דלג אל

העלייה השנייה

העלייה השנייה

גל העלייה השנייה שאירע בשנים 1914-1903 הטביע חותם על כל תחומי החיים של היישוב היהודי בארץ ישראל. גל עלייה זה התאפיין בעולים צעירים שמעשה עלייתם לארץ שולב בעקרונות וערכים ישנים וחדשים: מסורת יהודית, וציונות (חלוציות ולאומיות), ליברליזם וסוציאליזם ומתוך מרד נעורים ואמונה באפשרות יצירה של "עולם חדש". חלק מהעולים מרדו בהכרתם נגד החיים היהודיים בגולה ורצו ליצור בארץ "חברה חדשה" ו"אדם חדש".

 

במסגרת עליה זו הוקמו מסגרות חברתיות חדשות ובראשן הקיבוץ. לצד ההתיישבות הלכו והתפתחו מוסדות וארגונים שנועדו לתמוך בעולים וביישובים ובהם התארגנויות פוליטיות, ארגון כוח צבאי ("השומר"), ארגוני עובדים ("הסתדרות המורים"). לצד עליית הצעירים נמשכה גם העלייה של בעלי בתים. גולת הכותרת של עולים אלו היה הקמתה של תל אביב, העיר העברית הראשונה. הארגונים, המוסדות וכמובן היישובים השונים הניחו במידה רבה את התשתית הארגונית והיישובית למדינת ישראל.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

תנועת ההשכלה
תנועת ההשכלה היהודית היתה בגדר ניסיון ראשון לשלב את היהדות ואת היהודים בקרב עמי אירופה ותרבותם. על אף שהמשכילים הראשונים היו קבוצה קטנה ומפוזרת - ערכיהם ורעי...
העלייה מברית-המועצות
במשך 30 שנים ויותר לא הורשו יהודי ברית המועצות לעלות לישראל ונותרו מבודדים מאחורי מסך הברזל. תנועה מחאה עולמית הביאה בסופו של דבר לעלייתם ארצה של למעלה ממליו...
העלייה ההמונית וקליטתה
עם הקמת מדינת ישראל נפתחו שעריה לעלייה המונית. בתוך שנים ספורות הגיעו ארצה יותר ממיליון עולים מארצות שונות ורבות והביאו עמם מנהגים, מאכלים וסממנים תרבותיים. ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.