דלג אל

הכיתה כקבוצה חברתית

הכיתה כקבוצה חברתית

פעילויות להעמקת ההיכרות והקשר בין התלמידים לבין עצמם ובין התלמידים לבין המחנך והצוות החינוכי, חיזוק מיומנויות בין-אישיות וחברתיות בקרב התלמידים, לגיבוש הכיתה לקבוצה חברתית, לטיפוח אחריות הדדית, הכרה בייחודיותו של כל פרט וקבלת השונה, ולפיתוח יזמות חברתית ומנהיגות.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

תוכנית לימודים חברתית

חזרה לראש הדף

פעילויות לתלמידים

  • מעברים ציפיות וחששות
    המעבר מחטיבת הביניים לחטיבה העליונה אינו פשוט לבני נוער רבים. רגשות וחששות שונים מלווים את המעבר. מטרת הפעילות לאוורר את הרגשות ולייצר חוויה נורמטיבית בתוך קבוצת השווים.
  • יוצאים לדרך
    שנת לימודים חדשה מעלה מחשבות ותהיות ומובילה לתובנות שונות. פעילות המתאימה לפתיחת שנת הלימודים תוך התאמתה לשכבת הגיל ולאתגרים הייחודיים. מטרת הפעילות לחבר בין השניים, לברר את המושג "דרך" ולהזמין את המשתתפים להביט הן בדרך שעברו במהלך השנה האחרונה והן בדרך הצפויה להם בשנה הבאה ולבחון את האתגרים וההזדמנויות שמצפים להם בה.
  • משחק הסימנים
    פעילות שמאפשרת לתלמידים להתבונן בהתנהגותו של השונה בקבוצה ולהתבונן בהתנהגות של הקבוצה כלפי השונה.
  • מועצת תלמידים - לשם מה?
    פעילות שמטרתה העלאת עמדות אישיות לגבי המטרות של מועצת התלמידים כפי שהן מוגדרות בחוזר מנכ"ל. המשתתפים יעמדו על חשיבות הפעילות של מועצת תלמידים במרחב הבית ספרי ובמרחב הקהילתי, כחלק מתהליכים למימוש אורח חיים דמוקרטי.
  • "יום הבוחר" - על בוחר ונבחר
    הפעילות עוסקת בבחירות למועצת התלמידים – במהלכה המשתתפים בוחנים את התכונות והכישורים הנדרשים מנציג וממועמד למועצת התלמידים כדי לגבש מועצה פעילה ויעילה המקדמת מטרות ערכיות.
  • סגנונות הנהגה
    דיון בסגנונות הנהגה שונים, התמקדות ביתרונות וחסרונות של כל סגנון הנהגה והגמישות הנדרשת ממנהיג.
  • דלתות מסתובבות
    מטרת הפעילות לאפשר לתלמידים להיפרד מהשנה שחלפה ולהעלות ציפיות לקראת השנה החדשה.
  • פגוש את הצוות הכיתתי
    פעילות המזמנת מפגש בין מורים, תלמידים והורים כאמצעי "לשבירת הקרח", לקיום דיאלוג ולליבון סוגיות.
  • תרגיל חפצים כתרגיל היכרות
    העמקת ההיכרות בין תלמידי הכיתה באמצעות חפצים כמטפאורה לזהות
  • להיות ראש גדול
    הפעילות מעודדת לקיחת אחריות, מעורבות ומנהיגות בכיתה.
  • להיות כמו כולם
    דיון בסוגית לחץ חברתי והדרכים להשתלב בחברה בלי לאבד את ייחודנו ואישיותנו.
  • מתנה לפתיחת שנה
    המפגש עם כיתה חדשה בתחילת החטיבה העליונה הוא הזדמנות לנהל שיח, להקשיב לציפיות לתקוות ולחששות הכרוכים במעבר ולהציע למשתתפים דרכי התמודדות.
  • היכרות כצעד ראשון
    היכרות היא צעד ראשון בתהליך התפתחותה של קבוצה. הפעילות תוכל לשבור במקצת את הקרח ולעודד היכרות שבה כל אחד קובע את גבולותיו ביחס למידת החשיפה והשיתוף.
  • אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד
    במצבים חברתיים מתקיימים יחסי גומלין שונים בין היחיד לקבוצה. הפעילות מזמנת בירור אישי וקבוצתי על מקומו של היחיד במצבים שונים ועל יחסי הגומלין הרצויים בקבוצה ובחברה.
  • עיקר היא התחלה - חמ"ד
    מטרת הפעילות לברר את משמעות המושג "התחלה" (תחילתה של שנת לימודים ושנה חדשה לפי הלוח העברי), את ההשפעה של השקעה בתחילת הדרך על ההמשך ואת משמעותו של ראש-השנה כיום "תחילת מעשיך", כהזדמנות להתחלות חדשות בתחומים שונים.
  • מהלך פתרון הוגן
    פתרון הוגן הוא פתרון המתחשב במגוון הצרכים של הנוגעים בדבר והנקבע בשיח משותף. בפעילות יתנסו המשתתפים במציאת פתרון הוגן לנוכח אירועים הקשורים לחייהם.
  • תיאום ציפיות כאמצעי ליצירת הסכם
    קביעת מערכת של כללים מוסכמים היא הכרחית לפעילות משותפת בעתיד. תיאום הציפיות יכול להתייחס להיבטים שונים של ה"יחד" בקבוצה. היבטים אלו צריכים לענות על צרכיו של כל אחד מהחברים.
  • זו דעתי - דיון מכבד במצבי מחלוקת
    תרבות הדיון מושפעת כיום מהרשתות החברתיות ומתכניות הטלוויזיה והיא נוטה להיות מתלהמת ואף אלימה. המצגת נועדה לסייע לתלמידים להביע את דעתם ללא חשש ולעודד אותם להגיב לדעות נוגדות בדרך מכבדת המושתתת על הקשבה וסובלנות
  • נקודות מבט שונות
    תרבות הדיון מושפעת כיום מהרשתות החברתיות ומתכניות הטלוויזיה והיא נוטה להיות מתלהמת ואף אלימה. המצגת נועדה לסייע לתלמידים להביע את דעתם ללא חשש ולעודד אותם להגיב לדעות נוגדות בדרך מכבדת המושתתת על הקשבה וסובלנות
  • שיעור פרידה – "ישנם פרחים בכל מקום"
    בשיעור זה נזמין את התלמידים להתחבר לחוויות צמיחה, למידה, התפתחות או אולי חוויית עצירה שחוו.
  • איך מקשיבים?
    מטרת הפעילות להבהיר מושגים הקשורים בהקשבה פעילה, לברר את הדרך שבה אנו מבטאים את היותנו קשובים ולהעמיק את ההקשבה הפעילה בין חברי הקבוצה.
  • תחומי מעורבות של תלמידים בחיי בית הספר
    מטרת הפעילות לעודד תלמידים להשתלב במסגרות למעורבות בבית הספר ולהבהיר את תרומת המעורבות לתחושת הערך העצמי, לתחושת השייכות לבית הספר, להכנת התלמידים לחיים בוגרים ולאיכות החיים בבית הספר.
  • היום שאחרי – אזרחות פעילה לאחר תהליך הבחירה
    ההפעלה נועדה להעלות למודעות המשתתפים שאזרחות פעילה אינה מסתיימת עם הבחירה במועצת התלמידים. המשתתפים יבחנו את תפקידיו של הבוחר הפעיל בחברה דמוקרטית לאורך זמן ויציעו מגוון דרכי השפעה ומעורבות בנעשה במועצה לרבות דרכי קשר בין המועצה לבוחרים.
  • פרידה – כמו לטבע גם ללב 4 עונות
    פרידות חינוכיות הן משימה חינוכית ורגשית המופקדת בידי אנשי החינוך. לכן בכל שנה אנו בוחרים להקדיש זמן לעיבוד משותף של חוויית הפרידה, אישית ובכיתה. פרידות חינוכיות הן תקופה משמעותית בחיי התלמיד. פרידה חינוכית נועדה לשזור רצף תפקודי בין סיום וסיכום לבין הכנה לקראת התחלה חדשה. פרידה חינוכית אינה בהכרח רק פרידה חגיגית ומתפעלת אלא פרידה שמאפשרת לתלמיד לחוות אותה במלואה ולעבד את משמעויותיה. עם זה בפרידה חינוכית נסיים תמיד בעידוד לזהות את הטוב, להכיר בו ולגייס משאבים של אופטימיות ואמונה בכוחות להתמודד עם העתיד לבוא.
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

الصّفّ العاشر
في مركز البرنامج الاجتماعيّ القِيميّ للصّفّ العاشر برنامج "نحو المواطنة" وبرنامج "التّطوّر الذّاتيّ والتّداخل الاجتماعيّ".
שואה וזיכרון
פעילויות העוסקות בשואה וזיכרון
מנהיגות
פעילויות העוסקות במתן אפשרות לבני הנוער לפתח כישורים ומיומנויות של הובלה ולהתנסות בתפקידי מנהיגות בבית הספר, ביישוב ובקהילה. מחקרים מלמדים כי התפתחותו של מנה...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.