העקרונות שבבסיס התכנית המקדמים למידה משמעותית
- בחירת התכנים והנושאים וארגונם סביב סוגיות ורעיונות מרכזיים- גישה זו מקדמת דרכי ה.ל.ה מגוונות, המעודדות את התלמידים והמורים כאחד ליטול חלק פעיל בתהליך ההוראה והלמידה.
- 70% מתוך נושאי תכנית הלימודים – פרקי בסיס המיומנויות והידע - יכללו בפרקי החובה לבחינות הבגרות. 30% הנותרים יילמדו בהרחבה והעמקה בתכנית בית ספרית אשר תבנה על ידי צוותי בתי הספר. הנושאים העומדים לבחירת צוותי בתי הספר מסומנים בירוק. רלוונטיות: הנושאים נבחרו מתוך ההיסטוריה הפוליטית, החברתית, הדתית והתרבותית של העדה הדרוזית, העולם הערבי, המזרחי והמערבי, העם היהודי ומדינת ישראל, תוך התמקדות בתהליכים והקשרים היסטוריים מרכזיים, זיקות וקשרי הגומלין ביניהם.
- שילוב לימודי היסטוריה דרוזית עם היסטוריה כללית, ישראלית, וערבית- ביחידות החובה שולבו נושאים שעניינם תופעות מרכזיות בהיסטוריה הכללית, הן כרקע להבנת ההיסטוריה הדרוזית והן מתוך הכרה בחשיבותן להבנת תולדות העמים בבלאד אלשאם (לבנון, סוריה וישראל).
- התאמת הלמידה וההוראה לפדגוגיה הדיגיטלית של המאה ה-21. טיפוח מיומנויות וכישורי חשיבה: התכנית מסייעת למורים להיות אוטונומיים, המפעילים שיקולים פדגוגיים ודידקטיים מושכלים בבחירת דרכי הוראה למידה והערכה, בהתאם ליעדיה ומטרותיה של התכנית החדשה ולשונות הקיימת בין התלמידים, תוך פיתוח מיומנויות וכישורי חשיבה שיפורטו בהמשך.
- הצגת הנושאים מנקודות מבט שונות: הדיון בנושאי הלימוד יתנהל מנקודות מבט שונות הנובעות מגישות והשקפות שונות של בני התקופה ושל היסטוריונים וחוקרים מערביים, מזרחיים, דרוזים, ישראלים ואחרים.
- רצף והמשכיות, שילוב בין תמטי (נושאי) לכרונולוגי: בחירת נושאי הלימוד התמטיים נעשתה ככלל על פני הרצף הכרונולוגי, כדי להעמיק בקרב התלמידים את המודעות לקיום המשכיות והתפתחות בתולדות העדה הדרוזית, עם ישראל ותולדות האנושות לאורך הדורות.
- הדגשת ההיבט הערכי: בבחירת נושאי הלימוד ויעדיהם, הושם דגש על חשיפת הערכים שעמדו ביסודן של ההחלטות ההיסטוריות שנקטו יחידים, מנהיגים וחברות בתקופות השונות. בחירה זו נעשתה כדי לזמן ללומד מצבי למידה בהם הוא נושא ונותן על משמעותם של רעיונות ומושגים, מטפח את זהותו המוסרית ומציג דוגמאות מופת מן העבר הראויות לחיקוי בהווה.