מודל התפתחותי ברכישת הקריאה בעברית
חזרה למאגר
נושא: אוריינות בגיל הרך, התפתחות לשונית והוראת הלשון
שנת פרסום: 2011
שכבת גיל: קדם יסודי, א, ב, ג
מקור ביבליוגרפי: בר-און, ע. (2011). מודל התפתחותי ברכישת הקריאה בעברית. ד"ש, דיבור שפה ושמיעה, כתב העת של קלינאי התקשורת, 30 , 25-1.
מערכת הכתב העברית, כמו גם הערבית, כוללת שתי גרסאות: הכתב המנוקד והכתב הלא מנוקד.
דוברי עברית לומדים לקרוא את הכתב המנוקד, וכבר בסוף השנה השלישית הם שולטים בקריאת הטקסט הלא מנוקד. משלב זה ואילך משמש הטקסט הלא מנוקד ברירת המחדל עבורם.
קריאת הטקסט הלא מנוקד מזמנת שני אתגרים: הראשון, השלמת המידע הפונולוגי החסר במילה חדשה לא מנוקדת. אתגר זה ניצב בעיקר בפני הקוראים הצעירים, הנחשפים למילים כתובות חדשות רבות, למשל התנגדות או תרכובת, אך גם הקורא המיומן פוגש לא פעם מילה חדשה, כמו המילה תקליל שהופיעה במודעת הפרסומת גדי תקליל....
האתגר השני בקריאת הכתב הלא מנוקד הוא פתרון המילים ההומוגראפיות המציפות את הטקסט; סביר להניח כי אף לא אחד מן הקוראים הבחין כי שתי המילים הפותחות טקסט זה הן הומוגראפיות – מערכת (מַעֲרֶכֶת, מֵעֶרְכַּת) והכתב (הַכְּתָב, הַכַּתָּב, הַכְתֵּב).
מאמר זה יציג מחקר התפתחותי שמטרתו הייתה לעמוד על התהליכים הלשוניים המאפשרים את פענוחה המדויק של המילה הלא מנוקדת. חמישה מבדקים חדשניים, שבנייתם הושתתה על ניתוח תיאורי של אופייה המורפו-אורתוגראפי וההומוגראפי של מערכת הכתב העברית, הועברו ל - 171 נבדקים מקבוצות גיל שונות : קוראים צעירים (תחילת כיתה ב, סוף כיתה ב, כיתות ג-ד), קוראים מיומנים (כיתה ז) וקוראים בוגרים ומנוסים (תלמידי תיכון ומבוגרים).
ממצאי המבדקים ביססו את ההבנה אודות הזיהוי המורפו-פונולוגי המאפשר את השלמת המידע הפונולוגי החסר, ואודות טיבה של ההישענות על ההקשר המורפו-תחבירי-סמנטי המאפשרת את פתרון ההומוגראפיות. כמו כן הובילו ממצאי המחקר לבנייתו של מודל התפתחותי המתאר את הנדבכים ברכישת הקריאה בעברית.
מאמרים נוספים שאולי יענינו אותך
-
כותב המאמר: אנמארי הינדמן, פרדריק ג' מוריסון, קרול מקדונלנד קונור
נושא: אוריינות בגיל הרך, התפתחות לשונית והוראת הלשון
שנת פרסום: 2010
שכבת גיל: קדם יסודי
תקופת המעבר מהגן לבית הספר (מגיל 3 ועד כיתה ג לערך) היא אבן דרך משמעותית וייחודית בהתפתחות האקדמית של ילדים. תקופה זו מאפשרת התנסות ויצירת תשתית אוריינית שתתרום להצלחת הילדים בשלבים המוקדמים של בית הספר ותכין אותם להמשך הלימודים
-
כותב המאמר: אתי כהן, עלית אולשטיין
נושא: התפתחות לשונית והוראת הלשון, קידום הבנת הנקרא
שנת פרסום: 2000
שכבת גיל: קדם יסודי, א, ב, ג, ד, ה, ו
המאמר מתמקד בתפקידם של הקַשרים הלוגיים (מילות הקישור) בטקסטים לימודיים בעברית ומצביע על האתגרים המיוחדים שאלה מעמידים בפני הלומדים בהבנת הטקסט
-
כותב המאמר: גלית אביבי בן-צבי, רונית לוי
נושא: התפתחות לשונית והוראת הלשון, יסודות הקריאה והכתיבה
שנת פרסום: 2011
שכבת גיל: קדם יסודי, א, ב, ג, ד, ה, ו
המחקר המוצג בפרק זה ממפה את רכישתם של מגוון מבני התואר בעברית על- ידי דוברים בעלי רמות שונות של ידע לשוני: ילדים ומתבגרים בעלי התפתחות תקינה ולקויה משני מיצבים סוציו- אקונומיים