- למידת החקר היא אחת הדרכים המרכזיות ללמידה משמעותית, המתאימה למציאות המאה ה-21. למידה זו מטפחת סקרנות ומקדמת מיומנויות חשיבה ובנוסף לכך, מעבירה את האחריות ללמידה מהמורה ללומד.
- מטלת ביצוע מאפשרת להעריך ידע, הבנה, כישורים-מיומנויות וערכים על פי המטרות הספציפיות של תוכנית הלימודים במקצוע היסטוריה.
נושא המטלה ייבחר מתוך הנושאים המיועדים להערכה חלופית בתוך מסמכי ההלימה של מקצוע ההיסטוריה במגזר הדרוזי , תוך אפשרות בחירת נושא אחר לאחר אישור מפמ"ר.
בנושא הערכת הישגים, קיימות שתי גישות מרכזיות השונות זו מזו:
א. הגישה האיכותית, שעל פיה נתפסת ההערכה כ"הערכה לשם למידה (הל"ל) המוכרת גם בכינוי "הערכה מעצבת".
ב. הגישה הכמותית, שעל פיה נתפסת ההערכה כ"הערכה של הלמידה (הש"ל) המוכרת גם בכינוי "הערכה מסכמת".
לפי הגישה האיכותית בהערכה (הל"ל), ההערכה אינה אירוע חד-פעמי המתרחש בנקודת זמן נתונה וידועה מראש אלא חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה וההוראה (הל"ה: הוראה-למידה-הערכה). מטרתה היא שהלומדים והמורים יתכננו את עשייתם בעת התרחשותה, יבחנו באיזו מידה הושגו היעדים, יאתרו נקודות חוזק, קשיים וכשלים.
הכלים המרכזיים להערכה שניתן לעשות בהם שימוש מושכל במהלך הלמידה וההוראה הם:
- תלקיט (פורטפוליו)- הנחשב לאמצעי לביטוי עצמי וייחודי ומהוה אוסף של תוצרי התלמיד, על מנת להביאם כראיות למהלכי הלמידה של הלומד ולביצועי ההבנה שלו לגבי החומר שנלמד ומשקף את התקדמותו והישגיו. חשוב לציין שבניית התלקיט תיעשה על ידי התלמיד עצמו לאחר שיקבע וינסח עם המורה קריטריונים לבחירה ולשיפוט החומר שייכלל בתוכו כמו: פריטים כתובים, מוקלטים או חזותיים (תוצרי מטלות ביצוע וחקר נבחרות, מבחנים, דו"ח, דגם, מצגת, משוב אישי והערכות עמיתים.
- מבחן- המבחן ככלי הערכה הוא חלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה-למידה המחייב הלימה בין מטרות ההוראה, דרכי הביצוע ודרכי הערכה והוא עשוי לשמש את המורים באופנים שונים ולמגוון יעדים (משוב על תהליך למידה שהתרחש בכיתה, מעקב מתמיד אחר הלמידה של התלמיד, סיכום תהליך ההוראה-למידה ועוד). לפיכך אין להסתפק במבחן המכיל שאלות שמתבססות על זיכרון ושינון בלבד, אלא שאלות ברמות חשיבה גבוהה כמו הערכה, שיפוט, יישום, מיון מידע לצד שאלות הבודקות מיומנויות של ידע והבנה ברמה נמוכה, או שאלות המשלבות רמות חשיבה שונות.