מודל "גג" - מודל יישומי לתיאור תהליך הבנת הנקרא
חזרה למאגר
נושא: קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2019
שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו
מקור ביבליוגרפי: ד"ש ברש"ת
הבנת הנקרא היא אחת היכולות המרכזיות הנדרשות ללמידה במציאות האוריינית והיא מורכבת הרבה יותר ממה שאנחנו נוהגים לחשוב. חוקרים רבים מתארים את תהליך הבנת הנקרא כתהליך המורכב מרכיבים רבים. המאמר שלהלן מציע מודל "גג" הכולל ארבעה רכיבים מרכזיים הדרושים להבנת הנקרא: ידע, תהליכי קריאה בסיסיים וגבוהים, קשב ותפקודים ניהוליים, והיבטים רגשיים.
המודל מבוסס על ההנחה כי תפקוד תקין של כל ארבעת הרכיבים ואינטראקציה יעילה ביניהם, מאפשרים הפקת משמעות מטקסט באופן מלא.
היכרות עם המודל והשימוש בו יכולים לעזור למורים ולאנשי מקצוע להעמיד קוראים מבינים, לאתר את הרכיב המסוים שהקורא מתקשה בו וכך לכוון ביעילות את המשך ההוראה ולהקנות לתלמיד כישורים ומיומנויות שיקדמו את השליטה באותו רכיב.
מאמרים נוספים שאולי יענינו אותך
-
כותב המאמר: ג' אוקהיל, ק' אלברו, ק' קיין
נושא: קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2014
שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו
היכולת לנטר הבנה של טקסט בזמן קריאה או האזנה היא מיומנות חשובה, שמתפתחת כבר בגיל צעיר, אבל סיבות שונות עלולות להגביל יכולת זו אצל הקוראים הצעירים. כיצד נסייע להם? בסוגיה זו עוסק המאמר: "האם זה הגיוני?"
-
כותב המאמר: טניה ס. רייט, סוזן ב. ניומן
נושא: העשרת אוצר מילים, קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2014
שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו
מחקרים רבים מצביעים על קשר בין גודל אוצר המילים לבין מידת ההבנה של טקסט. ילדים מרקע סוציו-אקונומי נמוך הם בעלי אוצר מילים מצומצם משמעותית לעומת ילדים מרקע סוציו-אקונומי בינוני-גבוה. לכן הם בסיכון גבוה יותר לסבול מקשיי למידה שונים ומכישלון בביה"ס. אפשר לשפר את המצב, אך לשם כך עלינו להיפרד מכמה הנחות ומיתוסים הנוגעים לרכישת אוצר מילים
-
כותב המאמר: אליזבת פאגזלס לורץ', ג'ולי לינץ', ג'ייסון באטלר, מרי ג''ין ווייט, פול ואן-דן ברואק, פנאיוטה קנדאו, קתלין קרמר
נושא: קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2005
שכבת גיל: קדם יסודי, א, ב, ג
המאמר עוסק בשאלה "מה זה אומר להבין טקסט?" ומוצגים בו מחקרים בנושא מתחום הפסיכולינגוויסטיקה ומתחום מדעי הקוגניציה; מוצג בו סיכום של מה שהיה ידוע עד למועד כתיבתו באשר להתפתחות מיומנויות ההבנה בגיל הגן ובכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי; והכותבים מציעים שיטה להערכת מיומנויות ההבנה בגילים אלה