דלג אל

משחק תפקידים: חוקרים מטעם האו"ם

משחק תפקידים: חוקרים מטעם האו"ם The room of the United Nations Economic and Social Council

הרעיון שלי

נדב שכטר, לי איבגי, רועי נקמיאס, אמיר קוסובר הם סטודנטים להוראת גאוגרפיה, אדם וסביבה במרכז בובר לחינוך דיאלוגי, המכללה האקדמית בית ברל.


הארבעה מצאו דרך מקורית להפיח חיים בשיעורי הגאוגרפיה - הם פיתחו מערך שיעור שמטרתו להקנות לתלמידים את הנושא של מדדי פיתוח בעולם על ידי משחק תפקידים חווייתי ומאתגר: תלמידי הכיתה ידמיינו שהם נבחרו לחברים במועצה הכלכלית חברתית של האו"ם (ECOSOC), והמשימה שהוטלה עליהם היא להכין תכנית פיתוח למדינות שונות בעולם.
החברים יתחלקו לקבוצות וכל קבוצה תכין תכנית פיתוח למדינה אחרת בעולם, על פי בחירתה. מטרת התכנית לפתח את איכות החיים במדינה שנבחרה ולהצעיד אותה קדימה מבחינה כלכלית-חברתית, באמצעות תקציב של 10 מליארד דולר.

כדי לשוות נופך של חשיבות וחגיגיות ל'מעמד' המכובד, אחד התלמידים יכול לשמש כיו"ר המועצה. יו"ר המועצה יפתח את מושב הדיונים: יודה לכל חברי הועדה על כך שנרתמו לקחת חלק בתכנית הפיתוח של האו"ם, ויביע תקווה שישמשו דוגמה לאנשים נוספים בעולם לקום ולפעול למען עתיד טוב יותר לאנושות.

חוקרים

החברים יצפו תחילה בסרטון של ביונסה I was hare ולאחר מכן יתחילו בתהליך החקר: כל קבוצה תחקור את המדינה שנבחרה על ידה על-פי מדדי הפיתוח שנלמדו בשיעורים קודמים. תהליך החקר יכלול חיפוש ואיתור נתונים במקורות מידע שונים דוגמת אתר The world factbook ובאטלס.

בעזרת כרטיסיות חקר שיחולקו לקבוצות תכין כל קבוצה "תעודת זהות" למדינה שנבחרה על ידה, ולאחר מכן תכין תוכנית פיתוח שתואמת את תעודת הזהות של אותה מדינה ואת מדדי הפיתוח שלה.

משכנעים

בתום עבודת החקר תציג כל קבוצה בפני כלל חברי המועצה את המדינה שבה בחרה, את תעודת הזהות שלה ואת תכנית הפיתוח שהכינה עבורה. הקבוצה תצטרך לשכנע את יתר החברים במועצה שעליהם להשקיע באותה מדינה. אפשר לבחור נציג אחד מהקבוצה שיישא את נאום השכנוע אפשר לחלק את הטיעונים בין כל החברים. 

מצביעים

לאחר שכל המדינות יוצגו בפני ה'מועצה' תיערך הצבעה. כל תלמיד, בכובעו כחבר במועצת האו"ם,  יבחר את המדינה שבה הוא חושב שהכי כדאי להשקיע, בהתאם לתכנית הפיתוח שהציגה קבוצתה. ברוב קולות יוחלט איזו תכנית פיתוח תצא לפועל באמצעות התקציב שהקצה לכך האו"ם (כדי למנוע מצב בו כל קבוצה תצביע לעצמה וייווצר מצב של "תיקו"- חברי הקבוצה לא יוכלו להצביע לעצמם).

נהנים....ואולי גם זוכים!

משחק התפקידים מזמן למידה בדרך החקר. למידה כזאת יוצרת סקרנות וענין בקרב התלמידים ומציבה בפניהם אתגר מחשבתי אליו ניגשים התלמידים בלהיטות ובחשק. התחרות שבענין מכניסה כמובן מימד אחר ומניעה את התלמידים למקסם את יכולותיהם ולהפגין את הידע שרכשו.

כדי להגביר את יצר התחרות בין הקבוצות המורה יכול לקבוע מראש תגמול לימודי, חברתי או כל תגמול מתאים אחר לקבוצה ש'תנצח', כלומר לקבוצה שתכנית הפיתוח שלה תיבחר בהצבעת מועצת האו"ם בכיתה.

אולי תתעניינו גם ב...

חידון הגלובליזציה הגדול
עמרי בן חורין, דינה קולב כהן וג'יין שמולביץ הם סטודנטים להוראת גאוגרפיה אדם וסביבה במסלול בית המדרש למורים במכללת בית ברל. השלושה הכינו חידון אינטראקטיבי קבו...
הערכה חלופית: עבודת חקר מתוקשבת על מדינה במזרח התיכון
עילית הררי, מורה לגאוגרפיה בבית הספר ויצו-הדסים באבן יהודה, רקמה עבור תלמידיה בכיתה ט' משימת חקר מאתגרת במיוחד בנושא המזרח התיכון. התלמידים "הסתערו" על המשימ...
גבולות ישראל - תחנות בזמן
באמצעות הכלי הדיגיטלי roojoom יצרה המורה נטע ששון מתיכון בגין בראש העין, מסלול תוכן דיגיטלי הכולל תחנות שונות בעיצוב גבולותיה של מדינת ישראל משנת 1947 ועד היום
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.