שיטות מועילות להוראת הבנת הנקרא

חזרה למאגר
כותב המאמר:  דייויד פ' פירסון, נל ק' דיוק
נושא: קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2009
שכבת גיל: קדם יסודי, א, ב, ג, ד, ה, ו
שם מאמר באנגלית: Effective Practices for Developing Reading Comprehension
מקור ביבליוגרפי: Effective Practices for Developing Reading Comprehension, Author(s): NELL K. DUKE and P. DAVID PEARSON, The Journal of Education, Vol. 189, No. 1/2, THEORY, RESEARCH, REFLECTION on TEACHING and LEARNING (2008-2009), pp. 107-122

הוראת הבנת הנקרא היא תחום מחקר ענף. תחום זה מתבסס ברובו על מחקרים בקרב קוראים מיומנים, בעזרתם ניתן להסיק מהן דרכי קריאה יעילות, ואחר כך ללמד אותן ככלי לשיפור הבנת הנקרא. מאמר זה מספק סקירה של שיטות הוראה מוכחות שמקנות לתלמידים כלים ואסטרטגיות לפיתוח הבנת הנקרא. כפי שתראו, יש מספר רב של טכניקות מועילות, ושימוש בכל אחת מהן יכול לסייע בהבנת הנקרא. הוראת מקבץ של אסטרטגיות, שיוצרות יחד שגרת הוראה, יכולה לאפשר לתלמידים להבין באופן מקיף ומעמיק סוגים רבים של טקסטים.

מאמרים נוספים שאולי יענינו אותך

  • כותב המאמר: גזל אשרת, גילור אורית
    נושא: קידום הבנת הנקרא
    שנת פרסום: 2019
    שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו

    המאמר מציע מודל "גג" הכולל ארבעה רכיבים מרכזיים הדרושים להבנת הנקרא: ידע, תהליכי קריאה בסיסיים וגבוהים, קשב ותפקודים ניהוליים, והיבטים רגשיים

  • כותב המאמר: ג' אוקהיל, ק' אלברו, ק' קיין
    נושא: קידום הבנת הנקרא
    שנת פרסום: 2014
    שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו

    היכולת לנטר הבנה של טקסט בזמן קריאה או האזנה היא מיומנות חשובה, שמתפתחת כבר בגיל צעיר, אבל סיבות שונות עלולות להגביל יכולת זו אצל הקוראים הצעירים. כיצד נסייע להם? בסוגיה זו עוסק המאמר: "האם זה הגיוני?"

  • כותב המאמר: טניה ס. רייט, סוזן ב. ניומן
    נושא: העשרת אוצר מילים, קידום הבנת הנקרא
    שנת פרסום: 2014
    שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו

    מחקרים רבים מצביעים על קשר בין גודל אוצר המילים לבין מידת ההבנה של טקסט. ילדים מרקע סוציו-אקונומי נמוך הם בעלי אוצר מילים מצומצם משמעותית לעומת ילדים מרקע סוציו-אקונומי בינוני-גבוה. לכן הם בסיכון גבוה יותר לסבול מקשיי למידה שונים ומכישלון בביה"ס. אפשר לשפר את המצב, אך לשם כך עלינו להיפרד מכמה הנחות ומיתוסים הנוגעים לרכישת אוצר מילים