יחידה רביעית- בחירה

חזרה

מבוא

נושאי היחידה:

 היחידה עוסקת בעקרונותיה של הנאורות והשינויים שחוללה, המהפכות האמריקאית והצרפתית, המיכון והתיעוש שהחל במאה ה- 18, הרפורמות באמפיריה העת'מאנית במאה ה-19.

שעות הלימוד:

90 שעות

חזרה לראש הדף

הנאורות

2 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

השינויים שחוללה הנאורות ועקרונות הנאורות: ההכרה בערך האדם (כיצור אוטונומי השולט בחייו ואחראי לגורלו ולגורל החברה).

אמנה חברתית (לוק, רוסו).

מאפייני הנאורות: אינדיבידואליזם, רציונליזם, חילון, ידע וקדמה.

 

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

ניתוח מקורות העוסקים בהכרת ערך האדם והערכת הרעיונות השונים המובאים והסברתם.

התייחסות לטיעון: "הכרת הנאורות בערך האדם עומדת בסתירה למגמות ההאחדה של המדינה הריכוזית".

זיהוי קשרים בין עקרונות הנאורות לבין מאפייניה וייצוג רכיבים אלה בדרכים מגוונות כגון טבלה או תרשים המתאימים להסברת הקשרים שזוהו.

דיון סביב המושגים: חירות, שוויון, חופש ודמוקרטיה

חזרה לראש הדף

המהפכה האמריקאית

10 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

ההתיישבות ב"יבשת החדשה" ועיצוב חברה חדשה:

  • הגורמים להגירה
  • סכסוך המתיישבים והמדינות הקולוניאליות.
  • מלחמת העצמאות.
  • ג'ורג' וושינגטון.
  • הצפון לעומת הדרום ומלחמת האזרחים.

הכרזת העצמאות של ארה"ב: החוקה האמריקאית והצהרת זכויות האדם מדיניות החוץ של ארה"ב והצהרת מונרו.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הדיון ברעיונותיהם ובתפקידם של מנהיגים ושל תנועות לאומיות בהתנגדותם לשלטון הקולוניאלי.

ניתוח האתגרים שעמדו בפני המעצבים והדרכים בהן ניסו לעצב חברה חדשה ולהעריך את אופייה של חברה שנוצרה בעקבות המהפכה.

ניתוח מסמך "הכרזת העצמאות" ומסמך "הצהרת זכויות האדם"; הסקת מסקנות אודות יישום זכויות האדם בעקבות רעיונות הנאורות.

ניתוח דמותה של ארה"ב כמעצמת על במאה ה- 20.

הצעות דידקטיות

מומלץ ללמד פרק זה בשיטת החקר, התלמידים יחפשו חומרים ממקורות מידע שונים ויציגו את תוצריהם בכיתה

חזרה לראש הדף

המהפכה הצרפתית ונפוליאון בונפארטה

10 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

המהפכה הצרפתית ושינוי פני החברה באירופה

  • המעמדות בחברה הצרפתית ומועצת המעמדות.
  • הסיבות למהפכה ותוצאותיה.
  • האסיפה הלאומית.
  • נפילת מבצר הבסטיליה וההמנון הלאומי של צרפת.
  • הצהרת זכויות האדם.
  • הכרה בזכויות האדם והאזרח בעידן המהפכה הצרפתית.
  • נפוליאון- שלטונו ומסעותיו - איטליה, מצרים, רוסיה
  • נפילת נפוליאון

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

ניתוח ותיאור ההתפתחויות הפוליטיות, המשברים וההתנגשויות שהתרחשו בזמן המהפכה.

השוואה בין מאפייני המהפכה האמריקאית והמהפכה הצרפתית: מניעים, רעיונות, מנהיגים, דפוסי חיים לפני ואחרי, סוג המשטר, משברים, התנגשויות, זמן, הישגים ותוצאות.

נקיטת עמדה מבוססת לטענה: המהפכה האמריקאית והמהפכה הצרפתית כפורצות הדרך ליישום רעיונות הנאורות.

הכרת מאפיינים מרכזיים בדמותו של נפוליאון כשליט.

הכרת מסעותיו של נפוליאון ובמיוחד במזרח התיכון וברוסיה.

הצלחות וכישלונות במסעותיו של נפוליאון: גורמים, תוצאות והשלכות.

הצעות דידקטיות

מומלץ ללמד פרק זה בשיטת החקר, התלמידים יחפשו חומרים ממקורות מידע שונים ויציגו את תוצריהם בכיתה

חזרה לראש הדף

המיכון והתיעוש החל מהמאה ה- 18 בעקבות המהפכות האמריקאית והצרפתית

5 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

השינויים המרכזיים בחברה ובמדינה בעקבות התיעוש
א. מאפייני התיעוש: מיכון בהתחדשות מתמדת; ייצור המוני בקו ייצור אחיד.

ב. ההשלכות החברתיות והכלכליות של התיעוש:

  • עליית מעמדות חברתיים חדשים: מעמד הפועלים והתאגדויות פועלים.
  • גידול דמוגרפי.
  • גידול בממדי ההגירה: מהכפר אל העיר ואל "העולם החדש".

ג. ההשלכות על המדינה:

  • הגדלת עושר המדינה והתהוות האימפריאליזם.
  • הגברת האחידות במדינה: חינוך, תרבות, שפה תחבורה ותקשורת.
  • עליית "חברת ההמונים".

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

מיזוג (אינטגרציה) של ידע על ידי עיון במקורות שונים, כתובים וחזותיים המתארים את ההתפתחויות החברתיות, הכלכליות והמדיניות בחברה המתועשת ומציאת קשר בינן לבין מאפייני התיעוש.

דיון בטענה: "יש חוקרים הטוענים שהמדינה המודרנית הריכוזית, התפתחה בעקבות תהליכי התיעוש".

הבנת משמעותו של המושג אימפריאליזם ודיון במאפייניו והשלכותיו על החברה המודרנית מבחינה פוליטית, חברתית ותרבותית.

ניתוח מאבקי הכוח של המדינות המתועשות והשפעתם על עיצוב פני הכלכלה העולמית.

הצעות דידקטיות

שימוש ברשת האינטרנט

צפייה בסרטים עלילתיים ותיעודיים

חזרה לראש הדף

עידן הרפורמות באימפריה העת'מאנית

6 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

גורמים כלליים לעריכת רפורמות במאה ה-19.

הרפורמות הראשונות

הרפורמות של מוחמד עלי במצרים

תקופת התנד'ימאת: סולטאן עבד אלמג'יד

יוזמי הרפורמות: מוסטפא רשיד פאשא, עלי פאשא, פואד פאשא וג'אודת פאשא.

ח'טי- גולח'אנה וח'טי-המאיון.

קובץ חוקי הקרקעות.

קובץ החוקים האזרחי – המג'לה.

העת'מאנים הצעירים: מדחת פאשא, חוקתו ועקרונותיהם כלפי הרפורמות. - הישגי הרפורמות השונות.

 

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת התהליכים ההיסטוריים והרקע הכלכלי שהביאו לעריכת הרפורמות שקדמו לעידן הרפורמות באימפריה העת'ומאנית.

דיון בהישגי הרפורמות ובהשלכותיהם של רפורמות אלה על הארצות שהיו תחת השלטון העותומני.

דיון במושג רפורמה בהקשרים אחרים: חברתיים, חוקתיים, חינוכיים, פוליטיים ועוד, והצגת דוגמאות לרפורמות שנעשו לאחרונה בעולם ובמדינה.

זיהוי מאפיינים ייחודיים באישיותם של מנהיגים שערכו רפורמות בתקופת שלטונם והאתגרים שעשויים לעמוד בפניהם.

הצעות דידקטיות

מומלץ ללמד פרק זה בשיטת החקר, התלמידים יחפשו חומרים ממקורות מידע שונים ויציגו את תוצריהם בכיתה

חזרה לראש הדף

זרמים אידיאולוגים מודרניים

3 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

הופעת הליברליזם (פוליטי וחברתי-כלכלי)
והקריאה להגנה על חירויות היסוד כעיקרון מחייב בהתנהלות המדינה הדמוקרטית המודרנית.

דה קולוניזציה: שוויון זכויות מלא לנשים והכרה בזכויות של הקבוצה .

הופעת הסוציאליזם: התפתחות המאבק למען שוויון כלכלי וצדק חברתי כעיקרון פוליטי והתמודדות עם התופעות השליליות של התיעוש.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

העלאת מגוון נקודות מבט וטענות מבוססות בעד ונגד התערבות המדינה בחיי האזרח בנושאים החברתיים והכלכליים, חיונית להגנה על זכויותיו.

בחירה באחד הנושאים שלמענם נאבקו הליברלים במאה העשרים, כגון: זכות בחירה לנשים, מתן חינוך לבני כל המעמדות והצגתו מנקודת מבטם של הליברלים לעומת נקודת מבטם של מתנגדיהם השמרנים.

הצעות דידקטיות

מומלץ שהנושאים ביחידה זו יילמדו כיחידות חקר קטנות.

חזרה לראש הדף

המשטרים הטוטליטריים: קומוניזם פשיזם ונאציזם

10 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

מפלגת המונים אחת ובראשה מנהיג אחד והוצאת מפלגות אחרות אל מחוץ לחוק.

  • ריכוזיות שלטונית
  • מונופול על השימוש בכוח לשם שליטה מוחלטת של המדינה, השימוש בנשק והשימוש בכוח צבאי לדיכוי האזרחים.
  • מונופול על התקשורת: פיקוח מטעם הממשלה על העיתונות, הרדיו והקולנוע .
  • פיקוח מרכזי על הכלכלה.
  • מרקס, האידיאולוגיה הקומוניסטית, מלחמת המעמדות.
  • סטלין, "המדינה ככלי ליישום האידיאולוגיה".
  • יחסי המשטר הקומוניסטי למיעוטים תרבותיים ודתיים.

האידיאולוגיה הפשיסטית- מרכזיות המדינה והאומה "המדינה מעל לכל.

  • הפשיזם כתופעה אירופית והמשטר הפשיסטי באיטליה כדוגמה ראשונה

האידיאולוגיה הנאצית. הגזענות כלפי העמים האחרים ובפרט נגד היהודים. הארגון הנאצי וזרועות השליטה , החינוך המכוון לאהבת המשטר והמנהיג, שליטה בערוצי התקשורת ומתן חשיבות לתעמולה הנאצית. עמדת הנאצים כלפי תנועות אידיאולוגיות אחרות וכלפי מפלגות

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

בין מרקסיסט לבין סוציאל דמוקרטי להשגת שוויון כלכלי וצדק חברתי, הבאת דוגמאות ממציאות החיים בעולם וישראל.

לגבי הסוגיה של השלטון הקומוניסטי שהתפתח במזרח אירופה ומקומו של הפרט בחברה זו.

לגבי כל אחד מהמושגים קומוניזם ופשיזם.

לפי תבחינים על סמך דעה אישית, התייחסות למאפיין אחד או שניים והצגת טיעון בעד הפעלתו בחיי המדינה או התנגדות להפעלתו.

בעזרת ראיות והסברים והצגתה בפני חברי הכיתה.

בין מאפייני המשטר הטוטליטרי למאפייני המדינה הריכוזית המודרנית.

על אודות הסכנות שעומדות בפני המדינה המודרנית בעקבות הקשרים שנמצאו בין מאפייני המשטר הטוטליטרי למאפייני המדינה הריכוזית המודרנית.

"המשטר הטוטליטרי לגיטימי כאמצעי להגשמת רעיונות לתיקון החברה" והסברתה, תוך שימוש בממצאים ובראיות.

"המשטר הטוטליטרי לגיטימי כאמצעי לחיזוק כוחה של המדינה", והבאת נימוקים תוך שימוש בממצאים, ראיות והסברים

הצעות דידקטיות

סרטים תיעודיים

חזרה לראש הדף

התנועות הלאומיות

5 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

עקרונות הלאומיות:

  • זכותם של עמים להגדרה עצמית ולריבונות
  • דגמי לאומיות שונים: לאומיות ליברלית אזרחית; לאומיות אתנית-היסטורית (הדגם האמריקאי מול הדגם הגרמני.
  • הכרה בזכויות למיעוטים דתיים/אתניים במדינה לאומית ריכוזית כגון: דרוזים בישראל, אלבנים ביוגוסלביה, כורדים בעיראק.
  • הלאומיות הערבית.
  • משבר המדינות הרב-לאומיות.
  • האימפריאליזם – העימות בין האוכלוסיות שארצותיהן כבושות לבין המדינות הלאומיות והמעצמות האירופאיות.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

השוואה בין עקרונות הלאומיות האמריקאית לבין עקרונות הלאומיות הגרמנית.

טיעון על ידי הגשת בקשה או עצומה כנציגי מיעוט במדינת לאום לקבלת הכרה בזכויות תוך הבאת נימוקים.

הצגת דוגמאות לתנועות לאומיות בעידן הנוכחי ובחינת הרקע לעלייתן.

חזרה לראש הדף

תורכיה החדשה

11 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

עלייתה של תורכיה החדשה (לוזאן)
מוסטפא כמאל (אתא תורק), עקרונותיו והרפורמות שלו.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הבנת התהליכים ההיסטוריים שקדמו להקמת תורכיה החדשה וניתוח הסיבות שהביאו להתפוררות האימפריה העותומאנית.

ניתוח האתגרים שעמדו בפני מוסטפא כמאל והדרכים בהן ניסה לעצב מדינה וחברה חדשה והערכת אופייה של חברה שנוצרה בעקבות הרפורמות והתקנות שלו.

הצעות דידקטיות

ביקור בצפת העותומאנית

מוצגים במוזיאונים ויצירות אמנות

תמונות וממצאים ברשת האינטרנט

2 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

מדיניותו והרפורמות של רדה שאה - המהפכה האסלאמית

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הערכת פועלו של רדה שאה באיראן בתקופת שלטונו ודיון בסיבות והמניעים שהביאו למהפכה נגדו, תוצאותיה והשלכותיה על העם האיראני בפרט ועל העולם האסלאמי בכלל, במיוחד במזרח התיכון.

הצעות דידקטיות

סרטים תיעודיים

12 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

השינויים במצריים החדשה
המהפכה ב- 1919: סעד זג'לול ומפלגת אלופד
הצהרת מילנר וחוקת פברואר 1923

מהפכת הקצינים החופשיים.
ג'מאל עבד אלנאצר והלאומיות הפאן-ערבית.
הרפורמות האגראריות.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הבנת תפקידו של סעד זג'לול בעיצוב פניה של מצרים.

דיון בעקרונותיה של מפלגת "אלופד" והשפעתן על המדיניות והפוליטיקה הפנימית והחיצונית במצרים

דיון ברעיונותיהם של הקצינים החופשיים שהובילו את המהפכה במצרים, בחינת מניעיה, תוצאותיה והשלכותיה על החברה המצרית.

ניסוח שאלות לגבי דמותו של ג'מאל עבד אלנאצר כמנהיג ערבי, פעולותיו והישגיו.

2 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

שלבים בתולדות עיראק המודרנית

  • השלטון ההאשמי לאחר מלחמת העולם הראשונה.
  • מהפכת עבד אל כרים קאסם שלטון מפלגת "אל הבעת'".

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

דיון ברעיונותיהם ובתפקידם של המנהיגים ושל התנועות הלאומיות בעיראק, התנגדותם לשלטון הקיים והאירועים ההיסטוריים החשובים שאירעו בתקופות שקדמו למהפכות ושאירעו אחריהן.

הערכת המידה בה הוגשמו הרעיונות הלאומיים ותפקידם בעיצובה של המדינה החדשה ובדיקת השפעותיהם של המהפכות על המציאות הפוליטית, כלכלית, דתית ומדינות בעיראק היום.

2 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

מאפייני שלטון השושלת ההאשמית האמירות של עבדאללה 1922-1951.

  • שלטונו של המלך חוסיין בירדן וקשריו עם ישראל והסכם השלום.
  • הישוב הדרוזי בירדן- נתונים גיאוגרפים-דמוגרפים.
  • קשריהם של הדרוזים עם ראשי השלטון בירדן

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הבנת המאורעות והתהליכים ההיסטוריים שקרו בירדן בתקופת מלוכתו של המלך עבדאללה.

מיזוג (אינטגרציה) של ידע, על ידי עיון במקורות שונים, כתובים וחזותיים המתארים את ההתפתחויות ביחסים שבין ישראל לירדן בימי המלך עבד אללה ובנו המלך חוסין, קשריהם עם המדינה והסכם השלום.

זיהוי המניעים והנסיבות להתיישבות הדרוזית בירדן, ניתוח מאפייניו של המיעוט הדרוזי ופעולותיו למען טיפוח רגש ההזדהות עם הדת, המורשת והתרבות הדרוזית.

חזרה לראש הדף

סין המודרנית

7 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

גורמים וביטויים של האימפריאליזם בסין עד תחילת המאה ה-20 וההתמודדות עם אתגר המערב ועם המודרניזציה– מרד הטאי-פינג, התגובה הקיסרית, רפורמות 'מאה הימים', מרד הבוקסרים ותוצאותיו.
עלייתה של התנועה הלאומית הסינית בהנהגת סון יאט-סן, המהפכה הסינית ונפילת הקיסרות.

סין במלחמת העולם הראשונה – חולשת ממשל יואן שה-קאי (1916-1912). השתתפות סין במלחמת העולם הראשונה, הסכמי השלום בפריז.

  • המאבק של סין ביפן במלחמת העולם השנייה.
  • מעורבות המעצמות בסין במלחמה, וקריסת האימפריאליזם במערבי בסין.
  • המאבק הפנימי הפוליטי בין צ'אנג קאי שק ומאו צה טונג בצל המלחמה.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

התלמידים יבינו את מאפייני האימפריאליזם במזרח הרחוק והשפעת המפגש בין מזרח למערב בסין ויפן.

הבנת החשיבות של האימפריאליזם במזרח:

  • תחרות על אזורי השפעה בסין.
  • הבנת המניעים להתנגדות למערב.
  • הבנת השלכות האימפריאליזם על סין.
  • דיון על חדירת מעצמות אירופה לסין ואיך השפיעה על התרבות הסינית.
חזרה לראש הדף

יפן המודרנית

4 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

תהליך הפיכת יפן למדינה מודרנית

  • המערב פותח את שערי יפן (ארצות הברית משגרת שייטת ליפן; הסכם קנגאוה.
  • הרסטורציה של מייגי ('החזרת השלטון הקיסרי' ו'שבועת חמשת הסעיפים').
  • הלימוד מן המערב משלחת איוקורה.
  • יפן במלחמת העולם הראשונה.
  • יפן והסכמי השלום ב-1919.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

התלמידים יבינו את מאפייני האימפריאליזם ביפן.

התלמידים יבינו את השלכות האימפריאליזם המערבי על יפן.

הצעות דידקטיות

השוואה (הדומה והשונה) בין האימפריאליזם בסין לבין האימפריאליזם ביפן.