דלג אל

קולות מהשטח

חזרה
קולות מהשטח צילום: אורן מנצורה

שדה המחול עשיר בפעילויות ובשיעורי מחול מקצועיים ונהדרים מבית הספר היסודי ועד החטיבה העליונה.
כאן נשתף בפעילויות ובתוצרים נבחרים שיכולים להיות מודל לאחרים והועלו גם בעלון המקוון 'פרימחול'.

הצעות למשרות בהוראת מחול

לפרטים נוספים וליצירת קשר, יש לפנות לאנשי הקשר המופיעים במודעה בלבד

חזרה לראש הדף

קולות מהשטח - תשפ"ד

מפגש מפמ"ר עם מתמחות במחול

בסוף חודש ינואר התקיים מפגש מקוון של הפיקוח על החינוך למחול עם מתמחות ומתמחים בהוראת מחול. במפגש הוצגו יוזמות של מורות פעילות: הפעלה תנועתית בחדר המורים, ריקוד כלל בית ספרי ומופע בעצרת לכבוד החטופים.

חזרה לראש הדף

קולות מהשטח משנים קודמות


אינסומניה' - עבודת בגרות של מאי קנטור תלמידת תיכון "אלון" רמת השרון בשילוב שירו של יהונתן גפן "הכבש השישה עשר".

מוזיקה: and it rained all night, לילה טוב הכבש השישה עשר, butterfly’s and hurricanes

משתתפות: אביב יזרעאלי ומאי קנטור

מתוך דבריה של מאי: "העבודה עוסקת בנדודי שינה, המחשבות שרצות בראש ולא מניחות לנו לשקוע בשינה המיוחלת. תחושת הלחץ והחרדה שעוברת בגוף, אנדרלמוסיה מוחלטת של זיכרונות ורגעים שעוברים לנו בתודעה ונעלמים כהרף עין. כדי להנכיח את רגע ההרדמות השתמשתי בשירו של יהונתן גפן הכבש השישה עשר. כולנו גדלנו על הטקסט הזה שממקם אותנו היישר ברגע שבו אנחנו שוכבים במיטה ומייחלים לשינה."

מחול 'בת קול'- תלמידים כבדי שמיעה וחרשים רוקדים בחיפה.  מאת: סיגל רז

מחול 'בת קול'- תלמידים כבדי שמיעה וחרשים רוקדים בחיפה. מאת: סיגל רז

המרכז החינוכי טיפולי לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים מחוז חיפה הוא חלק ממערך מרכזים הפזורים ברחבי הארץ הפועלים תחת פיקוח משרד החינוך ונותנים שירותים לתלמידי כו"ח (כבדי שמיעה וחירשים).
במרכז החינוכי בחיפה פועלות קבוצות מחול בכל שכבות הגיל ביסודי ובעל יסודי. כל שנתיים מעלה המרכז יחד עם עמותת "שמע" חיפה מופע המלווה בתערוכה בתיאטרון העירוני חיפה. המופע מהווה חלון לעשיה העשירה המתבצעת במקום.

אשתף בשני ריקודים שהועלו השנה במסגרת המופע " להקשיב זה יותר מלשמוע" שהתקיים ב14.5.23 בתאטרון חיפה. הריקוד הראשון "אדם נולד" הוא ריקוד שנוצר לפני 33 שנה. במסגרת להקת "בת קול", להקת מחול המשלבת תלמידים חירשים ושומעים ופועלת במסגרת "שמע" חיפה. אחת התלמידות החירשות וחברתה השומעת יצרו את המשפט "אדם נולד לעולם של דממה לתוך בועה של שקט". ובנו ריקוד הנובע מתוך שפת הסימנים. הריקוד נכנס לרפרטואר הלהקה. עם הזמן הבנות בגרו והמשיכו בדרכן. אך המשפט והריקוד נשארו. כל מחזור מעלה את הריקוד מחדש. חלק מהריקוד נשאר קבוע וחלק משתנה בהתאם לאופי הקבוצה והרכבה. הריקוד פותח את כל מופעי הלהקה. מצורפות שתי גרסאות משנים שונות.

"מה שלומך אחות" נוצר בעבודה משותפת עם התלמידות מכתה ז-י'. הקבוצה השנה כללה שתי בנות מאוקראינה ואחת מקזחסטן, שלושתן לא דוברות עברית ולומדות בימים אלו בכיתת כו"ח. שתי בנות דוברות ערבית המשולבות בכתה רגילה, תלמידה דרוזית ושתי תלמידות דוברות עברית. כל אחת ואחת היא עולם ומלואו. במהלך השנה דרך המפגש בשפת התנועה נוצרו חיבורים ושיתופים, כאב ושמחה שהתערבבו להם בלי מילים. בריקוד משולבים סימנים משפת הסימנים הישראלית והאוקראינית. מצורף סרטון המתאר את פעילות ימי חמישי במרכז והריקוד "מה שלומך אחות".


הפקה בין-תחומית במקיף ז' רביבים, ראשון לציון, מאת לירון לבינגר

במקיף ז׳ רביבים ראשון לציון, בניהולה של בלה בסן, הוצגה בשבוע הגלישה הבטוחה ההפקה הבין-תחומית ״אני יודע איך זה מרגיש״ של מגמת התיאטרון בשיתוף מגמת המחול.
זהו מחזה קצר שכתבה וביימה המורה לתיאטרון הילה אלק, בשיתוף עם רכזת המחול לירון לבינגר ורכז התיאטרון אופיר דואן.
המסרים הערכיים, העבודה בשיתוף פעולה הגלומה בתהליך של יצירה רב-תחומית וההתגייסות הנפלאה של התלמידים – כל אלו יצרו חוויה של ממש ועניין. גם החיבור בין תלמידי התיאטרון ותלמידות המחול התקיים בסינרגייה מושלמת.
המופע הוצג לתלמידי כיתות ז' עד י"ב, ואלו ישבו מרותקים. מאז התבקשו התלמידים להציג את המופע לשכבות נוספות בבית הספר ואף מעבר לגבולותיו.

כל אחד יכול לרקוד ולנוע – מחול בחינוך המיוחד- אפרת בורוכוביץ' לפיד

כל אחד יכול לרקוד ולנוע – מחול בחינוך המיוחד- אפרת בורוכוביץ' לפיד

נושא ה"מחול לכולם" נכנס לשיח ולעולמנו בעשרים שנה האחרונות. אני עוסקת ב"מחול מונגש" כבר 16 שנים מתוך 28 שנות קריירה בהוראה שהתחילה בחינוך גופני בחינוך המיוחד ועברה הסבה במסגרת הכשרה למחול בחינוך המיוחד.

אני פועלת בתנועה ו"מרקידה" תלמידים בשני בתי ספר – "יובלים" ברמלה בהנהלת הגב' מירב סימוביץ' ו"התומר" בנס ציונה בהנהלת הגב' איילת יששכר. עבודתי התנועתית במהלך השנים עם התלמידים/ות, מתמקדת בהתאמת טכניקות הוראה וסגנונות ריקוד ליכולות השונות של תלמידי כך שגם תלמיד/ה עם מגבלה פיזית או מנטלית יוכל לנוע ולהשתפר בתנועה בהתאם ליכולותיו/יה.

ההתנסות בטכניקות קונטקט בהשתלמויות בכפר המחול ורטיגו במסגרת "כח האיזון" בהנחיית חי כהן וטלי ורטהיים וההכשרה להוראת פלדנקרייז בוינגייט, הוסיפו לי בשנים האחרונות כלים נוספים לעבודה עם אוכלוסיות מיוחדות בשני בתי הספר.

בבית ספר "יובלים" אני בוחרת לראות את התלמידים כבעלי יכולות ברמות תפקוד שונות עקב אתגרים אורגניים נפשיים, התפתחותיים ותקשורתיים. בפועל אני עושה שימוש במשחקי תנועה ורצפי תנועה מובנים בשילוב מוסיקה ושירים כדי לשמר ולשכלל את המוכר, זאת לצד תנועות בסיס בפלדנקרייז כדי ליצור תהליכי למידה של תנועות חדשות ושיפור יציבה.

בית ספר "התומר" בנס ציונה הוא בית ספר קהילתי אזורי הכולל תלמידים שגם אותם אני רואה כבעלי תפקוד גופני עצמאי, יחד עם יכולות לימודיות וקוגניטיביות בדרגות שונות. תחום התנועה מאפשר לחלק מהתלמידים להתבלט ולהציג יכולת טובה ואפילו טובה מאוד, ולאחרים ההתנסות התנועתית מעניקה חווית הצלחה, תחושת מסוגלות, שמחה ושילוב חברתי.

התלמידים משתתפים בשיעורי מחול מכיתה ד' עד ט' .במסגרת התיכון (י' – י''ד) מתאפשר להם לבחור במגמת מחול לצד מגמות בתחומי אומנות ומלאכה אחרים (מוסיקה, תכשיטנות, קרמיקה, בישול, עיצוב בעץ, אומנות וגינון)  הם לומדים יום בשבוע רצף של 4 שעות לימוד בהם חלק מעשי וחלק עיוני. צוות המורים של המגמות בוחר בכל שנה נושא משותף בו תעסוק כל מגמה מהזווית שלה. את התוצרים מציגים במהלך השנה הן במסגרת קפטריה (קפה גלריה), והן במסגרת פרויקט הסיום של המגמות המשלב תערוכה והופעה בימתית של מגמות המחול והמוסיקה.

בשנת הלימודים האחרונה הוספנו חוויה מחוץ לבית הספר. ביקרנו עם תלמידי מגמת מחול ומוסיקה בכפר המחול האקולוגי ורטיגו. התלמידות/ים התנסו בשפת הקונטקט בהנחיית חי כהן וטלי ורטהיים. החוויה הייתה מרוממת ומלאת השראה. בהמשך אני שואפת לקשר עם מגמת מחול באחד התיכונים בנס ציונה, למפגש ויצירה עם התלמידות/ים הנהדרות/ים שלי. 

מחול בבית ספר "ניצנים" - אורית דרימר

מחול בבית ספר "ניצנים" - אורית דרימר

אני מלמדת בבית ספר לחינוך מיוחד "ניצנים" בגדרה זו השנה השמינית. בית הספר בהנהלתה של הגב' עליזה בז, נותן מענה לנערים ונערות בגילאי 15-21 בעלי אינטליגנציה תקינה עם צרכים רגשיים- נפשיים. התלמידים מאוד יצירתיים וחובבי אומנות חזותית, מוזיקה, תיאטרון ומחול. דרך התנועה והמחול התלמידים יוצרים אינטראקציות חברתיות ומפתחים יכולת הקשבה, ביטוי אישי ומודעות כלפי גופם ואף מופיעים בטקסים ואירועים המתקיימים בבית הספר.

את השנה החלטתי לפתוח בלמידה עיונית מתוך מחשבה על פרויקטים היכולים לרתום את התלמידים ללמידה משמעותית, מסקרנת וחווייתית יותר ולבנות תכנית מעמיקה ומעשירה יותר גם עבורי.

בתחילה לימדתי על תרבות יוון העתיקה, הכוללת את הסיפורים המיתולוגיים שהשפיעו ועדיין משפיעים על האומנות בכלל ועל עולם המחול בפרט. התלמידים מצידם התעניינו ואף הקשיבו מרותקים לסיפורים סביב המיתוסים. לאחר מכן עברנו לחלק המעשי בו דרך הריקוד הבענו את הדמויות על פי בחירתם של התלמידים, כאשר כל דמות מאופיינת בתנועה דינמית במרחב החדר.

במקביל לתהליך העבודה במחול, נעשה שיתוף פעולה עם המורים לאומנות חזותית ומוזיקה: המורה לאומנות יסייע לתלמידים ליצור מודל לדמות המיתולוגית אותה בחרו באמצעות ציור או פיסול, והמורה למוזיקה ייצור עם התלמידים לחן לכל ריקוד עפ"י האופי הייחודי לדמות.

אנחנו בתחילת הדרך וכולי נרגשת להוביל תהליך זה עם תלמידיי שקרובים מאוד לליבי. אני מקווה דרך תהליך זה ליצור חוויה מקיפה שבסופה התלמידים יציגו בשמחה את עבודותיהם כל אחד ואחת לפי יכולותיו וכישוריו.

מאחלת לכולנו עבודה פורייה ומעניינת, עם שיתופי פעולה ועשייה משמעותיים. בהצלחה בשנה החדשה.

פעילות יום גיבוש ז-י"ב- תיכון חדרה מאת איוית ליבנה, רכזת מגמת המחול תיכון חדרה

פעילות יום גיבוש ז-י"ב- תיכון חדרה מאת איוית ליבנה, רכזת מגמת המחול תיכון חדרה

מגמת המחול תיכון חדרה רואים חשיבות רבה לגיבוש וחיברות עם המחזורים הצעירים.
הצוות ואני, החלטנו ממש בתחילת השנה לקיים יום גיבוש לפתיחת שנת הלימודים לתלמידות מגמת המחול בתיכון חדרה כיתות ז'-י"ב. תקציב כאמור תמיד בעייתי אבל כשיש רצון מוצאים את הדרך! בורכתי בצוות מקצועי, מסור ואנרגטי החלטנו שהצוות יעביר את הפעילויות. את הבוקר פתחנו בסדנת מחזמר עם רעות ויינברג שהיתה סדנה מקפיצה ומחממת, לאחר מכן המשכנו בפעילות "משחקים של פעם" משחקי חברה ששיחקנו כילדים אותם העבירו צוות מורות המחול. במשחקים שיחקו הצעירות עם הבוגרות יחד והיתה להן ההזדמנות להכיר אחת את השנייה. בהמשך היום התלמידות הבוגרות מכיתות י"א-י"ב סדרו באולם "רנה שני" (אולם הבית שלנו) ארוחת בראנצ' משותפת לכל התלמידות וקינחנו בצפייה בסרט המופלא "בתנועה".
זאת היתה חוויה מגבשת, מלכדת, מהנה ובעיקר חוויה של שחרור, צחוק והנאה!

מופע לציון יום המאבק הבינלאומי לאלימות כנגד נשים במגמת המחול קרית החינוך ע"ש גינסבורג, יבנה

מופע לציון יום המאבק הבינלאומי לאלימות כנגד נשים במגמת המחול קרית החינוך ע"ש גינסבורג, יבנה

לקראת יום המאבק הבינלאומי לאלימות כנגד נשים, יצרה בוגרת המגמה (2020) סופיה בן דניאל ריקוד מקורי לצלילי השיר העוצמתי "מגיע לי טוב" של היוצרת איה זהבי פייגלין. המופע התקיים בנוכחות מ"מ ראש העיר.
רוקדים: קבוצת י"א-י"ב
מגמת המחול קרית החינוך ע"ש גינסבורג, יבנה
צלם: אריאל הלר, דוברות העירייה.

כנס פתיחת שנה

פעילויות ותוצרים נבחרים שהופיעו בפרימחול תשפ"ב

  • קולות מהשטח 1
    יונת רוטמן: חוויות של תלמידות ממגמות המחול עמקים, תבור ומנור כברי בזמן מגפת הקורונה.
  • קולות מהשטח 2
    מגמת המחול 'תיכון חדרה' זכתה בתחרות 'קליפ צעיר', מגמת מחול מאולפנת צביה כוכב יעקב בהתנסות בבית ספר יסודי, האינסטגרם בחיי מגמת המחול 'בגין אילת'. מגמת המחול 'תיכון חדרה'
    מתארחת במגמת המחול 'עירוני א' תל אביב.

  • קולות מהשטח 3
    כנס היברידי ״יום SEL במחול״ בקהילת מחול יסודי דרום, קהילת מורות למחול בחמ"ד

פעילויות ותוצרים נבחרים שהופיעו בפרימחול תשפ"ב

  • כנס פתיחת שנה
  • כנס תלמידים
  • קולות מהשטח 1
    מגמת המחול "רעות לאמנויות"- שנת קורונה, בחינת הבגרות "עירוני א'" מודיעין, מקיף אחוה דרכא- דימונה, המגמה הצעירה בבית הספר לאמנויות אשקלון
  • קולות מהשטח 2
    מגמת המחול תלמה ילין- פרויקט 48, מגמת מחול בליך רוקדת רמת גן
  • קולות מהשטח 3
    תוצרים מיום הזיכרון ליצחק רבין, מגמת המחול תיכון "אוסטרובסקי" רעננה, מעוף יצירתי מתוך הבידוד הביתי, מגמת המחול רבין תל מונד, פעילות תנועתית ביסודי עם קוד QR,
  • קולות מהשטח 4
    מגמת המחול הר טוב, מגמת המחול בן צבי קריית אונו, בית ספר יסודי גבים באר שבע, "מחוללים אחדות במחוז דרום"

אולי תתעניינו גם ב...

ספרים, מאגרי מידע ועבודות לתואר שני ושלישי
לפניכם אתרים ספרים ומאגרי מידע בתחום הדעת מחולודוגמאות לעבודות לתואר שני ושלישי
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.