דלג אל

הקפת כדור הארץ את השמש

הקפת כדור הארץ את השמש

הרעיון שלי

גיל סנדר, מורה בבית הספר האזורי השש שנתי "הר-טוב" בקיבוץ צרעה, יצר שני משחקים חווייתיים בנושא הקפת כדור הארץ את השמש.

המשחקים נועדו להמחיש לתלמידים בדרך ויזואלית וקלה כיצד נוצרת שנה (365 ימים) וכיצד נוצרות עונות השנה בכוכב הלכת שלנו.

רגע של אסטרונומיה:

שמש, סיבוב, כדור – זה כל הסיפור!

חילופי העונות הם תוצאה של מסלול כדור הארץ סביב השמש. משך ההקפה והמסלול גם גורמים לסוגי אקלים שונים במקומות שונים על פני כדור הארץ.

זמן סיבוב כדור הארץ סביב השמש הוא 365.256366 ימים (365 ימים, 6 שעות, 9 דקות, 10 שניות ו-2 מאיות). זמן זה נקרא שנה.

זווית הנטייה של כדור הארץ ביחס לשמש היא שגורמת לשינויים עונתיים. זו משתנה במהלך השנה ומשפיעה על משך הזמן ועל מידת העוצמה שבהם קרני השמש פוגעות בחלקים שונים על פני כדור הארץ. במסלול כדור הארץ סביב השמש, חצי הכדור הצפוני מקבל יותר שעות שמש מהדרומי לפי זווית ההטיה. זו עונת הקיץ שלו. בהמשך המסלול חצי הכדור הצפוני מקבל עוצמת קרינה נמוכה של השמש. זו עונת החורף שלו. האזורים מעבר לחוג הקוטב הדרומי מצויים בחשכה מוחלטת כל הזמן. עונות הקיץ והחורף אינן מתרחשות אפוא באותה עת בשני חצאי כדור הארץ.

מבלבל? אז בואו נתרגל!

הנושא של הקפת כדור הארץ את השמש, תנועת ההקפה והזווית שבין ציר סיבוב הכדור לציר המסלול שלו סביב השמש אינו תמיד קל להבנה. גיל החליט ליצור לתלמידיו שני משחקים קלילים ומשעשעים כדי שייטיבו להבין את הנושא ויתוודעו אל מושגים שונים הקשורים בו כגון "יום ההיפוך החורפי", "יום השוויון האביבי", "היום הארוך ביותר בשנה", "חוג הגדי", "חוג הסרטן" ועוד.

המשחק הראשון הוא משחק זיכרון שבו על התלמידים להתאים מושג להסבר שלו, למשל יום השוויון האביבי – 22 במרץ, קו ההיפוך הצפוני (חוג הסרטן) – 21 ביוני.

 

המשחק השני הוא משחק התאמת מושגים למקומם בתרשים בנושא ארבעת מצבי השיא בחצי הכדור הצפוני. אפשר לבדוק את התשובות למשחק.

 

שני המשחקים מותאמים למחשב ולטלפון החכם.

אולי תתעניינו גם ב...

מי הכין את כוס התה שלי?
האם חשבתם פעם איזו דרך ארוכה עברו עלי צמח התה (קמליה סינית, Camellia sinensis) עד שהגיעו לשקית התה הנמצאת כמעט בכל בית בישראל? יובל עציוני ואלבינה מרקוס, סטו...
משחק תפקידים: חוקרים מטעם האו"ם
דב שכטר, לי איבגי, רועי נקמיאס, אמיר קוסובר הם סטודנטים להוראת גאוגרפיה, אדם וסביבה במרכז בובר לחינוך דיאלוגי, המכללה האקדמית בית ברל.  הארבעה פיתחו מערך שיע...
גבולות ישראל - תחנות בזמן
באמצעות הכלי הדיגיטלי roojoom יצרה המורה נטע ששון מתיכון בגין בראש העין, מסלול תוכן דיגיטלי הכולל תחנות שונות בעיצוב גבולותיה של מדינת ישראל משנת 1947 ועד היום
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.