דלג אל

תחרויות ותוכניות העשרה

חזרה
חזרה לראש הדף

תוכנית חקר ציפורים

תוכנית חקר ציפורים

תוכנית ייחודית הפועלת במסגרת לימודי מדע וטכנולוגיה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים. התוכנית היא פרי יוזמה של הפיקוח על מדע וטכנולוגיה בשיתוף עם האגף לטכנולוגיות מידע, עם החברה להגנת הטבע ועם קרן דוכיפת. יזמו את התוכנית גב' שושי כהן – מפמ"ר מדע וטכנולוגיה יוצאת (פרשה לגמלאות) ופרופסור יוסי לשם מאוניברסיטת תל-אביב ומהחברה להגנת הטבע.

תוכנית חקר ציפורים שמה לה כמטרה לעודד את תלמידי ישראל להתבונן בטבע ולחקור בכלים מדעיים ומקוונים את אורחות חיי הציפורים ואת יחסי הגומלין שלהן עם הסביבה ועם בני האדם; לפתח מודעות ואחריות לסביבה ולעודד עשייה סביבתית מבוססת חקר בעיות ודילמות סביבתיות.

התוכנית מקדמת כמה מהיעדים המרכזיים של הוראת המקצוע מדע וטכנולוגיה:

  • למידה משמעותית
  • למידה בדרך החקר המדעי ופתרון בעיות
  • למידה חוץ כיתתית
  • למידה שיתופית בסביבות מקוונות
  • חינוך לקיימות ואכפתיות כלפי הסביבה

תוכנית הפיילוט פעלה במהלך השנים תשע"ג-תשע"ה ב-120 בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים מכל המחוזות והמגזרים, 65 בתי ספר יסודיים ו-55 חטיבות ביניים. מאז מצטרפים בכל שנה עשרות מורים ובת ספר. בשנתיים האחרונות התוכנית מתמקדת ביצירת מנהיגות של מדריכים ומורים מובילים במחוזות וטיפוח בתי ספר מדגימים. בנוסף, הוקמה קבוצת ווטצאפ של קהילת מורים מקצועית – קהילה צומחת של כ-170 מורים, שוקקת חיים וחדשנות!

מפתחות ומנחות התוכנית:
הדס כץ שדה-חן – רכזת התוכנית בבתי הספר היסודיים
יהבית לוריא – רכזת התוכנית בחטיבות הביניים בשיתוף עם שלומית ליפשיץ ממרכז הצפרות הישראלי.
בתי ספר המעוניינים להצטרף לתוכנית מוזמנים לפנות אל הרכזות או לדואר אלקטרוני: birdsexpl@gmail.com

חזרה לראש הדף

תוכנית "נערות פורצות דרך" במדע וטכנולוגיה

תכנית "נערות פורצות דרך" במדע וטכנולוגיה

יוזמה משותפת של משרד המדע הטכנולוגיה והחלל, הצבא, האקדמיה, תעשיידע בחינוך, מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים. את היוזמה מובילים משרד החינוך, המפמ"ר, הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגי והממונה על היחידה לשיויון בין המינים.

מטרת התוכנית היא לעודד תלמידות בכיתות ח-ט בחטיבות הביניים לבחור במקצועות מדעיים טכנולוגיים בחטיבה העליונה ואף בהמשך במהלך הקריירה בעתיד.

עידוד התלמידות יעשה באמצעות:
1. הרחבת מעגלי ההשפעה הקשורים בבחירת הקריירה: הורים, מנהלים, יועצים, מורים ותלמידות.
2. הידוק שיתופי הפעולה בין הגופים: משרד המדע הטכנולוגיה והחלל, צה"ל, האקדמיה, התעשייה הטכנולוגית ומוזיאוני המדע שעוסקים בקידום תלמידות.

במסגרת התוכנית הוכן מאגר הצעות לפעולות לעידוד מוטיבציה לבחירה של מקצועות מדעיים וטכנולוגיים במעבר מחטיבת הביניים לחטיבה העליונה.

הצוותים החינוכיים המלמדים בכיתה ט' מוזמנים לבחור מתוך היצע זה את הפעילויות המתאימות להם ולתלמידותיהם בבית ספרם.

חזרה לראש הדף

חושבים מדע

חושבים מדע

תוכנית פדגוגית-מדעית שנועדה לטפח בקרב תלמידי חטיבות הביניים ברחבי הארץ מיומנויות של המאה ה-21: חשיבה וחקר מדעיים, חשיבה מסֶדֶר גבוה, אוריינות מדעית טכנולוגית, סקרנות, שאיפה למצוינות, נחישות, התמדה, דייקנות, אמינות, יכולת לפתור בעיות ויכולת עבודה בצוות. כל זאת באמצעות תכנון וביצוע ניסויים במעבדה תוך שימוש בכלים דיגיטליים.

התוכנית מופעלת בשיתוף פעולה בין הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה והמרכז הישראלי למצוינות בחינוך וקדימה מדע.

הפדגוגיה בתוכנית 'חושבים מדע': התלמיד כמדען צעיר
בבסיס התוכנית ניצב רעיון החקר הפתוח המספק לתלמידים חוויית גילוי רבת עוצמה. ברוח זו ובמסגרת התוכנית התלמידים ניגשים לנושאים מתוכנית הלימודים כמדענים צעירים. הם צריכים לפתור תעלומות וחידות באמצעות חשיבה ויצירתיוּת. בסופו של התהליך התלמידים מגלים ומסבירים בעצמם תופעות וחוקי טבע.

חומרי לימוד
במסגרת התוכנית מפותחים חומרי לימוד בסביבת למידה דיגיטלית ואינטראקטיבית המדגישים חשיבה ומיומנויות כנושא מרכזי. כל חומרי הלימוד מתבססים על תוכנית הלימודים.

מתכונת הפיילוט
פיילוט התוכנית החל בשנת הלימודים תשע"ח בכיתות ז' והוא אמור להימשך 3 שנים בבתי הספר אשר ישתתפו בתוכנית. בשנים הבאות התוכנית תצמח ותותאם גם לכיתות ח'-ט'.

מורים שמשתתפים בתוכנית עוברים השתלמות בהיקף של 60 שעות המתפרסות לשנתיים.

חזרה לראש הדף

מצוינות 2000

מצוינות 2000
  • תוכנית העשרה חינוכית בתחומי המדעים הניסויים והחשיבה המתמטית.
  • המופעלת בחטיבות ביניים ובבתי הספר היסודיים ברחבי הארץ.
  • התוכנית מיועדת לתלמידים מוכשרים בעלי מוטיבציה ופוטנציאל גבוה.
  • המוכנים לקחת על עצמם מחויבות ללמידה מוגברת.

מטרות התוכנית

  • מתן מענה לתלמידים מצטיינים בעלי פוטנציאל ומוטיבציה גבוהה.
  • הענקת מיומנויות למידה וחקר לפיתוח חשיבה מדעית ומתמטית.
  • טיפוח התלמיד כאדם חושב, יוזם ויוצר.
  • העצמת סגלי ההוראה המקומיים.
  • יצירת תרבות של מצוינות בית ספרית ויישובית.
  • הגברת המודעות לפיתוח המצוינות במערכת החינוך.

מורי התוכנית
מורים מובילים הנבחרים על ידי מנהלי בית הספר מקרב סגלי ההוראה המקומי.

מבנה התוכנית
התוכנית ניתנת במסגרת של ארבע שעות שבועיות: שעתיים במדעים ניסויים ושעתיים בחשיבה מתמטית. בנוסף, מקבלים התלמידים פעילויות העשרה נוספות במתמטיקה ובמדעים.

חזרה לראש הדף

בוחרים במדע

בוחרים במדע

על התכנית

תוכנית שמטרתה לאפשר לתלמידים רבים יותר בחטיבות הביניים למצות את הפוטנציאל שלהם בתחום המדעים ולהכינם לקראת הבחירה במסלול מקצוע מורחב של  5 יחידות  במקצועות המדעיים (פיזיקה, כימיה וביולוגיה) זאת באמצעות הוראה דיסציפלינרית בכיתות שנועדה להעמיק את ההוראה בדגש על  הבנה, חיזוק המוטיבציה והקניית  מיומנויות ותוך הידוק  הקשר השש שנתי ברצף הלימודי. מורים בבתי ספר שיתקבלו לתוכנית ישתלמו בהשתלמויות משלימות אותן יובילו מרכזי המורים לפיזיקה, כימיה וביולוגיה במכון ויצמן.

אוכלוסיית היעד:

  • תלמידי כיתות ט' הלומדים ברמה א' מתמטיקה (לא יותר מ40% מכלל תלמידי השכבה).
  • בתי ספר שאין בהם מסלול מצוינות מדעית (עתודה מדעית טכנולוגית או נחשון).
  • בתי ספר בהם כל תלמיד כיתה ט' ילמד  5  ש"ש לפחות במדע וטכנולוגיה.
  • מורים למדע וטכנולוגיה שעברו  או עוברים הרחבות הסמכה  לפיסיקה או כימיה או מורים מקצועיים מהחטיבה העליונה שעברו הכשרה להוראה בחטיבת הביניים והינם בעלי תעודת הוראה/רישיון הוראה תקף.
חזרה לראש הדף

אולימפיאדה בכימיה

אולימפיאדה בכימיה

תחרות ידע בכימיה לבני נוער הנערכת מדי שנה במדינה שונה בעולם שמטרתה לעודד את בני הנוער ללמוד כימיה בבית הספר, לחשוף אותם לחומר עדכני ונרחב ולהעלות את המודעות לחשיבות לימודי המחקר בכימיה.
המתחרים בתחרות נדרשים להפגין ידע ויצירתיות כדי לפתור בעיות מאתגרות. בחירת התלמידים שיימנו על נבחרת ישראל בכימיה – נבחרת ממנה תצא המשלחת שתייצג את ישראל ותתחרה באולימפיאדה הבינלאומית – תיעשה באמצעות תהליכי מיון.

מבנה מבחני המיון וחומרי הלימוד
במבחן המיון 25 שאלות אמריקאיות, חלקן נכתבו על ידי המפמ"ר ותואמות את חומר הלימוד שבתוכנית הלימודים של מדע וטכנולוגיה לחטיבת הביניים וחלקן נכתבו על ידי הצוות האקדמי מהטכניון בשיתוף המפמ"ר ורמת הקושי שלהן גבוהה יותר.

המבחן הוא מקוון וניתן לענות עליו במחשב נייח, במחשב נייד, בטאבלט ואף במכשיר סלולארי.

תרגול לשם התנסות התלמידים במרחב המבחן
באתר הכימיה של האולימפיאדות הבינלאומיות הועלו 3 משימות תרגול לשם התנסות התלמידים במרחב המבחן.  הכניסה למשימות התרגול ולמבחן ההתאמה עצמו היא באמצעות שם משתמש וסיסמא (הזדהות אחידה של משרד החינוך).

חזרה לראש הדף

תוכנית גלוב לחינוך סביבתי

תוכנית גלוב לחינוך סביבתי

הגלוב היא תוכנית בין-לאומית מקוונת לחינוך סביבתי העוקבת בעיקר אחר תופעות של שינוי אקלים ברחבי העולם, שבה לוקחת חלק מערכת החינוך בישראל. את התוכנית מנהל מרכז החקר המדעי המתוקשב במדעי כדור הארץ באוניברסיטת קולורדו בחסות NASA סוכנות החלל האמריקאית.

"G- Global L- Learning and O- Observations to B- Benefit the E- Environment"

"הבסיס לכל אסטרטגיה לשינוי הגישה ודרך המחשבה של בני-אדם ביחס לכדור הארץ צריכה להיות השכנוע שלהם שהסביבה העולמית אינה חלק מהחצר האחורית. אני מציע תוכנית הכוללת כמה שיותר מדינות, אשר תשתמש במורים ובתלמידיהם, כדי לנטר את כל מרחב כדור הארץ" (אל גור, 1995).

תוכנית הגלוב מזמינה מורים, סטודנטים ותלמידים מיותר מ-120 מדינות ברחבי העולם לנטר את הסביבה, לשתף נתונים וליצור יחד קהילת מחקר שתקדם למידה בנושאי קיימות. התוכנית מקדמת יצירה של קהילת לומדים פעילה של מורים ותלמידים לחינוך לקיימות, קהילה העוסקת במגוון רחב של תחומים כמו מדע וטכנולוגיה, גאוגרפיה, לימודי סביבה אקלים ואטמוספרה, פנולוגיה (phenology) של צמחים, איכות מים, כדור הארץ – מערכת אקולוגית ואיכות קרקע. התוכנית מלווה בהכשרה של המורים המטמיעים ובליווי הדרכה של בית הספר.

חזרה לראש הדף

אנרגייה בראש אחר

אנרגייה בראש אחר

סדרה מותאמת לתוכנית הלימודים  של "לימודי מדע וטכנולוגיה", ונועדה לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות של תלמידים ביחס לצריכת אנרגייה בחיי היומיום תוך הרחבת בסיס הידע המדעי-טכנולוגי-סביבתי. בתכנית נלמדים הנושאים:

  • ניצול מקורות אנרגייה מתכלים ומתחדשים (יתרונות וחסרונות)
  • יעילות באנרגייה של כלים ומכשירים ושל מבנים (בבית ובבית הספר)
  • ממשק בין מים לאנרגייה
  • ביצוע  תהליכי חקר מדעי ופתרון בעיות לבניית בית חסכוני באנרגייה

התוכנית אנרגייה בראש אחר פותחה על ידי משרד האנרגייה בשיתוף משרד החינוך והמרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי, באוניברסיטת תל-אביב.

בשנת תש"ף פותח אתר חדש לתכנית, בשיתוף עם עמותת סנונית וממשל זמין. האתר כולל יחידות מתוקשבות, מדריכים למורה, מערכי שיעור, סרטוני הדרכה על ערכת הדגמים, משחקונים, חידונים וסימולציות לתלמידים. באמצעות היחידות המתוקשבות שבאתר התלמידים נחשפים למורכבות של הסוגיות בתחום צריכת האנרגייה, מתרגלים כישורי חקר, קבלת החלטות ובחינה ביקורתית, פעילות המאפשרת  לתלמידים להיות מעורבים, אחראים ומובילי שינוי בחייהם האישיים ובסביבתם הקרובה והרחבה.

חזרה לראש הדף

הרצאות מקוונות במסגרת "אקדמיה ברשת"

הרצאות מקוונות במסגרת "אקדמיה ברשת"

במסגרת התוכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21 ובשיתוף פעולה עם מנהל תקשוב טכנולוגיות ומערכות מידע מתקיימות באופן שוטף הרצאות מקוונות של מומחים שונים בתחום מדע וטכנולוגיה תקשוב טכנולוגיות ומערכות מידע מתקיימות באופן שוטף הרצאות מקוונות של מומחים שונים בתחום מדע וטכנולוגיה.
ההרצאות מיועדות למורים ולתלמידים הלומדים מדע וטכנולוגיה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים והן מזמנות תהליך למידה ייחודיי ומרתק.

האמצעים הטכנולוגיים ללמידה מרחוק מאפשרים מפגשי למידה של קבוצות רבות משתתפים מכל רחבי הארץ בזמן נתון.

אולי תתעניינו גם ב...

מאמרים
מגוון מאמרים מקצועיים בנושאי מדע וטכנולוגיה, חדשנות, קיימות וסביבה
עתודה מדעית טכנולוגית במדע וטכנולוגיה
עתודה מדעית טכנולוגית (עמ"ט) הינה תכנית מצוינות יוקרתית אשר חרטה על דגלה והציבה את היעד של העלאת מספר התלמידים המסיימים מתמטיקה 5 יחידות לימוד ושני מקצועות מ...
כלי הערכה
כלי הערכה שלפניכם, המלווים בחלקם בתשובונים או במחוונים מפורטים, נועדו לבדוק ולעקוב אחר רמת בקיאותם ומידת שליטתם של תלמידיכם בתכני הידע והמיומנויות בנושאים מת...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.