קמץ א א – תמורות בהוראת ראשית הקריאה בישראל מתקופת היישוב ועד היום
חזרה למאגר
נושא: הוראת הכתיבה
שנת פרסום: 2020
שכבת גיל: קדם יסודי, א, ב
מקור ביבליוגרפי: בן מנחם-תאומים, אסתר, ״קמץ א׳, אָ – תמורות בהוראת ראשית הקריאה בישראל מתקופת היישוב ועד היום״, אוריינות ושפה 8 (תש״ף), עמ׳ 40-21
המאמר מציג את התמורות והשינויים שחלו בהוראת הקריאה בישראל לאורך השנים. המחקר בחן 18 שיטות קריאה מחמש תקופות שונות מסוף המאה התשע עשרה ועד היום. בכל שיטה נבדקה הגישה המנחה להוראת הקריאה ונבחנו סוגי הטקסטים הנלמדים בה.
בכל אחת מהתקופות אופיינה אוכלוסיית התלמידים בעזרת שתי שאלות: מה הייתה על פי רוב השפה הדבורה של הילד בעת תהליך רכישת הקריאה, ומה היה הרקע האורייני הקודם של הילד, כלומר על איזו תשתית אוריינית תרבותית הוא גדל למן הלידה ועד הגיעו לכיתה א'.
מן המחקר עולה כי ההתמקדות בהוראת הצופן הייתה נוכחת בתקופות שבהן לא היה רוכש הקריאה דובר השפה העברית ולא הייתה מודעות מספקת לתפקידה המרכזי של השפה הדבורה והכתובה בהתערות בחברה ובתרבות. ההבנה שהוראת הצופן צריכה להיעשות לצד הבנת המשמעות, העשרת השפה ופיתוח הכשירויות האורייניות באה לידי ביטוי רק בחלק מהתקופות, והיא שלעיתים סייעה להצלחה של תהליך רכישת הקריאה. מבחינת תוכן הטקסטים אפשר לראות הבדלים בתכנים ובשפה בין התקופות השונות, והבדלים אלו משקפים את התרבות ואת מטרות הוראת הקריאה בכל תקופה.
בחינת השיטות בהקשר ההיסטורי והתרבותי חשובה כדי לסייע לעוסקים בהקניית ראשית הקריאה להבין את השיקולים העומדים בבסיס הבחירה בשיטת קריאה זו או אחרת ולהתאימה למציאות העכשווית.
מאמרים נוספים שאולי יענינו אותך
-
כותב המאמר: סילביה פלנטאו
נושא: הוראת הכתיבה, ספרות ילדים
שנת פרסום: 2006
שכבת גיל: ה
במאמר זה יוצג מחקר שנערך בקנדה, ובחן את קיומם של קשרים בין טקסטים שקראו תלמידי כיתה ה' לבין הטקסטים שהם כתבו
-
כותב המאמר: גזל אשרת, גילור אורית
נושא: קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2019
שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו
המאמר מציע מודל "גג" הכולל ארבעה רכיבים מרכזיים הדרושים להבנת הנקרא: ידע, תהליכי קריאה בסיסיים וגבוהים, קשב ותפקודים ניהוליים, והיבטים רגשיים
-
כותב המאמר: ג' אוקהיל, ק' אלברו, ק' קיין
נושא: קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2014
שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו
היכולת לנטר הבנה של טקסט בזמן קריאה או האזנה היא מיומנות חשובה, שמתפתחת כבר בגיל צעיר, אבל סיבות שונות עלולות להגביל יכולת זו אצל הקוראים הצעירים. כיצד נסייע להם? בסוגיה זו עוסק המאמר: "האם זה הגיוני?"