דלג אל

יחידות הוראה

יחידות ההוראה הדיגיטליות

לפניכם יחידות הוראה בתחום החינוך הלשוני, ובו חומרי למידה עשירים המותאמים לשיעורי העברית בבית הספר היסודי.
בדף זה, יחידות דיגיטליות עם מחולל הוראה ויחידות לפיתוח אוריינות דיגיטלית.

היחידות המתוקשבות במחולל ההוראה
מאפשרות למורים ליצור שיעורים במגוון נושאים בהתאמה אישית. ביחידות הצעות ופעילויות דידקטיות רבות ללמידה בכיתה וגם ללמידה מרחוק בהתאם לתוכנית הלימודים בחינוך הלשוני.
היחידות לפיתוח אוריינות דיגיטלית נועדו לקדם את המיומנויות הקשורות באוריינות הדיגיטלית, והן מזמנות התנסויות בתהליכי קריאה בסביבה אינטרנטית בהתאמה לגיל הלומדים ולתחומי העניין שלהם.

יחידות הוראה מתוקשבות - מחולל הוראה

היחידות במחולל ההוראה מאפשרות מימוש איכותי של תוכנית הלימודים בחינוך הלשוני באמצעות חומרי למידה עשירים ומהלכים דידקטיים מגוונים. המורים יכולים לבחור מתוך היחידות את מהלך ההוראה המתאים לכיתתם, להרחיב ולשנות אותו כפי הבנתם.
היחידות במחולל ההוראה מכוונות לטיפוח ארבע מיומנויות השפה (קריאה, כתיבה, דיבור והאזנה), לביסוס הידע הלשוני, להרחבת ידע וערכים, ולקידום מיומנויות לומד תוך שימת דגש על חווית למידה מהנה ומשמעותית ועל התאמה לשונות בכיתה.
השיעורים שתיצרו יוצגו באזור האישי במרחב הפדגוגי. בכל עת תוכלו לערוך את השיעור, לשתף אותו עם מורים אחרים וליצור שיעורים נוספים.
מורים יקרים, היכנסו ליחידות המתאימות לכם ו'תפרו' לעצמכם שיעורים לפי מידות התלמידים שלכם.

התבוננות בטבע יחד עם המשוררת חיה שנהב
  • כיתה: ב'
  • נושא מרכזי: קריאה והבנה של יצירות ספרות

היחידה תתמקד בשתיים מיצירותיה של חיה שנהב – "עכביש ארוך רגליים" ו"פרת משה רבנו". שני שירים אלו עוסקים בהתבוננות ביצורים קטנים, בהתפעלות מהם ובתחושות שהם והתנהגותם מעוררים בנו. מטרת היחידה היא לקרב את הילדים אל הטבע, לגרות את סקרנותם, לעודד אותם ליהנות מהרגע ולפתח את יכולת ההתבוננות והגילוי שלהם. כל זאת לצד טיפוח אהבת הספרות, טיפוח הכישורים האורייניים בקריאה, הבעה בכתב, הרחבת יכולות השיח ואוצר המילים.

ג׳נג׳י
  • כיתה: ג',ד'
  • נושא מרכזי: קריאה והבנה של יצירות ספרות

היחידה עוסקת בלמידת השיר "ג'ינג'י" מאת מרים ילן-שטקליס. השיר הוא יצירה מתוך מעגל הליבה בתוכנית הלימודים לכיתות ג'-ד'. במהלך היחידה התלמידים ייחשפו בהדרגה לעולמו הפנימי של הדובר בשיר שמשתף במצוקתו ובדרך ההתמודדות עימה. בשיעורים נעשה שימוש בידע לשוני, בפעילויות יצירתיות ובאמפתיה כדי להבין את עולמו של הגיבור ולהתחבר לעולם הילדים. בד בבד מתרגלים שטף קריאה וכתיבה אישית ומקדמים את השיח הדבור ואת אוצר המילים הרגשי. השיעורים 3-1 ביחידה עוסקים ביצירה וברבדיה הגלויים והסמויים ואילו שיעורים 5-4 מרחיבים ועוסקים ביוצרת ובעידוד קריאה.

הסיפור: "ליבי או: מה קרה לאיש עם הכלב?"
  • כיתה: ג',ד'
  • נושא מרכזי: עידוד קריאה

היחידה מלווה את הקריאה המשותפת בספר "ליבי" דרך שיח כיתתי ובאמצעות פעילות הבעה אישית ויצירתית. לאורך היחידה התלמידים כותבים ב"מחברת פעלתנית" מנייר או על גבי "מצגת פעלתנית" במחשב, כאשר כל שיעור מוסיף נדבך נוסף למחברת או למצגת בהתייחס לתכנים העולים מן הקריאה בספר.
הספר "ליבי" מנוקד ומחולק לפרקים קצרים ומתאים לתלמידים בכיתות ג'-ד'. המורים יכולים להקריא אותו בפני תלמידיהם בהמשכים וגם התלמידים יכולים ליהנות מקריאה עצמית בספר ולחוות חוויית הצלחה. אפשר לחלק לכל תלמיד את הספר או שבידי המורה יהיה עותק אחד.

העברית המתחדשת חלק א': כיצד התעוררה העברית מחדש?
  • כיתה: ד'
  • נושא מרכזי: פיתוח המודעות הלשונית ואהבת השפה העברית

אחרי שנים ארוכות של שהייה בגולה חדלה העברית להיות שפה חיה ונושמת. לפני כמאה שנים העברית נדמה שהתעוררה מתרדמה עמוקה ושבה להיות מדוברת. בחלק א' של יחידה "העברית המתחדשת" יעסקו הילדים בהיסטוריה של התחדשות השפה העברית, דרך היכרות עם דמותו של אליעזר בן-יהודה ובני משפחתו ועם בית הספר העברי הראשון בית ספר חביב. הלמידה ביחידה תיעשה באמצעות קריאת טקסטים מידעיים וסיפוריים, צפייה בסרטונים והאזנה להֶסְכֵּת (פודקאסט) ותשלב פעילויות משחקיות ויצירתיות. מומלץ ללמד יחידה זו לקראת יום העברית שמצוין בכ"א בטבת (בחודש ינואר).

העברית המתחדשת חלק ב': חוקרים את העברית שלנו
  • כיתה: ד'
  • נושא מרכזי: פיתוח המודעות הלשונית ואהבת השפה העברית

בחלק ב' של היחידה "העברית המתחדשת" יחקרו הילדים את העברית בעצמם וירחיבו את הידע המטא-לשוני שלהם. בחלק הראשון יתבוננו במבנה המילים, יתנסו ביצירת מילים חדשות ויחקרו את חוקי השפה. בחלק השני העוסק במשלבי השפה יכירו הילדים את מאפייני המשלבים השונים (משלב גבוה, בינוני יום-יומי, וסלנג) ואת השימוש בהם לפי ההקשר ושותפי השיח. נסיים את היחידה בפעילות משחקית החוגגת את העברית. מומלץ לקיימהּ ביום העברית שחל ביום כ"א טבת (במהלך חודש ינואר).

איך משחקים?
  • כיתה: ד'
  • נושא מרכזי: פיתוח יכולת הכתיבה וההבעה בכתב

במהלך היחידה התלמידים יאזינו לתיאור של משחק, יקראו טקסטים של הוראות למשחקים שכתבו מומחים, וינסחו תבחינים להערכת הוראות למשחק – כל אלה לקראת כתיבת הוראות בעצמם. בנוסף, התלמידים יגבשו כללים למשחק הוגן ויתנסו במשחק בפועל על פי הוראות שכתבו, וכך יוכלו לבחון את ההוראות ואת מידת הבהירות שלהן. התוצר הסופי של היחידה יכול להפוך לאוגדן משחקים של תלמידי הכיתה.

ממטרד למשאב- מציאת פתרונות יצירתיים לבעיות גדולות
  • כיתה: ה',ו'
  • נושא מרכזי: הבנת הנקרא בטקסטים מודפסים ובטקסטים דיגיטליים

ביחידה יגלו התלמידים כיצד אפשר לצמוח ולשגשג באמצעות פתרון יצירתי, בעזרת הדוגמה של "הר השינוי הגדול" – אתר הפסולת חירייה. הילדים ילמדו באמצעות מגוון מקורות מידע (טקסט מידע ארוך, טקסטים דיגיטליים, סרטונים והסכת), על הפיכתו של אתר הפסולת ממטרד – הר זבל ענק בליבה של המדינה – למשאב: פארק מִחזור מזמין ויפהפה. חלקה הראשון של היחידה עוסק בשינוי שעבר אתר הפסולת ובתהליך הרחבת הידע של התלמידים. חלקה השני מוקדש ליישום הנלמד באמצעות קידום מיזם סביבתי במרחב הקרוב, מתוך פיתוח מיומנויות של עבודה בקבוצה והבעה בכתב.

כיכר העצב וכיכר השמחה- סיפור מאת נורית זרחי
  • כיתה: ה',ו'
  • נושא מרכזי: קריאה והבנה של יצירות ספרות

היחידה עוסקת בסיפור "כיכר השמחה וכיכר העצב" מאת נורית זרחי. הסיפור הוא יצירה מתוך המעגל השני בתוכנית הלימודים לכיתות ה'-ו'. דרך הסיפור הקורא לומד על תהליך הקליטה של הגיבורה ויכול לחוש ולהבין את הקשיים שעימם היא מתמודדת ואת הפתרונות שהיא מוצאת לעצמה. השיעורים ביחידה מזמנים היכרות מעמיקה עם היצירה בעזרת המעבר בין הרובד הגלוי והסמוי, הכרה של מוטיבים ספרותיים המלווים אותה ופעילויות שמטרתן לעורר אמפתיה כלפי הגיבורה והבנה של עולמה הפנימי. בד בבד התלמידים מתרגלים שטף קריאה והבעה בכתב ומקדמים את השיח הדבור, את הידע הלשוני ובפרט את אוצר המילים הרגשי. שיעורים 3-1 עוסקים ביצירה עצמה ושיעורים 5-4 מאפשרים פרשנות ויישום הנלמד באמצעות כתיבה אישית והכנת הצגה בקבוצה.

המכבייה
  • כיתה: ה',ו'
  • נושא מרכזי: הבנת הנקרא בטקסטים מודפסים ובטקסטים דיגיטליים
  • כיתה: ה',ו'
  • נושא מרכזי: הרחבת הדעת וההשכלה

ביחידה זו התלמידים יכירו את המכבייה כאירוע הספורט היהודי הגדול בעולם. הם יעסקו בתולדותיה ומטרותיה, יחקרו את ענפי הספורט השונים ויכירו סיפורים אישיים של ספורטאים ישראלים בולטים שהשתתפו בה. התלמידים ייחשפו לטקסטים מידעיים, ראיונות, סרטונים וסמלילים, ודרכם ילמדו אודות המכבייה והערכים שהיא מקדמת. הלמידה ביחידה מגוונת וכוללת פעילויות בזוגות ובקבוצות, ומערבת קריאה, שיח וכתיבה ואף התנסות בהכנת מצגת והצגתה. מהלך השיעורים בנוי מהלאומי לאישי – מתחילים בעיסוק במכבייה כאירוע לאומי, עוברים להיכרות עם ענפי ספורט וספורטאים מצטיינים, ומסיימים בחיבור האישי של כל אחד עם ספורט בכלל והמכבייה בפרט.

מבצע שלמה
  • כיתה: ה',ו'
  • נושא מרכזי: הבנת הנקרא בטקסטים מודפסים ובטקסטים דיגיטליים
  • כיתה: ה',ו'
  • נושא מרכזי: הרחבת הדעת וההשכלה

ביחידה שלפניכם התלמידים ילמדו אודות מבצע שלמה, המבצע שבו עלו לישראל כ-14,500 בני קהילת ביתא ישראל (יהודי אתיופיה) בשנת 1991. היחידה עוסקת בסיפור המבצע הייחודי דרך קריאה, האזנה, צפייה, שיח, דיון וכתיבה. באמצעות קריאת סיפורים אישיים והתנסות בתכנון המבצע, באים לידי ביטוי הכמיהה של קהילת ביתא ישראל לארץ ישראל, והאחריות של מדינת ישראל לדאוג לכל היהודים ברחבי העולם.
היחידה כוללת טקסטים סיפוריים ומידעיים, כתבות, סרטונים, צילומים ועוד, והיא מקדמת את מיומנויות השפה בדרכי למידה מגוונות ומזמנת הוראה דיפרנציאלית.

היחידות לפיתוח אוריינות דיגיטלית

יחידות ההוראה הדיגיטליות מזמנות לתלמידים התנסות בתהליכי הקריאה הרלוונטיים לאינטרנט תוך התאמה לרמת הגיל שלהם והתחשבות בתחומי עניין המתאימים לגילם.

הקריאה באינטרנט היא אחת הדרכים המרכזיות שבהן תלמידים משיגים מידע ומהווה רכיב מרכזי בלמידה.
לקריאה באינטרנט נדרשות כל המיומנויות והאסטרטגיות להבנת הנקרא בטקסט המודפס ואף יותר כי הקריאה המקוונת נעשית בסביבה המכילה מידע רב יותר (סרטון, תמונה, טקסט) הנגיש בלחיצה על כל קישור.
קריאה מקוונת מחייבת שימוש במיומנויות ובאסטרטגיות בהקשרים שונים מאלו שבהם נתקלים התלמידים בקריאת חומרים מודפסים.
היחידות שפותחו נועדו להקניה ותרגול של ידע ומיומנויות בגישה מעשית. התנסות רבה ככל האפשר במגוון סביבות ופעילויות תתרום לקידום המיומנויות הדרושות.

שימו לב!
על המורה לשייך את המשימה לתלמידיו כדי שהתלמידים יוכלו לבצעה, ולהמשיך מהנקודה בה סיימו.
הנחיות לשיוך משימה ומעקב למידה אחר ביצועי התלמידים במשימות, ניתן למצוא בתפריט עזרה (לאחר הזדהות).
במקרה של בעיה ניתן לשלוח שאלה ב״צור קשר״ מתפריט עזרה או לפנות לתמיכה.
* תמיכה בסיסמאות ותמיכה טכנית: מרכז שירות ומידע ארצי, 6552*

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.