דלג אל

ערכי מפתח הלב והחינוך באזרחי באומנות חזותית

חזרה

זרקור אודות החינוך לערכים ביסודי

זרקור אודות החינוך לערכים ביסודי

החינוך החברתי-ערכי מקיף את כלל ההוויה הבית ספרית, והוא מתרחש בזמנים שונים במעגל החיים הבית-ספרי, בהקשרים הוראתיים מגוונים ובמיקוד על ימים מיוחדים בלוח השנה העברי והלועזי.

הלמידה וההתנסות החברתית-ערכית מכוונות לקידום התפתחות אישית ומעורבות חברתית, לטיפוח קשרי פרט-קבוצה, להבניית חברת ילדים מכילה וסובלנית ולטיפוח הרב תרבותיות.

כל זאת נעשה תוך תרגום ערכים להתנהגויות וליצירת כללים והסכמות היוצרים את התשתית לחיים המשותפים בבית הספר ובחברה.

למידת הערכים וההתנהגויות הנגזרות מהם מתבצעת בשעת חינוך - "מפתח הל"ב" שבמהלכה מתקיים שיח סביב ערכים מרכזיים הבוחן תפיסות עולם, עמדות, רגשות ודעות; תכנים רלוונטיים ואקטואליים; דילמות חברתיות ערכיות והזדמנויות ליישום ערכים בחיי היום-יום.

בנוסף לשעת החינוך מגדיר בית הספר מסגרות להרחבת השיח הערכי, להתנסות ביישום הערכים ולבירור סוגיות אזרחיות בהקשרים שונים בחיי היחיד, הקבוצה, החברה, המדינה והעולם.

הערכה "ערכי מפתח הל"ב והחינוך האזרחי באמנות החזותית" עשויה לסייע בהרחבת השיח סביב ערכים ותרגומם להתנהגויות.

הערכה "ערכי מפתח הל"ב וחינוך אזרחי באמנות החזותית"

הערכה "ערכי מפתח הל"ב וחינוך אזרחי באמנות החזותית"

הערכה מציעה מודל ללמידה ולהתנסות חברתית ערכית באמצעות הוראה בין-תחומית היוצרת חיבורים בין החינוך החברתי ערכי (מפתח הל"ב), לחינוך האזרחי ולאמנות החזותית.

מודל זה מאפשר בירור של ערכי "מפתח הל"ב" כפי שהם עשויים להשתקף באמנות חזותית תוך מתן פרשנות אישית וקבוצתית; בחינת הרגשות, העמדות, ההתנהגויות הנקשרים לערכים אלה ובירור סוגיות אזרחיות.

הערכה כוללת שמונה יחידות הוראה-למידה המיועדות למחנכי כיתות ד'-ו' ולמורים לאמנות והמאפשרות הרחבה של השיח אודות ערכי מפתח הל"ב, מעבר לנלמד בשעת החינוך.

בבסיס פיתוח הערכה מונחת התפיסה כי חתירה למצוינות ערכית ואזרחית מחייבת יצירת רציפות בלמידה ובהוראה באמצעות שיח פתוח, כן, מקצועי ומאפשר בין מספר בעלי תפקיד בצוות החינוכי: המחנכים, המורה לאמנות והרכז החברתי.

חשוב שמחנכי ד-ו, המורה לאמנות והרכז החברתי יתאימו את התכנים לצורכי חברת הילדים ולמאפייניה ויזמנו שיח מוגן המעודד פתיחות, סובלנות ומעורבות פעילה.

מומלץ להגדיר בתכנית הפעילות הכיתתית זמנים לעיסוק במוצע בערכה, למשל: בחיבור ליום הסובלנות הבין-לאומי, ליום המעשים הטובים; לקראת פעילות ממוקדת בנושא מניעת גזענות וחינוך לחיים משותפים; בפעילות קהילתית.

הערכה פותחה במשרד החינוך על ידי צוותים הבאים:

  • המחלקה לחינוך לחיים בחברה, אגף א' לחינוך יסודי, מינהל פדגוגי
  • אגף אומנויות במזכירות הפדגוגית, אמנות חזותית
  • אגף רוח וחברה במזכירות הפדגוגית, המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים

אולי תתעניינו גם ב...

שאלות בחינוך ליזמות
החינוך ליזמות הוא תהליך חינוכי שיטתי המכוון לפיתוח כישורים ומיומנויות של פרט יזם תוך מימוש מיזמים לרווחת הפרט והסביבה האנושית
למידה משמעותית בחינוך החברתי ערכי
הלמידה החברתית-ערכית מבוססת על עקרונות המקדמים למידה משמעותית שיש בה תרומה ללומד, למלמד ולחברה בהיבט רגשי-חברתי-ערכי וקוגניטיבי
בשבילי המעורבות
מודלים ליישום סטנדרט 3: "התפתחות אישית, חברתית ולימודית"
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.