דלג אל

הצהרת נגישות

חשיבה יזמית

חזרה
חשיבה יזמית

חשיבתו של היזם היא אחד מסודות הצלחתו.

החשיבה היזמית היא תמהיל של יכולות חשיבה מגוונות, שבהן משתמש היזם בשלבים שונים של התהליך היזמי: חשיבה יצירתית, חשיבה ביקורתית, חשיבה מערכתית, חשיבה אסטרטגית. כמו כן היזם מסוגל לראות דברים מנקודות מבט שונות ולהפעיל חשיבה גמישה. גורם חשיבה נוסף בהצלחתו של היזם הוא יכולתו לעבור בין חשיבה סדורה וחשיבה לא-סדורה, על פי הצורך, ולהפעיל כל אחת מהן באופן מיומן.

חשיבה יזמית - הרחבה

החשיבה היזמית מורכבת מיכולות חשיבה מגוונות כמפורט להלן:

היזם מסוגל לייצר רעיונות חדשים ולמצוא פתרונות מקוריים בהפעילו חשיבה יצירתית. הוא מסוגל גם לשפוט הצעה ולהעריך את סיכויי הצלחתו של רעיון בהפעילו חשיבה ביקורתית. כמו כן על היזם להיות מסוגל לראות דברים מנקודות מבט שונות (של כל אחד מהגורמים המעורבים בתהליך) ולהבין אחרים - על מניעיהם, רצונותיהם ואופני פעולתם - בהפעילו חשיבה גמישה. זו נדרשת לו כדי לבחור בערוץ ההידברות המתאים עם המעורבים כדי להניעם להצטרף לתהליך ולהתמיד בו עד לסיומו. חשיבה גמישה היא גם זו אשר תוביל אותו ליצירה של נקודת מבט חדשה ומקורית, שאיש לא חשב עליה לפני כן.

גורם חשיבה נוסף בהצלחתו של היזם הוא יכולתו לעבור בין חשיבה סדורה וחשיבה לא-סדורה, על פי הצורך, ולהפעיל כל אחת מהן באופן מיומן. היזם מכיר ביתרונות של שגרת חשיבה סדורה, המתאימה, למשל, לכתיבת תוכנית עסקית, אך הוא מכיר גם בחסרונותיה, כמו בהתמודדות עם מצבים חדשים, ויודע למצוא דרך לצאת ממנה כשצריך. המודעות המטה-קוגניטיבית לסוגי החשיבה השונים וליכולות החשיבה שלו עצמו היא מרכיב מרכזי בחשיבת היזם.

היזם נזקק גם לחשיבה מערכתית המתייחסת לתהליך היזמי כמכלול, תוך כדי בחינת התפקיד של כל אחד ממרכיביו והשפעות הגומלין ביניהם. אחת ההחלטות המרכזיות של היזם במהלך התהליך היזמי היא היכן להשקיע את המאמצים ואת המשאבים. לעתים קרובות עומד היזם בפני מגבלות ואילוצים (בזמן, בכוח אדם ובכסף). עליו אז להיות מסוגל להבחין בין החיוני (must) ל"נחמד" (nice to have), לטפל בַעיקר ולדחות את העיסוק בטפל.

חשיבת היזם אינה מיומנות חשיבה ספציפית אלא נטיית חשיבה, זוהי יכולתו של היזם להיות קשוב לרעיונות חדשים גם אם אינם בני מימוש. נטייה זו היא תולדה של סובלנות לרעיונות בלתי שגרתיים עם ההכרה כי לעתים צומח מהם יתרון ייחודי.

היזם הוא בעל יכולת להפעיל חשיבה אסטרטגית יעילה. חשיבה אסטרטגית כוללת בחירה רציונלית של מטרות, גיבוש תוכנית פעולה אפקטיבית והפעלת תהליכי מעקב אחר מידת ההשגה של המטרות ומימוש תוכנית הפעולה (עשור, 1994).
(חומר נוסף: חשיבה יזמית, ברנקו וייס)

אולי תתעניינו גם ב...

מחנכים מסביב לשעון
חופשת הקיץ מזמנת ללומדים שעות פנאי רבות ומציבה בפניהם אתגר ביחס למימוש הפוטנציאל הטמון בפנאי להנאתם ולתועלתם
שגרירי מפתח הלב
תוכנית "שגרירי מפתח הל"ב" היא תוכנית חברתית-ערכית לטיפוח מעורבות חברתית
التواريخ في التقويم (מועדים בלוח השנה)
التواريخ في التقويم (מועדים בלוח השנה)
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.