דו לשוניות - סיכויים וסיכונים

חזרה למאגר
כותב המאמר:  נאוה נבו, עלית אולשטיין
נושא: דו-לשוניות
שנת פרסום: 2008
שכבת גיל: קדם יסודי, א, ב, ג, ד, ה, ו
מקור ביבליוגרפי: נבו,נ' ואולשטיין, ע' (2008) דו-לשוניות – סיכויים וסיכונים. בנבו, נאוה ואולשטיין, עילית (עורכות). השפה העברית בעידן הגלובליזציה. המרכז לחינוך יהודי ע"' מילטון האוניברסיטה העברית: ירושלים.עמ' צה-קטז

דו-לשוניות מתייחסת לשליטה של אדם בשתי שפות בדיבור, בכתיבה ובקריאה, כאשר עשויה להיות שונות ביחסי השליטה בין השפות.
הדו-לשוניות היא סוגיה מורכבת, שהעניין בה הולך וגובר כיום – בעידן הגלובליזציה והתפתחות אמצעי התקשורת, אשר מובילים לקשרים ומגעים בין-לשוניים נרחבים מסוגים שונים.

המאמר סוקר מצבים ורמות שונות של דו לשוניות, מונה את הגורמים המשפיעים על הבחירה של אדם דו-לשוני בשימוש בשפה זו או אחרת, ומציג את השינוי בגישה לדו-לשוניות לאורך השנים: מיחס של הסתייגות, לגישה המכבדת ואף מעודדת דו-לשוניות.

במאמר מוסברים היתרונות והחסרונות המיוחסים לדו-לשוניות, ונסקרות גישות לחינוך הדו-לשוני. על פי המאמר, דו-לשוניות תורמת להתפתחות האישית, וברמת הכלל – חינוך המכיל דו-לשוניות ותומך בה, יחזק גישה פלורליסטית, ויפתח יכולות חברתיות, תרבויות ואינטלקטואליות רצויות.
על פי המאמר, יש לשאוף לשיתוף המורים בפיתוח ואימוץ של תוכניות רב-לשוניות, וטיפוח הרב-לשוניות אצל התלמידים.

מאמרים נוספים שאולי יענינו אותך

  • כותב המאמר: גזל אשרת, גילור אורית
    נושא: קידום הבנת הנקרא
    שנת פרסום: 2019
    שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו

    המאמר מציע מודל "גג" הכולל ארבעה רכיבים מרכזיים הדרושים להבנת הנקרא: ידע, תהליכי קריאה בסיסיים וגבוהים, קשב ותפקודים ניהוליים, והיבטים רגשיים

  • כותב המאמר: ג' אוקהיל, ק' אלברו, ק' קיין
    נושא: קידום הבנת הנקרא
    שנת פרסום: 2014
    שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו

    היכולת לנטר הבנה של טקסט בזמן קריאה או האזנה היא מיומנות חשובה, שמתפתחת כבר בגיל צעיר, אבל סיבות שונות עלולות להגביל יכולת זו אצל הקוראים הצעירים. כיצד נסייע להם? בסוגיה זו עוסק המאמר: "האם זה הגיוני?"

  • כותב המאמר: טניה ס. רייט, סוזן ב. ניומן
    נושא: העשרת אוצר מילים, קידום הבנת הנקרא
    שנת פרסום: 2014
    שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו

    מחקרים רבים מצביעים על קשר בין גודל אוצר המילים לבין מידת ההבנה של טקסט. ילדים מרקע סוציו-אקונומי נמוך הם בעלי אוצר מילים מצומצם משמעותית לעומת ילדים מרקע סוציו-אקונומי בינוני-גבוה. לכן הם בסיכון גבוה יותר לסבול מקשיי למידה שונים ומכישלון בביה"ס. אפשר לשפר את המצב, אך לשם כך עלינו להיפרד מכמה הנחות ומיתוסים הנוגעים לרכישת אוצר מילים