קסם המילים
חזרה למאגר
נושא: העשרת אוצר מילים, קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2014
שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו
שם מאמר באנגלית: Teaching vocabulary in the early childhood classroom
מקור ביבליוגרפי: Neuman, S. B., & Wright, T. S. (2014). The magic of words: Teaching vocabulary in the early childhood classroom. American Educator, 38(2), 4-13
מחקרים רבים מצביעים על קשר בין גודל אוצר המילים לבין מידת ההבנה של טקסט. כבר מראשית הלימודים בבית הספר נראים הבדלים גדולים באוצר המילים: ילדים מרקע סוציו-אקונומי נמוך הם בעלי אוצר מילים מצומצם משמעותית לעומת ילדים מרקע סוציו-אקונומי בינוני-גבוה. לכן הם בסיכון גבוה יותר לסבול מקשיי למידה שונים ומכישלון בביה"ס. אפשר לשפר את המצב, אך לשם כך עלינו להיפרד מכמה הנחות ומיתוסים הנוגעים לרכישת אוצר מילים.
המאמר מפרט תחילה חמישה מיתוסים שגויים ומפריך אותם. ביניהם למשל התפיסה הרווחת כי למידת מילים היא טבעית, ושהתנאים בכיתות הלימוד מספקים הזדמנויות ספונטניות להתפתחות אוצר המילים. למידה מזדמנת היא חשובה, אך היא אינה מספיקה כדי לאפשר התמודדות עם טקסטים מורכבים ולצמצם פערים. תוכנית הלימודים ודרכי ההוראה הקיימות לא מכירות בכך שדרושה אסטרטגיה ממוקדת בהוראת אוצר מילים, אך ממצאים עדכניים מצביעים על כך שילדים זקוקים להוראת אוצר מילים מתוכננת, רציפה ושיטתית.
בהמשך מציג המאמר 5 עקרונות שיכולים להרחיב את אוצר המילים של תלמידים באופן משמעותי ומציע שגרת הוראה ליישום בכיתות.
מאמרים נוספים שאולי יענינו אותך
-
כותב המאמר: גזל אשרת, גילור אורית
נושא: קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2019
שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו
המאמר מציע מודל "גג" הכולל ארבעה רכיבים מרכזיים הדרושים להבנת הנקרא: ידע, תהליכי קריאה בסיסיים וגבוהים, קשב ותפקודים ניהוליים, והיבטים רגשיים
-
כותב המאמר: ג' אוקהיל, ק' אלברו, ק' קיין
נושא: קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2014
שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו
היכולת לנטר הבנה של טקסט בזמן קריאה או האזנה היא מיומנות חשובה, שמתפתחת כבר בגיל צעיר, אבל סיבות שונות עלולות להגביל יכולת זו אצל הקוראים הצעירים. כיצד נסייע להם? בסוגיה זו עוסק המאמר: "האם זה הגיוני?"
-
כותב המאמר: אליזבת פאגזלס לורץ', ג'ולי לינץ', ג'ייסון באטלר, מרי ג''ין ווייט, פול ואן-דן ברואק, פנאיוטה קנדאו, קתלין קרמר
נושא: קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2005
שכבת גיל: קדם יסודי, א, ב, ג
המאמר עוסק בשאלה "מה זה אומר להבין טקסט?" ומוצגים בו מחקרים בנושא מתחום הפסיכולינגוויסטיקה ומתחום מדעי הקוגניציה; מוצג בו סיכום של מה שהיה ידוע עד למועד כתיבתו באשר להתפתחות מיומנויות ההבנה בגיל הגן ובכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי; והכותבים מציעים שיטה להערכת מיומנויות ההבנה בגילים אלה