בדרך לאוריינות מדעית

חזרה למאגר
כותב המאמר:  נורית פלד-אלחנן
נושא: קידום אוריינות בתחומי הדעת
שנת פרסום: 2012
שכבת גיל: קדם יסודי, א, ב, ג, ד, ה, ו
מקור ביבליוגרפי: פלד נורית (2012). בדרך לאוריינות מדעית, מתוך: עירית השכל-שחם, רות בורשטיין, עליזה עמיר, הלה אתקין (עורכות), מזמרת הלשון, עיון ומחקר בחינוך לשוני, המכללה לחינוך ע"ש דוד ילין ומשרד החינוך, ירושלים

למרות חשיבותה המכרעת של לשון המדע בחיינו, בתוכניות הלימודים בחינוך לשוני אין התייחסות מיוחדת להוראת השיח המדעי, ובתוכניות הלימודים למדעים אין כל אזכור להוראת הלשון. פלד-אלחנן מזכירה במאמרה למורים כי כל מה שאנחנו מכנים "ידע" הוא בעצם שפה, ושהמפתח להבנת תחום דעת כלשהו הוא לשונו. מיומנותם הראשונה במעלה של מורי המדעים היא ביכולתם לפרש את המדע ולהעביר את הנושא המורכב והמקסים הזה לתלמידיהם. לכן, יש לייחס חשיבות עליונה לאמצעים ולאופנויות של ייצוג רעיונות במדע, וללמד באופן מפורש איך לקרוא, לכתוב, להבין ולדבר מדע.
המאמר מסביר מהי אוריינות מדעית, מצביע על ההבדלים בין השיח היומיומי לשפה המדעית, ומדגיש את החשיבות של הוראה מפורשת שתתרום להבנת השיח המדעי ולפיתוח יכולות אנליטיות כמו קריאה ביקורתית וניתוח התוכן (זיהוי טענות, יכולת הבחנה בין סיבה לטענה, או בין השערה למסקנה, ועוד). בסופו מוצעת גישה אחרת להוראת נושאים מדעיים, כזו שמערבת את התלמידים בפעולה המדעית והופכת את לימודי המדעים לבעלי משמעות רבה יותר.

מאמרים נוספים שאולי יענינו אותך

  • כותב המאמר: גזל אשרת, גילור אורית
    נושא: קידום הבנת הנקרא
    שנת פרסום: 2019
    שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו

    המאמר מציע מודל "גג" הכולל ארבעה רכיבים מרכזיים הדרושים להבנת הנקרא: ידע, תהליכי קריאה בסיסיים וגבוהים, קשב ותפקודים ניהוליים, והיבטים רגשיים

  • כותב המאמר: ג' אוקהיל, ק' אלברו, ק' קיין
    נושא: קידום הבנת הנקרא
    שנת פרסום: 2014
    שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו

    היכולת לנטר הבנה של טקסט בזמן קריאה או האזנה היא מיומנות חשובה, שמתפתחת כבר בגיל צעיר, אבל סיבות שונות עלולות להגביל יכולת זו אצל הקוראים הצעירים. כיצד נסייע להם? בסוגיה זו עוסק המאמר: "האם זה הגיוני?"

  • כותב המאמר: טניה ס. רייט, סוזן ב. ניומן
    נושא: העשרת אוצר מילים, קידום הבנת הנקרא
    שנת פרסום: 2014
    שכבת גיל: א, ב, ג, ד, ה, ו

    מחקרים רבים מצביעים על קשר בין גודל אוצר המילים לבין מידת ההבנה של טקסט. ילדים מרקע סוציו-אקונומי נמוך הם בעלי אוצר מילים מצומצם משמעותית לעומת ילדים מרקע סוציו-אקונומי בינוני-גבוה. לכן הם בסיכון גבוה יותר לסבול מקשיי למידה שונים ומכישלון בביה"ס. אפשר לשפר את המצב, אך לשם כך עלינו להיפרד מכמה הנחות ומיתוסים הנוגעים לרכישת אוצר מילים