יחידה שנייה- חובה

חזרה

מבוא

נושאי היחידה:

היחידה עוסקת בפרקים בתולדות המאה 20 ממלחמת העולם הראשונה עד סיום מלחמת העולם השנייה, המשבר הכלכלי העולמי, האנטישמיות הנאצית נגד יהודים ונגד יהדות, השואה, מישוב למדינת ישראל ומדינת ישראל עד 1973, הדרוזים בעת החדשה.

שעות הלימוד:

90 שעות

מלחמת העולם הראשונה

8 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

הגורמים למלחמת העולם הראשונה: גורמי רקע וגורמים ישירים (האימפריאליזם, חוזים ובריתות, מדינות המרכז ומדינות ההסכמה, מרוץ החימוש).

שלבים עיקריים במלחמה.

מעורבות האימפריה העת'אנית.

מעורבות ארה"ב, " 14 הנקודות" של ווילסון.

יציאת רוסיה מהמלחמה, חוזה ברסט-ליטובסק.

תוצאות המלחמה: חוזה ורסאי, הקמת חבר הלאומים.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

ניתוח סיבות ומניעים שהביאו למלחמת העולם הראשונה ודיון בתוצאותיה והשלכותיה והשפעתן על עיצוב פני העולם בתקופה שקדמה למלחמת העולם השנייה.

דיון בגורמים להשתלטות מדינות אירופה על אזורים באסיה ואפריקה, חדירתן למזרח התיכון, השפעתה והשלכותיה על ארצות ערב.

ניתוח המפה הפוליטית החדשה של אירופה שהתגבשה אחרי המלחמה והסקת מסקנות לגביה.

הצעות דידקטיות

סרטונים על קרבות המלחמה.

משבר הכלכלה העולמי ב-1929 והניו- דיל

4 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

הגורמים שהביאו למשבר הכלכלי, תוצאותיו והשלכותיו מבחינה כלכלית, חברתית, חינוכית ותרבותית.

עקרונות הניו-דיל.

בורסה, מניה, מיתון, אינפלציה.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

דיון בסיבותיו של המשבר ודרכי ההתמודדות עמו.

דיון במושגים : בורסה, מניה, מיתון, אינפלציה.

דיון ברעיונותיהם ובתפקידם של מנהיגים בתקופה זו לטיפול במשבר ותיאור מאפייניהם של מנהיגים אלה.

מלחמת העולם השנייה

10 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

המהלכים העיקריים במלחמת העולם השנייה 1941 – 1939:

  • הפלישה לפולין, לצפון ולמערב אירופה.
  • הסכם ריבנטרופ- מולוטוב.
  • הקרב על בריטניה.
  • הצדדים במלחמה: בעלות הברית, גרורות הציר ומדינות ניטראליות

1942 – 1941: הרחבת המלחמה לחזיתות השונות:
"מבצע ברברוסה"; החזית המזרחית פרל הרבור והצטרפות ארה"ב למלחמה, ניצחון גרמני.

1943 – 1942: המפנה במלחמה:
הישגי בעלות הברית בצפון אפריקה (אלעלמין), סטלינגרד ברוסיה, מתקפה בדרום איטליה, הפלישה לנורמנדי.

1945 – 1944: מאבק מכריע וסיום המלחמה:
כניעת גרמניה והטלת פצצת האטום על יפן.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

ניתוח ההתפתחויות הפוליטיות, המשברים וההתנגשויות שאירעו לאחר מלחמת העולם השנייה.

ניתוח מקורות כתובים וחזותיים (מפות ותרשימים; צפייה בסרטים) והסקת מסקנות לגבי השלבים והמִפנים במלחמת העולם השנייה.

חיפוש מידע ממקורות שונים לשם ניתוח הסיבות והתוצאות של המלחמה, תהליכי המשך, שינויים והתפתחויות במדינות העולם בעקבותיה והערכת מהימנותם של המקורות השונים והבחנתם באופן ביקורתי.

השוואה בין שתי המלחמות תוך התייחסות ל: מניעים, דמויות, תהליכים, תוצאות והשלכות של כל אחת מהן.

הצעות דידקטיות

תמונות

סרטונים

רשת האינטרנט

הנאציזם בגרמניה

3 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

הקמתה של רפובליקת ווימאר, חוקתה ונפילתה

שלטון הנאציזם: עליית מפלגתו של היטלר לשלטון וביסוס שלטונו.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

דיון ברפובליקת ווימאר והסיבות שעמדו מאחורי עלייתה ונפילתה.

ניתוח שלבי צמיחתו והתפתחותו של הנאציזם בגרמניה והסברת הרעיונות המרכזיים שעמדו מאחורי התנועה הנאצית ודמותו של היטלר.

הצעות דידקטיות

מקורות כמו: ספרים ומוצגים במוזיאונים

"השואה"

20 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

האידיאולוגיה הנאצית והשנאה ליהודים:
1933 - 1938: מגמות במדיניות האנטי יהודית
השפלה, בידוד, תעמולה נאצית אנטי יהודית, חרם כלכלי נגד היהודים, חקיקת חוקי הגזע, משפטי נירנברג.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי עובדות ודעות, עמדות מפורשות והנחות סמויות הקשורות לאידיאולוגיה הנאצית, כפי שהן באות לידי ביטוי במקורות המידע על הדרכים שבהן יושמה האידיאולוגיה הנאצית בגרמניה.

ניתוח תופעות ותהליכים היסטוריים שהתרחשו בעקבות מניעים לאומניים ואידיאולוגיים בעבר ובהווה.

הבנת השלבים שקדמו לרדיפת היהודים וניתוחם

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

1938 - 1939 שנת המפנה וההסלמה:
ליל הבדולח, הרחקת וגירוש יהודים ומאסר ההמונים. , ריכוז היהודים במחנות ובגטאות והקמת יודנראטים.

  • החרמת הרכוש היהודי
  • "הפתרון הסופי".
  • איגרת הבזק של היידריך.
  • ועידת ואנזה.
  • האקציות בגטאות, השילוחים למחנות.
  • הסלקציות וההשמדה.
  • צעדות המוות וחיסול הגטאות וחיסול המחנות.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

ניתוח רעיונות ושלבים מרכזיים, הגעה להכללות ולמסקנות, תוך התבססות על עובדות היסטוריות שהתרחשו במהלך מלחמת העולם השנייה והבנת הקשרים בינם לבין השואה.

קריאת מקורות מידע העוסקים בתגובות השונות של יהודי גרמניה ויהודי אירופה על המדיניות הנאצית

מציאת עדויות לטענה "שהיהודים לא ראו את הכתובת על הקיר" וניסוח טענה נגדית, מבוססת ראיות, לטענה זו.

הכרה והבנה של מכלול הגורמים והנסיבות שאפשרו את ביצוע "הפתרון הסופי":

  • הבחנה בדילמות ובקשיים שעימם התמודדו היהודים בכל אחד משלבי יישום המדיניות הנאצית.
  • זיהוי הגורמים שהשפיעו על תגובת "העולם החופשי" על המדיניות הנאצית כלפי היהודים.

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

תגובת היהודים: יחידות הפרטזאנים ההתנגדות בגטאות (אי"ל), מרד גטו ורשה.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

דיון בדרכים שנקטו היהודים להגן על עצמם מפני ההשמדה ופירוש פעולתם של הפרטיזנים ואי"ל.

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

עמדות הסביבה ובעלות הברית כלפי השואה.

השלכותיה של השואה: במישור האישי, הלאומי והאנושי, חסידי אומות העולם.

השואה בזיכרון הלאומי הישראלי: משפט אייכמן, מפעלי הנצחה, אירועים.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הבנת המשמעות של הביטוי: חסידי אומות העולם וההקשר שלו לשואה.

הצעות דידקטיות:

  • סרטונים תמונות וממצאים ברשת האינטרנט
  • ביקור בארכיון ההגנה בת"א והציוני בירושלים
  • שימוש בקטעי מקורות ראשוניים
  • מוצגים במוזיאונים, תמונות וממצאים ברשת האינטרנט
  • הסרטים: עמוד האש והכול אנשים

ישראל מישוב למדינה

10 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

השלבים בדרך להקמת מדינת ישראל.

היישוב היהודי בארץ ישראל בשלהי המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20, עד תום מלחמת העולם הראשונה. העליות: הראשונה והשנייה.

הצהרת בלפור והסכם סייקס- פיקו וועידת סן רימו.

מאבקים בין היהודים והערבים: מאורעות 1929, מרד 1936, ועידת ביל ו"הספר הלבן".

פועלו של בנימין זאב הרצל לבניית התנועה הציונית, חוזה מדינת ישראל.

החלטת החלוקה 29 בנובמבר 1947.

מלחמת העצמאות 1948 והקמת מדינת ישראל. 

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת מאפייני היישוב היהודי בשלהי המאה ה־ 19 בארץ ישראל, הבחנה בהתפתחותו והערכת תרומתו לרציפות היישוב היהודי בארץ.

הבנת חלקם של עולי העלייה הראשונה והשנייה בבניית התשתית לבית הלאומי והבחנה בניגודים והמחלוקות בינם לבין "היישוב הישן".

הערכת תפקידו של הרצל כמנבא מדינת היהודים.

הכרת המחלוקת ועמדות הערבים כלפי המפעל היהודי ואופן תגובותיהם.

הצעות דידקטיות

צפייה בסרטים תיעודיים.

ביצוע עבודות חקר.

יחסי מדינת ישראל והעולם הערבי

8 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

המלחמות בין ישראל ומדינות ערב לאחר קום המדינה (סיני, ששת הימים ויום הכיפורים)
דרכי ההתמודדות בין מלחמה לפתרון מדיני מקום המדינה עד שנות השבעים של המאה העשרים.

הסכסוך הפלסטיני- ישראלי ובעיית הפליטים:

  • ייסוד הפת"ח ב – 1959, הקמת אש"ף ב – 1964, האמנה הפלסטינית ומטרותיה, אמנת החמאס ב- 1988.
  • יוזמות מדיניות משנות ה - 70 ואילך לפתרון הסכסוך הערבי-ישראלי והבעיה הפלסטינית: הסכמי השלום עם מצריים וירדן והניסיונות לפתרון מדיני של הסכסוך הישראלי- פלסטיני (הסכמי אוסלו).

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת המלחמות שהתרחשו בין מדינת ישראל לבין מדינות ערב והבנת תוצאותיה והשלכותיה על היחסים בין המדינות שנלחמו ביניהן.

" בימת דיון" בסוגיית הפתרון הטוב ביותר לסכסוך בין ישראל לעולם הערבי; העלאת מגוון נקודות מבט וטענות מבוססות ומנומקות בעד היוזמות וההסכמים לפתרון מדיני של הסכסוך והצגת עמדה מנומקת מבוססת על ראיות והסברים מתוך מקורות היסטוריים.

הצדקת הידע והערכתו על ידי ניתוח מקורות העוסקים בסכסוך הפלסטיני ישראלי, הערכת הרעיונות השונים המובאים במקורות והסברתם.

הצעות דידקטיות

ביקור בארכיב צה"ל בגבעתיים שימוש בסרטונים, מצגות ומפות.

הדרוזים בלבנון במאה ה- 20

7 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

הדרוזים בתקופת המנדט הצרפתי

  • הקמת מדינת לבנון המורחבת ותרומתם של הדרוזים בהשגת העצמאות בלבנון (אירועי בשאמון).
  • ההתפלגות בקרב העדה הדרוזית כלפי המנדט הצרפתי: ארסלאנים וג'ונבלאטים.

הדרוזים בלבנון בתקופת העצמאות
השתלבות הדרוזים בחיים הפוליטיים בלבנון:

  • דמותם של כמאל ג'נבלאט ומג'יד ארסלאן.
  • הדרוזים ומלחמות האזרחים בלבנון: 1952, 1958 ו- 1975

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הבנת עמדתם של הדרוזים ומאבקם נגד הצרפתים להשגת עצמאותו של לבנון בתקופת המנדט הצרפתי.

הכרת המבנה של לבנון כמדינה עצמאית, חלוקת תפקידי מפתח במדינה על בסיס שיוך דתי ועדתי, כפי שהשתקף באמנה הלאומית בשנת 1943.

דיון בדמותו של כמאל ג'ונבלאט: פוליטית, חברתית, תרבותית ופילוסופית.

תיאור הדרכים בהן נקטו הדרוזים כדי לשמור על צביונם הדתי בצל המאבק העדתי בלבנון (הקמת מוסדות ייחודיים לדרוזים).

הדרוזים בסוריה במאה ה- 20

10 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

המרד הערבי בהנהגת האמיר פיסל ומקומו של סולטאן פאשא בהובלת המרד נגד העת'מאנים.

המרד הדרוזי נגד המנדט הצרפתי בשנת 1925-1927, בהנהגתו של סולטאן פאשא אלאטרש.

הדרוזים בסוריה בתקופת העצמאות:

  • מאבקים פנימיים בין הדרוזים: אלחרקהאלשעביה 1947 וחלקו של עארףאלנקדי ביישוב הסכסוך.
  • חלקם של הדרוזים בהפיכות הצבאיות עד 1954.
  • יחסי התמיכה וחיזוק הסולידריות בין הדרוזים בלבנון וסוריה, כמו המרד בהר הדרוזים ומאורעות 1954.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי הסיבות הדתיות, החברתיות, הפוליטיות ואחרות אשר עמדו מאחורי בקשתם של הדרוזים לאוטונומיה מהתקופה העת'מאנית ועד לתקופת המנדט הצרפתי.

דיון בדמותו של סולטאן באשה כמנהיג דרוזי בפרט וכמנהיג סורי בכלל.

השוואה בין דמותו של סולטאן פאשא לבין דמותם של מנהיגים אחרים בעולם במאה העשרים ועשרים ואחת, אשר הנהיגו מרידות אף הם.

חיפוש מקורות (כתובים/סרוקים) כמו יצירות ספרותיות, שירה, יצירות אומנות שנכתבו במיוחד עבור סולטאן פאשא.

דיון בנסיבות וגורמים שהביאו למרידות של הדרוזים נגד השלטון המרכזי במאה ה 19.

דיון בתפקידם של הדרוזים בהפיכות הצבאיות והשתלבותם בחיי המדינה השונים.

הדרוזים בישראל

10 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

התיישבות הדרוזים בא"י
שלבים מרכזיים בהתיישבות הדרוזים בארץ ישראל בתקופות השונות: אלדעוה, שלטונו של פח'ראלדין אלמעני והתקופה החדשה.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת שלבי התיישבותם של הדרוזים בארץ ישראל, מאז היווסדותה של הדת הדרוזית ופירוט הסיבות שעמדו מאחורי הגירתם והתיישבותם.

הצעות דידקטיות

שימוש בסרטונים תיעודיים על הדרוזים בישראל.

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

הדרוזים לאחר קום מדינת ישראל:
השתלבותם של הדרוזים בחיי המדינה כגון גיוס חובה לצה"ל , החיילים הדרוזים שירתו כלוחמים בכל מערכות המדינה. שמות כל הנופלים הדרוזים מוצגים "בבית יד לבנים" בדליית אל-כרמל.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי מאפייני תהליכים היסטוריים שהתרחשו בתקופות השונות של הדרוזים ועד 1973.

ניתוח הסיבות והתוצאות של תהליכים אלה.

מיפוי התהליכים וחלוקתם לפי היבטים: דתיים, מגדריים, פוליטיים, משפטיים, חברתיים, לאומיים ואחרים.

דיון בהחלטותיהם של מנהיגים יהודים (בן גוריון ובגין) מרחיקות לכת לגבי הדרוזים בישראל.

הצעות דידקטיות

ביקור ביד לבנים בדאלית אל כרמל.

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

ההכרה בדרוזים כעדה נפרדת כפי שבא לידי ביטוי ב:

  • הכרה בחוק לענייני אישות דרוזים (בתי משפט) והקמת בתי דין דרוזים.
  • הקמת המנהיגות הרוחנית.
  • הקמת היחידה לחינוך דרוזי.
  • מעורבות הדרוזים בחיים הפוליטיים במדינת ישראל (בחירת חברי כנסת דרוזים)
  • הבחירות לרשויות המקומיות והניהול העצמאי
  • הקמת מוסדות: בית יד לבנים, בתי"ס דתיים ובתי מורשת דרוזיים.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת המוסדות הדתיים, התרבותיים והמשפטיים השייכים לעדה ודיון בתפקידו ותרומתו של כל מוסד לקידום ענייניה.

דיון במושג חובות וזכויות לגבי בני העדה הדרוזית, אזרחי מדינת ישראל.

הצעות דידקטיות

שימוש בסרטונים תיעודיים על הדרוזים בישראל.