- בגרות שטח – שילוב לימוד בכיתה ובשטח
מטרת-העל של לימוד המקצוע: לטפח אצל הלומדים זיקה לארץ ישראל, לנופיה, לאתריה ולתולדותיה באמצעות לימוד בשטח ולימוד עיוני. הלימוד בשטח הוא חלק מהותי בהוראה המקצוע ובא לידי ביטוי בתוכנית. ההצעות ללימוד בשטח משולבות עניינית בסוגיות הלימוד. הלימוד העיוני בכיתה קודם בדרך כלל ללימוד בשטח. בכיתה ניתן הרקע לעבודה בשטח באמצעים טקסטואליים וּויזואליים (מפות, תרשימים, תמונות וכד'). בשלב הבא נעשית העבודה בשטח, ובה התלמידים מיישמים את מה שלמדו בכיתה ולומדים נושאים נוספים חדשים שהשטח מזמן.
- השתתפות בפעילות ארכֵאולוגית
רשות העתיקות היא המוסד המקצועי המוביל בארכֵאולוגיה בישראל, ופעולותיה וסמכותה הוגדרו בחוק: "הרשות אחראית על עתיקות הארץ ועל אתרי העתיקות; על חשיפתם, שמירתם, שימורם, חקירתם ופרסומם; על ניהול אוצרות העתיקות במדינת ישראל". רשות העתיקות חרתה על דגלה את אמרתו האלמותית של יגאל אלון "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוּט בערפל". רשות העתיקות רואה בקרב ציבור התלמידים במגמת לימודי ארץ ישראל חוד החנית בלימודי מקצוע הארכֵאולוגיה ומורשת הארץ. תלמידים הניגשים לבגרות מורחבת של 5 יחידות לימוד ישתתפו בחפירות ארכֵאולוגיות. שבוע העבודה המעשית ייחשב חלק מחובות המקצוע.