סיפור חיים מתוך מיזם "הקשר הרב דורי" של בית התפוצות: התלמיד דין חמדאן מעספיא מביא את סיפור חייה של סבתו. הסיפור האישי שזור בניחוחות תרבות ומורשת, והוא מציג את החשיבות המיוחסת לרכישת עצי זית ואת הערך הרגשי הגבוה שנודע לה בהקשר הרב-דורי.
בכיתה אפשר לקרוא את הסיפור בשלמותו או חלקים ממנו. אפשר גם בעקבותיו לקיים ריאיון בעברית של תלמיד או תלמידה עם הסבים והסבתות. את הריאיון אפשר להגיש בכתב או בסרטון וידאו.
בסיפור מוזכרת קופסת מתכת ישנה ומסקרנת שהכילה מסמכים לרכישת עצי זית. אפשר להזמין את התלמידות והתלמידים לספר על חפץ בעל משמעות במשפחתם.
המסיק ועץ הזית
בני האדם מגדלים זיתים כבר אלפי שנים. חוקרים רבים סבורים שעצי הזית הראשונים בעולם גדלו כאן, בישראל. בכמה מהכפרים הדרוזיים יש עצי זית בני אלף שנים. הדרוזים מגדלים זיתים זה מאות שנים, והמסירות לכרם עוברת אצלם מדור לדור.
בעונת המסיק המתחילה לאחר הגשם הראשון, יורדות משפחות שלמות יחד אל חלקת הזיתים לכמה ימים של מסיק. לעץ הזית מקום חשוב בתרבות בזכות סגולותיו הרבות, והוא סמל לשלום ולניצחון.
ביחידה זו מובאים חומרים המאפשרים לעסוק בנושא המסיק ועץ הזית גם בשיעורי העברית, לאחר התאמת התוכן ודרגת הקושי לרמת הכיתה.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
יחידות הוראה מתוקשבות
מסיק הזיתים שלי
תחומי דעת: עברית בחינוך הדרוזי והצ'רקסייחידת ההוראה "מסיק הזיתים שלי" עוסקת במסורת קטיף הזיתים.
היחידה מתמקדת בחוויה המשפחתית שמציע המסיק: הקשר הבין־דורי, העבודה המשותפת והעזרה ההדדית, תפקיד הילדים ביום המסיק וכן הכנת שמן זית.
התלמידים יקראו ארבעה סיפורים קצרים, יתרגלו הבנת הנקרא, מיומנות אוריינית של איתור מידע ועוד, ואף יתבקשו למצוא קווי דמיון בין סיפוריה של עדן לחייהם.