הערכת יכולות הבנה בקרב ילדים צעירים

חזרה למאגר
כותב המאמר:  אליזבת פאגזלס לורץ', ג'ולי לינץ', ג'ייסון באטלר, מרי ג''ין ווייט, פול ואן-דן ברואק, פנאיוטה קנדאו, קתלין קרמר
נושא: קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2005
שכבת גיל: קדם יסודי, א, ב, ג
שם מאמר באנגלית: Assessment of Comprehension Abilities in Young Children
מקור ביבליוגרפי: Children’s Reading Comprehension and Assessment

היכולת לקרוא היא יכולת חיונית לתפקוד מוצלח בחברה, ומשום כך היא אחת המיומנויות החשובות שאנו מלמדים את ילדינו. כדי לקדם את הילדים הצעירים במיומנות חשובה זו, עלינו להכיר את שלבי ההתפתחות שהם עוברים וגם להעריך נכונה את התקדמותם.

המאמר עוסק בהתפתחות מיומנויות ההבנה בקרב ילדים צעירים מגיל הגן ועד הכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי ובהערכה של מיומנויות ההבנה בילדים אלה. כותבי המאמר מצאו כי ילדים בגיל הגן עוברים תהליכי הבנה דומים לאלה של ילדים בוגרים ושל מבוגרים. לטענתם, ראוי לפתח את מיומנויות ההבנה בד בבד עם פיתוח מיומנות האוריינות הבסיסיות.

המאמר עוסק בשאלה "מה זה אומר להבין טקסט?" ומוצגים בו מחקרים בנושא מתחום הפסיכולינגוויסטיקה ומתחום מדעי הקוגניציה; מוצג בו סיכום של מה שהיה ידוע עד למועד כתיבתו באשר להתפתחות מיומנויות ההבנה בגיל הגן ובכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי; והכותבים מציעים שיטה להערכת מיומנויות ההבנה בגילים אלה.

מאמרים נוספים שאולי יענינו אותך

  • כותב המאמר: גזל אשרת, גילור אורית
    נושא: קידום הבנת הנקרא
    שנת פרסום: 2019
    שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו

    המאמר מציע מודל "גג" הכולל ארבעה רכיבים מרכזיים הדרושים להבנת הנקרא: ידע, תהליכי קריאה בסיסיים וגבוהים, קשב ותפקודים ניהוליים, והיבטים רגשיים

  • כותב המאמר: ג' אוקהיל, ק' אלברו, ק' קיין
    נושא: קידום הבנת הנקרא
    שנת פרסום: 2014
    שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו

    היכולת לנטר הבנה של טקסט בזמן קריאה או האזנה היא מיומנות חשובה, שמתפתחת כבר בגיל צעיר, אבל סיבות שונות עלולות להגביל יכולת זו אצל הקוראים הצעירים. כיצד נסייע להם? בסוגיה זו עוסק המאמר: "האם זה הגיוני?"

  • כותב המאמר: טניה ס. רייט, סוזן ב. ניומן
    נושא: העשרת אוצר מילים, קידום הבנת הנקרא
    שנת פרסום: 2014
    שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו

    מחקרים רבים מצביעים על קשר בין גודל אוצר המילים לבין מידת ההבנה של טקסט. ילדים מרקע סוציו-אקונומי נמוך הם בעלי אוצר מילים מצומצם משמעותית לעומת ילדים מרקע סוציו-אקונומי בינוני-גבוה. לכן הם בסיכון גבוה יותר לסבול מקשיי למידה שונים ומכישלון בביה"ס. אפשר לשפר את המצב, אך לשם כך עלינו להיפרד מכמה הנחות ומיתוסים הנוגעים לרכישת אוצר מילים