נושאי היחידה:
היחידה עוסקת בעקרונותיה של הנאורות והשינויים שחוללה, המהפכות האמריקאית והצרפתית, המיכון והתיעוש שהחל במאה ה- 18, הרפורמות באמפיריה העת'מאנית במאה ה-19.
שעות הלימוד:
90 שעות
היחידה עוסקת בעקרונותיה של הנאורות והשינויים שחוללה, המהפכות האמריקאית והצרפתית, המיכון והתיעוש שהחל במאה ה- 18, הרפורמות באמפיריה העת'מאנית במאה ה-19.
90 שעות
השינויים שחוללה הנאורות ועקרונות הנאורות: ההכרה בערך האדם (כיצור אוטונומי השולט בחייו ואחראי לגורלו ולגורל החברה).
אמנה חברתית (לוק, רוסו).
מאפייני הנאורות: אינדיבידואליזם, רציונליזם, חילון, ידע וקדמה.
ניתוח מקורות העוסקים בהכרת ערך האדם והערכת הרעיונות השונים המובאים והסברתם.
התייחסות לטיעון: "הכרת הנאורות בערך האדם עומדת בסתירה למגמות ההאחדה של המדינה הריכוזית".
זיהוי קשרים בין עקרונות הנאורות לבין מאפייניה וייצוג רכיבים אלה בדרכים מגוונות כגון טבלה או תרשים המתאימים להסברת הקשרים שזוהו.
דיון סביב המושגים: חירות, שוויון, חופש ודמוקרטיה
ההתיישבות ב"יבשת החדשה" ועיצוב חברה חדשה:
הכרזת העצמאות של ארה"ב: החוקה האמריקאית והצהרת זכויות האדם מדיניות החוץ של ארה"ב והצהרת מונרו.
הדיון ברעיונותיהם ובתפקידם של מנהיגים ושל תנועות לאומיות בהתנגדותם לשלטון הקולוניאלי.
ניתוח האתגרים שעמדו בפני המעצבים והדרכים בהן ניסו לעצב חברה חדשה ולהעריך את אופייה של חברה שנוצרה בעקבות המהפכה.
ניתוח מסמך "הכרזת העצמאות" ומסמך "הצהרת זכויות האדם"; הסקת מסקנות אודות יישום זכויות האדם בעקבות רעיונות הנאורות.
ניתוח דמותה של ארה"ב כמעצמת על במאה ה- 20.
מומלץ ללמד פרק זה בשיטת החקר, התלמידים יחפשו חומרים ממקורות מידע שונים ויציגו את תוצריהם בכיתה
המהפכה הצרפתית ושינוי פני החברה באירופה
ניתוח ותיאור ההתפתחויות הפוליטיות, המשברים וההתנגשויות שהתרחשו בזמן המהפכה.
השוואה בין מאפייני המהפכה האמריקאית והמהפכה הצרפתית: מניעים, רעיונות, מנהיגים, דפוסי חיים לפני ואחרי, סוג המשטר, משברים, התנגשויות, זמן, הישגים ותוצאות.
נקיטת עמדה מבוססת לטענה: המהפכה האמריקאית והמהפכה הצרפתית כפורצות הדרך ליישום רעיונות הנאורות.
הכרת מאפיינים מרכזיים בדמותו של נפוליאון כשליט.
הכרת מסעותיו של נפוליאון ובמיוחד במזרח התיכון וברוסיה.
הצלחות וכישלונות במסעותיו של נפוליאון: גורמים, תוצאות והשלכות.
מומלץ ללמד פרק זה בשיטת החקר, התלמידים יחפשו חומרים ממקורות מידע שונים ויציגו את תוצריהם בכיתה
השינויים המרכזיים בחברה ובמדינה בעקבות התיעוש
א. מאפייני התיעוש: מיכון בהתחדשות מתמדת; ייצור המוני בקו ייצור אחיד.
ב. ההשלכות החברתיות והכלכליות של התיעוש:
ג. ההשלכות על המדינה:
מיזוג (אינטגרציה) של ידע על ידי עיון במקורות שונים, כתובים וחזותיים המתארים את ההתפתחויות החברתיות, הכלכליות והמדיניות בחברה המתועשת ומציאת קשר בינן לבין מאפייני התיעוש.
דיון בטענה: "יש חוקרים הטוענים שהמדינה המודרנית הריכוזית, התפתחה בעקבות תהליכי התיעוש".
הבנת משמעותו של המושג אימפריאליזם ודיון במאפייניו והשלכותיו על החברה המודרנית מבחינה פוליטית, חברתית ותרבותית.
ניתוח מאבקי הכוח של המדינות המתועשות והשפעתם על עיצוב פני הכלכלה העולמית.
שימוש ברשת האינטרנט
צפייה בסרטים עלילתיים ותיעודיים
גורמים כלליים לעריכת רפורמות במאה ה-19.
הרפורמות הראשונות
הרפורמות של מוחמד עלי במצרים
תקופת התנד'ימאת: סולטאן עבד אלמג'יד
יוזמי הרפורמות: מוסטפא רשיד פאשא, עלי פאשא, פואד פאשא וג'אודת פאשא.
ח'טי- גולח'אנה וח'טי-המאיון.
קובץ חוקי הקרקעות.
קובץ החוקים האזרחי – המג'לה.
העת'מאנים הצעירים: מדחת פאשא, חוקתו ועקרונותיהם כלפי הרפורמות. - הישגי הרפורמות השונות.
הכרת התהליכים ההיסטוריים והרקע הכלכלי שהביאו לעריכת הרפורמות שקדמו לעידן הרפורמות באימפריה העת'ומאנית.
דיון בהישגי הרפורמות ובהשלכותיהם של רפורמות אלה על הארצות שהיו תחת השלטון העותומני.
דיון במושג רפורמה בהקשרים אחרים: חברתיים, חוקתיים, חינוכיים, פוליטיים ועוד, והצגת דוגמאות לרפורמות שנעשו לאחרונה בעולם ובמדינה.
זיהוי מאפיינים ייחודיים באישיותם של מנהיגים שערכו רפורמות בתקופת שלטונם והאתגרים שעשויים לעמוד בפניהם.
מומלץ ללמד פרק זה בשיטת החקר, התלמידים יחפשו חומרים ממקורות מידע שונים ויציגו את תוצריהם בכיתה
הופעת הליברליזם (פוליטי וחברתי-כלכלי)
והקריאה להגנה על חירויות היסוד כעיקרון מחייב בהתנהלות המדינה הדמוקרטית המודרנית.
דה קולוניזציה: שוויון זכויות מלא לנשים והכרה בזכויות של הקבוצה .
הופעת הסוציאליזם: התפתחות המאבק למען שוויון כלכלי וצדק חברתי כעיקרון פוליטי והתמודדות עם התופעות השליליות של התיעוש.
העלאת מגוון נקודות מבט וטענות מבוססות בעד ונגד התערבות המדינה בחיי האזרח בנושאים החברתיים והכלכליים, חיונית להגנה על זכויותיו.
בחירה באחד הנושאים שלמענם נאבקו הליברלים במאה העשרים, כגון: זכות בחירה לנשים, מתן חינוך לבני כל המעמדות והצגתו מנקודת מבטם של הליברלים לעומת נקודת מבטם של מתנגדיהם השמרנים.
מומלץ שהנושאים ביחידה זו יילמדו כיחידות חקר קטנות.
מפלגת המונים אחת ובראשה מנהיג אחד והוצאת מפלגות אחרות אל מחוץ לחוק.
האידיאולוגיה הפשיסטית- מרכזיות המדינה והאומה "המדינה מעל לכל.
האידיאולוגיה הנאצית. הגזענות כלפי העמים האחרים ובפרט נגד היהודים. הארגון הנאצי וזרועות השליטה , החינוך המכוון לאהבת המשטר והמנהיג, שליטה בערוצי התקשורת ומתן חשיבות לתעמולה הנאצית. עמדת הנאצים כלפי תנועות אידיאולוגיות אחרות וכלפי מפלגות
בין מרקסיסט לבין סוציאל דמוקרטי להשגת שוויון כלכלי וצדק חברתי, הבאת דוגמאות ממציאות החיים בעולם וישראל.
לגבי הסוגיה של השלטון הקומוניסטי שהתפתח במזרח אירופה ומקומו של הפרט בחברה זו.
לגבי כל אחד מהמושגים קומוניזם ופשיזם.
לפי תבחינים על סמך דעה אישית, התייחסות למאפיין אחד או שניים והצגת טיעון בעד הפעלתו בחיי המדינה או התנגדות להפעלתו.
בעזרת ראיות והסברים והצגתה בפני חברי הכיתה.
בין מאפייני המשטר הטוטליטרי למאפייני המדינה הריכוזית המודרנית.
על אודות הסכנות שעומדות בפני המדינה המודרנית בעקבות הקשרים שנמצאו בין מאפייני המשטר הטוטליטרי למאפייני המדינה הריכוזית המודרנית.
"המשטר הטוטליטרי לגיטימי כאמצעי להגשמת רעיונות לתיקון החברה" והסברתה, תוך שימוש בממצאים ובראיות.
"המשטר הטוטליטרי לגיטימי כאמצעי לחיזוק כוחה של המדינה", והבאת נימוקים תוך שימוש בממצאים, ראיות והסברים
סרטים תיעודיים
עקרונות הלאומיות:
השוואה בין עקרונות הלאומיות האמריקאית לבין עקרונות הלאומיות הגרמנית.
טיעון על ידי הגשת בקשה או עצומה כנציגי מיעוט במדינת לאום לקבלת הכרה בזכויות תוך הבאת נימוקים.
הצגת דוגמאות לתנועות לאומיות בעידן הנוכחי ובחינת הרקע לעלייתן.
עלייתה של תורכיה החדשה (לוזאן)
מוסטפא כמאל (אתא תורק), עקרונותיו והרפורמות שלו.
הבנת התהליכים ההיסטוריים שקדמו להקמת תורכיה החדשה וניתוח הסיבות שהביאו להתפוררות האימפריה העותומאנית.
ניתוח האתגרים שעמדו בפני מוסטפא כמאל והדרכים בהן ניסה לעצב מדינה וחברה חדשה והערכת אופייה של חברה שנוצרה בעקבות הרפורמות והתקנות שלו.
ביקור בצפת העותומאנית
מוצגים במוזיאונים ויצירות אמנות
תמונות וממצאים ברשת האינטרנט
מדיניותו והרפורמות של רדה שאה - המהפכה האסלאמית
הערכת פועלו של רדה שאה באיראן בתקופת שלטונו ודיון בסיבות והמניעים שהביאו למהפכה נגדו, תוצאותיה והשלכותיה על העם האיראני בפרט ועל העולם האסלאמי בכלל, במיוחד במזרח התיכון.
סרטים תיעודיים
השינויים במצריים החדשה
המהפכה ב- 1919: סעד זג'לול ומפלגת אלופד
הצהרת מילנר וחוקת פברואר 1923
מהפכת הקצינים החופשיים.
ג'מאל עבד אלנאצר והלאומיות הפאן-ערבית.
הרפורמות האגראריות.
הבנת תפקידו של סעד זג'לול בעיצוב פניה של מצרים.
דיון בעקרונותיה של מפלגת "אלופד" והשפעתן על המדיניות והפוליטיקה הפנימית והחיצונית במצרים
דיון ברעיונותיהם של הקצינים החופשיים שהובילו את המהפכה במצרים, בחינת מניעיה, תוצאותיה והשלכותיה על החברה המצרית.
ניסוח שאלות לגבי דמותו של ג'מאל עבד אלנאצר כמנהיג ערבי, פעולותיו והישגיו.
שלבים בתולדות עיראק המודרנית
דיון ברעיונותיהם ובתפקידם של המנהיגים ושל התנועות הלאומיות בעיראק, התנגדותם לשלטון הקיים והאירועים ההיסטוריים החשובים שאירעו בתקופות שקדמו למהפכות ושאירעו אחריהן.
הערכת המידה בה הוגשמו הרעיונות הלאומיים ותפקידם בעיצובה של המדינה החדשה ובדיקת השפעותיהם של המהפכות על המציאות הפוליטית, כלכלית, דתית ומדינות בעיראק היום.
מאפייני שלטון השושלת ההאשמית האמירות של עבדאללה 1922-1951.
הבנת המאורעות והתהליכים ההיסטוריים שקרו בירדן בתקופת מלוכתו של המלך עבדאללה.
מיזוג (אינטגרציה) של ידע, על ידי עיון במקורות שונים, כתובים וחזותיים המתארים את ההתפתחויות ביחסים שבין ישראל לירדן בימי המלך עבד אללה ובנו המלך חוסין, קשריהם עם המדינה והסכם השלום.
זיהוי המניעים והנסיבות להתיישבות הדרוזית בירדן, ניתוח מאפייניו של המיעוט הדרוזי ופעולותיו למען טיפוח רגש ההזדהות עם הדת, המורשת והתרבות הדרוזית.
גורמים וביטויים של האימפריאליזם בסין עד תחילת המאה ה-20 וההתמודדות עם אתגר המערב ועם המודרניזציה– מרד הטאי-פינג, התגובה הקיסרית, רפורמות 'מאה הימים', מרד הבוקסרים ותוצאותיו.
עלייתה של התנועה הלאומית הסינית בהנהגת סון יאט-סן, המהפכה הסינית ונפילת הקיסרות.
סין במלחמת העולם הראשונה – חולשת ממשל יואן שה-קאי (1916-1912). השתתפות סין במלחמת העולם הראשונה, הסכמי השלום בפריז.
התלמידים יבינו את מאפייני האימפריאליזם במזרח הרחוק והשפעת המפגש בין מזרח למערב בסין ויפן.
הבנת החשיבות של האימפריאליזם במזרח:
תהליך הפיכת יפן למדינה מודרנית
התלמידים יבינו את מאפייני האימפריאליזם ביפן.
התלמידים יבינו את השלכות האימפריאליזם המערבי על יפן.
השוואה (הדומה והשונה) בין האימפריאליזם בסין לבין האימפריאליזם ביפן.
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.