על הסביבה אולם יחד עם זאת אחריותנו המוסרית-ערכית לצמצם את ממדי שינויי האקלים העולמי.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

משאב המים
מים הם אחד החומרים השכיחים ביותר בטבע. הם נחוצים לקיומם ולפעילותם של כל היצורים החיים ומשתתפים בעיצוב האקלים והנוף.
תכנון וניהול סביבתי
חומרי הוראה לפרק התמחות והעמקה בנושא תכנון וניהול סביבתי במדעי הסביבה, שבו דילמות של פיתוח לרווחת האדם מול שימור ערכי הטבע
מערכות אקולוגיות ויחסי אדם סביבה
חומרי הוראה העוסקים בתהליכים במערכות אקולוגיות ובהשפעת פעילות האדם על הסביבה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.