האם זה הגיוני?
חזרה למאגר
נושא: קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2014
שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו
שם מאמר באנגלית: Understanding and Teaching Reading Comprehension: A handbook
מקור ביבליוגרפי: Oakhill, J., Cain, K., & Elbro, C. (2014). Understanding and Teaching Reading Comprehension: A handbook (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315756042
היכולת לנטר הבנה של טקסט בזמן קריאה או האזנה היא מיומנות חשובה, שמתפתחת כבר בגיל צעיר, אבל סיבות שונות עלולות להגביל יכולת זו אצל הקוראים הצעירים.
כיצד נסייע להם? בסוגיה זו עוסק המאמר: "האם זה הגיוני?" מאת: ג'יין אוקהיל, קייט קיין, קארסטן אלברו.
במאמר זה המחברים דנים בחשיבות של ניטור ההבנה ובמאפייניו של הקורא המיומן.
הם בוחנים מהם הקשיים השונים שילדים חווים בניטור הבנה, מציעים דרכים שונות להתמודדות עם בעיות בהבנה, וכן דרכי הוראה שיעזרו לשפר את יכולתם של התלמידים לנטר את הבנת הנקרא שלהם.
המאמר יתרום לכל מי שעוסק בחינוך ומבקש לשפר את דרכי ההוראה שלו ולקדם את יכולת ניטור ההבנה של תלמידיו.
מאמרים נוספים שאולי יענינו אותך
-
כותב המאמר: גזל אשרת, גילור אורית
נושא: קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2019
שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו
המאמר מציע מודל "גג" הכולל ארבעה רכיבים מרכזיים הדרושים להבנת הנקרא: ידע, תהליכי קריאה בסיסיים וגבוהים, קשב ותפקודים ניהוליים, והיבטים רגשיים
-
כותב המאמר: טניה ס. רייט, סוזן ב. ניומן
נושא: העשרת אוצר מילים, קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2014
שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו
מחקרים רבים מצביעים על קשר בין גודל אוצר המילים לבין מידת ההבנה של טקסט. ילדים מרקע סוציו-אקונומי נמוך הם בעלי אוצר מילים מצומצם משמעותית לעומת ילדים מרקע סוציו-אקונומי בינוני-גבוה. לכן הם בסיכון גבוה יותר לסבול מקשיי למידה שונים ומכישלון בביה"ס. אפשר לשפר את המצב, אך לשם כך עלינו להיפרד מכמה הנחות ומיתוסים הנוגעים לרכישת אוצר מילים
-
כותב המאמר: אליזבת פאגזלס לורץ', ג'ולי לינץ', ג'ייסון באטלר, מרי ג''ין ווייט, פול ואן-דן ברואק, פנאיוטה קנדאו, קתלין קרמר
נושא: קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2005
שכבת גיל: קדם יסודי, א, ב, ג
המאמר עוסק בשאלה "מה זה אומר להבין טקסט?" ומוצגים בו מחקרים בנושא מתחום הפסיכולינגוויסטיקה ומתחום מדעי הקוגניציה; מוצג בו סיכום של מה שהיה ידוע עד למועד כתיבתו באשר להתפתחות מיומנויות ההבנה בגיל הגן ובכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי; והכותבים מציעים שיטה להערכת מיומנויות ההבנה בגילים אלה