דלג אל

הצהרת נגישות

ערך האחריות כיתה ו

ערך האחריות כיתה ו

דן ענבר מונה תפיסות שונות לגבי המונח "אחריות": יכולתו וכושרו של האדם לראות את ההיבטים ואת הצדדים השונים בקבלת החלטות ובביצוען, הרגשת מחויבות לנקיטת פעולה, האדם מכיר בקשר שבין החלטותיו ומעשיו לבין תוצאותיהם, מוכנוּת האדם לשאת בתוצאות של מעשיו, הרגשת מחויבות לגבי התוצאה ועוד.
בהתבסס על תפיסות אלה ועל גישות נוספות אפשר לזהות את מרכיבי האחריות האישית: אכפתיות ועשייה.
האחריות האישית נוצרת מצירופם של שני מרכיבים אלה הנעים על פני רצפים שונים:
מקבל אחריות – אדם המגלה אכפתיות גבוהה ועשייה גבוהה.
מוטלת עליו אחריות – אדם המגלה אכפתיות נמוכה ועשייה גבוהה.
נמנע מאחריות – אדם המגלה אכפתיות ועשייה נמוכות.
מרגיש אחריות – אדם המגלה אכפתיות גבוהה ועשייה נמוכה.
חשוב לזכור כי "אחרי המעשים נמשכים הלבבות", כלומר, עשייה עשויה לעורר אכפתיות ולהביא את האדם ממצב של "מוטלת עליו אחריות" ל"מקבל אחריות". לכן חשוב לעודד את ההתנסות בערך האחריות בתחומים מגוונים ובסביבות שונות.
לחלופין, הגברת האכפתיות עשויה לעורר עשייה, לכן ככל שהחברה תעורר את האדם לגלות אכפתיות כלפי עצמו, כלפי הזולת וכלפי הסביבה, כך יגדלו מידת העשייה שלו ותרומתו לעצמו, לפרט, לקבוצה, לחברה ולסביבה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

ערך האחריות בתוכנית מפתח הל"ב המחודשת בדגש על SEL

מגלים אחריות בשמירה על כדור הארץ.

יחידת ההוראה למידה "מגלים אחריות בשמירה על כדור הארץ" מקדמת מיומנויות SEL בדגש על ערך האחריות.
עברית 

זרקור על מאפייני הגיל ועל התכנים ביחידה:
בכיתה ו' חלה התקדמות בהבנה החברתית-מוסרית של המתבגרים.
בשלב זה הם מבינים שנושא איכות הסביבה נוגע לחיי היום-יום של כולם ושלהתנהגות האדם יש השלכות רחבות היקף הנוגעות לקיום החיים על פני כדור הארץ.
נוסף על כך הם מסוגלים להתבונן מעבר לצרכים המיידיים שלהם עצמם, לגלות אכפתיות בסוגיות סביבתיות ולהירתם לטובת השמירה על כדור הארץ.
בגיל ההתבגרות שבו הם עסוקים בגיבוש הזהות האישית, חשוב לאפשר להם לבחון את המחויבות לפעול לשמירה על איכות הסביבה ואף לאמץ התנהגויות והרגלים חדשים.

היחידה עוסקת בנושא "מגלים אחריות בשמירה על כדור הארץ" ומיועדת לכיתה ו'.
היחידה מאפשרת למתבגרים לזהות את השפעות האדם על הסביבה, לבחון את המתח הקיים בין שימור לפיתוח ולגלות אחריות בסוגיות סביבתיות גלובליות.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

ערך ביטחון ובטיחות כיתה ד
לפי מאסלו, האדם פועל משאיפתו לספק צרכים קיומיים הנחוצים לו לשמירה על בריאותו הפיזית והנפשית. בפירמידת הצרכים, הצורך הבסיסי הוא הצורך בביטחון פיזי, האדם פועל ...
ערך הכבוד כיתה ו
כבוד הוא ערך יסוד אוניברסלי, והוא נבחן ונמדד בכל יום ביחסם של בני האדם לזולתם. להתייחס לזולת בכבוד משמעו לתת חשיבות לכל אדם באשר הוא ולהכיר בערכו מעצם היותו ...
ערך השונות כיתה א
קבוצת השווים שבה מתרחשים תהליכים לימודיים וחברתיים היא קבוצה הטרוגנית שחבריה שונים זה מזה בהיבטים מגוונים כמו צרכים, משאלות ושאיפות, תפיסות עולם, דעות ורצונו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.