הסוד השמור של שיח עמיתים: התפתחת אוריינית - חברתית בשיח דבור בין ילדים ובין מבוגרים לילדים (פרק 11 מתוך הספר "ילדים מדברים")

חזרה למאגר
כותב המאמר:  טליה חביב, שושנה בלום-קולקה
נושא: אוריינות בגיל הרך, התפתחות לשונית והוראת הלשון
שנת פרסום: 2010
שכבת גיל: קדם יסודי, א, ב, ג, ד
מקור ביבליוגרפי: בלום-קולקה, שושנה, וחמו, מיכל. ילדים מדברים דפוסי תקשורת בשיח עמיתים / שושנה בלום-קולקה ומיכל חמו עורכות. מטח, המרכז לטכנולוגיה חינוכית, 2010

הספר "ילדים מדברים: דפוסי תקשורת בשיח עמיתים" מסכם מחקר רב שנים (1999 - 2005) שנערך באוניברסיטה העברית בירושלים, ותיעד שיח עמיתים בקרב ילדי גן וילדי בית ספר יסודי. המחקר מציג תיאור רחב היקף של יכולות השיח של ילדים בגילאי הגן ובית ספר יסודי. הפרקים בספר מציגים את הסוגות העיקריות אשר אותרו בשיחות הילדים בגילים השונים, בחלוקה לפי ארבעה טיפוסי-על: סוגות של שיח מורחב, סוגות שיחה, שיח פעילות ושיח משחק. הספר ממחיש כי שיח עמיתים הוא זירה ייחודית להבניה משותפת של העולם החברתי-תרבותי הייחודי של ילדים (כפי שיפורט בהמשך), ובמקביל הוא מספק הזדמנויות נרחבות ללמידה, לפיתוח ולשכלול של כישורי שפה ושיח ("זירת ההזדמנות הכפולה").

הפרק המסכם של הספר "ילדים מדברים" עוסק בארבעה נושאים:

  1. חשיבותה של השפה הדבורה בתהליכי חיברות בגן, בבית הספר ובבית.
  2. אופי השפה הדבורה בשיח הכיתה בבית הספר.
  3. האפיונים המרכזיים של שיח עמיתים ותרומתו של שיח זה להתפתחות לשונית, חברתית ואוריינית.
  4. השלכות חינוכיות.

מאמרים נוספים שאולי יענינו אותך

  • כותב המאמר: אנמארי הינדמן, פרדריק ג' מוריסון, קרול מקדונלנד קונור
    נושא: אוריינות בגיל הרך, התפתחות לשונית והוראת הלשון
    שנת פרסום: 2010
    שכבת גיל: קדם יסודי

    תקופת המעבר מהגן לבית הספר (מגיל 3 ועד כיתה ג לערך) היא אבן דרך משמעותית וייחודית בהתפתחות האקדמית של ילדים. תקופה זו מאפשרת התנסות ויצירת תשתית אוריינית שתתרום להצלחת הילדים בשלבים המוקדמים של בית הספר ותכין אותם להמשך הלימודים

  • כותב המאמר: עמליה בר-און
    נושא: אוריינות בגיל הרך, התפתחות לשונית והוראת הלשון
    שנת פרסום: 2011
    שכבת גיל: קדם יסודי, א, ב, ג

    מאמר זה יציג מחקר התפתחותי שמטרתו הייתה לעמוד על התהליכים הלשוניים המאפשרים את פענוחה המדויק של המילה הלא מנוקדת

  • כותב המאמר: אתי כהן, עלית אולשטיין
    נושא: התפתחות לשונית והוראת הלשון, קידום הבנת הנקרא
    שנת פרסום: 2000
    שכבת גיל: קדם יסודי, א, ב, ג, ד, ה, ו

    המאמר מתמקד בתפקידם של הקַשרים הלוגיים (מילות הקישור) בטקסטים לימודיים בעברית ומצביע על האתגרים המיוחדים שאלה מעמידים בפני הלומדים בהבנת הטקסט