דלג אל

הצהרת נגישות

קולות מהשטח

חזרה
קולות מהשטח צילום: אורן מנצורה

שדה המחול עשיר בפעילויות ובשיעורי מחול מקצועיים ונהדרים מבית הספר היסודי ועד החטיבה העליונה.
כאן נשתף בפעילויות ובתוצרים נבחרים שיכולים להיות מודל לאחרים והועלו גם בעלון המקוון 'פרימחול'.

חזרה לראש הדף

קולות מהשטח - תשפ"ד


בימים בהם נראה כי החושך גובר על האור- חיפשתי דרך בה אוכל להעצים את תחושת האחדות, השייכות והשותפות, להעלות את מצב הרוח בקרב התלמידים, להביע את תמיכתנו במשפחות החטופים ולהודות לכוחות הביטחון. מכאן הגיע הרעיון- ליצור ריקוד בו ישתתפו כל תלמידי בית הספר, ריקוד שיתועד ויופץ בחברה. בבית הספר היסודי "הר-טוב" שבקיבוץ צרעה,לומדים 542 תלמידים ,שמתוכם 40 תלמידים המפונים מבתיהם בעוטף ומשתלבים בבית ספרנו מזה כחודשיים. כאשר פניתי עם רעיון הריקוד המשותף למנהלת בית הספר- הגברת ברכה גדנקן ביטון- קיבלתי פרגון ותמיכה מלאים, והיא אף הציעה לשדרג ולהזמין צלם מקצועי שיערוך ויצור קליפ בסיום התהליך. תלמידי בית הספר ערכו חזרות על הריקוד ברצינות, אחריות ומסירות רבה, תוך הנאה גדולה לאורך הדרך, וציפייה רבה ליום הצילומים. ביום הצילומים קיבלו תלמידי בית הספר חולצה לבנה בהפתעה עם הכיתוב "יחד כל הדרך". יום הצילומים היה מרגש, מאחד, משמח ומרחיב את הלב, וכל מי שנכח במקום חווה זאת בעוצמה רבה. אני מודה על הזכות להצליח לאחד ולהאיר בימים אלו באמצעות ריקוד ותנועה, ולהעלות חיוך על פניהם של תלמידי וצוות בית הספר. הדבר לא יכל לצאת לפועל ללא תמיכתה לאורך כל הדרך של מנהלת ביה"ס: ברכה גדנקן ביטון. עזרתן ותמיכתן של סגניות המנהלת- יעל נרסון , מירי פריד וכל צוות המורות והסייעות. תודה לצוות הצלמים דולב גולדנטל שגם ערך את הקליפ, וגרגורי באדו. לליה- על עיצוב החולצות וכמובן לצוות האלופים- תלמידי בית הספר היסודי "הר-טוב". יוזמה וכוריאוגרפיה- דריה נגר.

פעילות רב תחומית- בית ספר "גבים" באר שבע

המורה למחול- מירב שופן.
יועצת ביה"ס : הגב׳ שירלי קימחי.

מתוך רצון לפתח חוסן בחדר המורים, ״לצאת מהקופסא״ ולהעניק התנסות אחרת להתמודדות עם המצב המתוח והרגיש כאחד.

מפגש מפמ"ר עם מתמחות במחול

בסוף חודש ינואר התקיים מפגש מקוון של הפיקוח על החינוך למחול עם מתמחות ומתמחים בהוראת מחול. במפגש הוצגו יוזמות של מורות פעילות: הפעלה תנועתית בחדר המורים, ריקוד כלל בית ספרי ומופע בעצרת לכבוד החטופים.

חזרה לראש הדף

קולות מהשטח משנים קודמות

קהילת מחול ירושלים מסכמת שנה!

קהילת מחול ירושלים מסכמת שנה!

בשנה האחרונה מיקדנו את הפעילות שלנו במטרה להחזיר עטרה ליושנה ולהחזיר את ריקודי העם אל בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים.
במפגשי הקהילה יצרנו מילון מונחים ללימוד ריקודי העם, מיינו את הריקודים לרמות קושי והתאמנו ריקודים מסוימים לקבוצות הגיל הצעיר יותר (כיתות א-ג). בעזרת בנות הקהילה העשרנו את ידיעותינו בריקודי עם נוספים ובדרכי ההוראה, שבהן נוכל להסתייע בשטח, ולבסוף קיימנו יום שיא של הרקדה בין בתי הספר בזום.
בכל שנה אנחנו מתמקדות בנושא מרכזי. דרך זו מאפשרת לנו לקדם באופן מקצועי ואישי את כל אחת מבנות הקהילה ומעניקה לכולנו כלים נוספים לגיוון ולהכשרה של הוראת המחול בשטח.
זו זכות להשתייך לקהילה ולהיות מורות מובילות בתחום. בתום שנה מדהימה אנו מביטות קדימה וממשיכות לחשוב על דרכים נוספות, שיאפשרו לקהילה להתפתח ולפרוח. אנו מחכות לשנה החמישית שלנו שבפתח.

כנס קהילות האמנויות הארצי במוזיאון תל אביב. מאת: אלה סובוטין ונטע סובול

כנס קהילות האמנויות הארצי במוזיאון תל אביב. מאת: אלה סובוטין ונטע סובול

במסגרת הכנס הציגו מנחות קהילת מחול מחוז דרום, נטע סובול ואלה סובוטין, את חמשת הממים להצלחת הקהילה, שאותם גיבשו לאורך חמש שנות פיתוח הקהילה במחוז דרום.
המיצג נפתח בפלאש מוב המוני בהובלת חברות הקהילה, והן סחפו אחריהן את כל הקהל שקם על רגליו והצטרף. זה היה מחזה מרגש ומחמם את הלב לראות את כולם רוקדים יחד לצלילי המילים:
"וזה מתחיל בצעד
זה מתחיל בחלום
זה מתחיל באזור בבטן
שתמיד ממשיך לנשום
זה מתחיל ממני
וממשיך אליך גם
זה מתחיל בדיוק בפחד
שניצחתי לא מזמן
זה מתחיל מדמיון
וממשיך למציאות
זה האומץ להפוך את הקשיים
להזדמנות
זה מתחיל בצעד
וממשיך למסע
זה מתחיל מאדם אחד
ועובר לאנושות כולה" (עדי אברהמי)

הפנינג פרינג' במחוז דרום

הפנינג פרינג' במחוז דרום

"כן לזקן..."
ברוח הנושא השנתי, "מנהיגותו של בן-גוריון", יתקיים יום שיא של אומנויות במחוז דרום:
אומנות חזותית ומחול בתיאטרון הפרינג' בבאר שבע, בהובלתה של מיכל לוי, הרפרנטית לחינוך לאומנות במחוז דרום.


בית-הספר פועל בתמיכת ''קול קורא לאומנויות'' - בית-הספר שיפר, פתח תקווה

בית-הספר שיפר, פתח תקווה
מנהלת בית הספר: יפעת הירש ויסמן
מורה למחול: נעם אטיא

בבית הספר שיפר שבפתח תקווה העלינו מופע אומנויות עם שכבת כיתות ה בנושא - ״פחד״.
כן, נושא מורכב, מאתגר ולא סטנדרטי למופע על במה.
המופע כלל בתוכו שיעורי תיאטרון, מחול, מוזיקה ואומנות.
בשיעורים השונים עבדנו עם התלמידים על שלבי הפחד. תחילה הפחד מהפחד, לאחר מכן על הפגישה עם הפחד - איפה הוא נמצא, ואז דיברנו על דרכי ההתמודדות איתו. נוסף על כך, התלמידים ציינו ושיתפו את הפחדים שלהם - פחד ממלחמה, ממקומות סגורים, מכישלון וגם מסרטי אימה.
תלמידי השכבה נרתמו לנושא באופן מלא, השקיעו מזמנם האישי בכתיבת טקסט, בחיבור וביצירת תנועות, ואף השקיעו בתפאורה מיוחדת.
התלמידים ואנחנו הבנו תוך כדי התהליך שהפחד הוא חלק מאיתנו. הוא לפעמים משתק אך לפעמים מדרבן אותנו. לכולנו יש פחדים והפחד פוגש את כולנו.


בית-הספר פועל בתמיכת ''קול קורא לאומנויות'' - בית-הספר אל-אמל ירכא

מחול במגזר הדרוזי והצ'רקסי: בית-הספר אל-אמל ירכא
מנהלת בית הספר: שירין גמאל
מורה למחול: תמארה ניקולא

התהליך שעברנו בבית הספר הוא תהליך קשה ומאתגר בהתחלה, מכיוון שתוך כדי העשייה והלימוד חינכתי תלמידים שלא מכירים את עולם המחול ואף פעם לא התנסו בריקוד.
בהתחלה, כדי לקרב את התלמידים לשיעור, החלטתי ללמד בשיעורים רק את ריקוד העם הערבי, מאחר שהריקוד העממי מקובל במגזר הדרוזי.
במשך הזמן התחלתי לחשוף את התלמידים לעוד ז'אנרים מעולם המחול, עד שהגעתי השנה לתוצאות מדהימות של יותר תלמידים שמשתתפים אצלי בשיעור ואפילו יותר תלמידים שמופיעים ומשתתפים במופע מחול בבית הספר בתמיכת כל צוות המורים, ובייחוד בתמיכתה של המנהלת שדאגה לכל התלבושות והתפאורה למופע.
הייתי רוצה להמשיך לחנך ולקרב תלמידים למחול ואף להוציא רקדנים שימשיכו לרקוד ולהופיע. אני רואה ומאמינה בכל התלמידים, ביכולת ובפוטנציאל שלהם.


בית-ספר יסודי ממלכתי א' ג'וליס

מחול במגזר הדרוזי והצ'רקסי: בית-ספר יסודי ממלכתי א' ג'וליס
מנהל בית הספר: גדעאן כבישי
מורה למחול: מריאנה בריק

במסגרת שיעורי המחול בבית הספר, שניתנו לנו דרך "קול קורא לאומנויות", העליתי את נושא הפסטיבל ובחרתי בקבוצה של שבע תלמידות, ואיתן עבדתי יחסית תקופה קצרה בתהליך של יצירת ריקוד.
ביצירה זו הכוריאוגרפיה היא שלי, אך יש חלק שנתתי בו חופש לתלמידות להביע את עצמן בתנועה. הריקוד שלנו דיבר על החלומות הקטנים שיש בנו ובכל אחד ואיך הם גדלים עם הזמן. חשבנו מה הוא החלום שלנו ואיפה אנחנו רואות את עצמנו בעתיד.
שמחתי לראות שהן לוקחות את ההכנות למופע ברצינות רבה, מצפות לשיעורים, נהנות בתהליך העבודה המשותפת לקראת המופע ואף מתאמנות בבית.
ביום הפסטיבל רוב הקבוצות העלו פולקלור ודבקה, אך הקבוצה שלי רקדה בסגנון מודרני והרגשנו מיוחדים מאוד, למרות התלבושת הצנועה שבחרנו ללבוש. אני מרוצה מאוד מהתהליך ומהתוצר וגאה בתלמידות שלי, כי זאת פעם ראשונה שלהן על במה מול קהל והן היו מצוינות.


חג הסיגד בבי"ס גבים בשיתוף בי"ס יצחק נבון בבאר שבע, מאת: מירב שופן

הסיגד הוא חג עתיק יומין שנקבע ונחגג במסורת יהודי אתיופיה זה מאות ואף אלפי שנים. משמעותו של החג היא חידוש הברית בין העם לבין אלוהים, כיבוד וחידוש של מעמד הר סיני וקבלת התורה. בבאר שבע חגגו בשיעור משותף וחגיגי, המלמד את התנועות הבסיסיות של הריקוד האתיופי - בעיקר תנועה של הפלג העליון, הכתפיים.

במאגר ההקלטות של משרד החינוך תוכלו למצוא שיעור של הילה קובריגרו פנחסי בנושא מחול אתני בישראל - המחול בקהילת ביתא ישראל ובחסידות, המתאים לגיל חטיבת הביניים והתיכון. כמו כן תוכלו למצוא חומרים כלליים נוספים בפורטל עובדי הוראה.


תוכנית מנהיגות בתנועה - רוקדות ומובילות, רוקדים ומובילים מאת ענבל ברנע

הכול התחיל מקבוצות "רקדניות ומובילות" של בנות מקסימות שהגיעו כדי לרקוד וליהנות, אך לאט לאט גילו שיש להן השפעה רבה על הסביבה שלהן ושהן מנהיגות באמצעות התנועה ובכלל. לכל קבוצה היה פרויקט משלה בנושאים שונים, שבהם בחרו להשפיע על הסביבה הקרובה להן ובכלל.
חלמתי להכניס את התוכנית "מנהיגות בתנועה" לבתי ספר מכמה סיבות:

  • עבור ילדים וילדות שאינם יכולים לשלם על תוכניות וחוגים אחר הצהריים
  • משום שאני מאמינה שהעשייה הקבוצתית למען מטרה משותפת תגבש חברתית ותפנה את המשתתפות ואת המשתתפים לפניות רגשית עבור השתלבות חברתית ולימודית טובה יותר
  • משום שאני מאמינה כי תנועה מפתחת את היצירתיות ואת יכולות הקליטה והריכוז, ובכך תגביר את תחושת המסוגלות ואת יכולות הלמידה של המשתתפות ושל המשתתפים
  • התוכנית מפתחת יכולות התמודדות עם אתגרים והתמודדות עם מצבי סיכון

זהו גיל שבו העבודה על דימוי גוף חיובי, מקום לשייכות ולהשתייכות, מקום לביטוי ומקום שבו נלמד שיח מפרגן ומעצים לעצמנו וזו לזו - היא קריטית ובעלת השפעה קריטית להמשך.

החלום החל את דרכו כאשר הילה נענתה לבקשתי לפגישה, אשר אליה הזמינה גם את הגברת אורנית לוי ספקטור (מדריכה ארצית בתחום תרבות ואומנות). מאז, בדחיפתן של אורנית ושל איריס לביוב (מפקחת שחר במחוז ת"א), התוכנית מתקיימת בכמה בתי ספר במחוז מרכז.
זוהי התגשמות של חלום! התוכנית הגיעה לתשעה בתי ספר ומרבית הילדות שהשתתפו גילו שיש להן היכולת להוביל ולהשפיע, ושיש להן היכולת לרקוד, ליהנות מכך ואף להצליח בתחומים נוספים. רבות מהן העתיקו את הצלחתן גם ללימודים וגם לפן החברתי.
(התוכנית מופעלת בשיתוף פעולה עם המחוז והמטה של אגף א חינוך ילדים ונוער בסיכון, שבניהולו של חיים מויאל)
לא ייאמן כיצד היחס אליהן כמנהיגות כבר מההתחלה, למרות קשיים משמעתיים וחברתיים, חוסר ביטחון ושלל אתגרים, הוביל להאצת תהליכים רבים ולהובלת פרויקטים רבים ומרגשים בבתי הספר.

דוגמאות מהפרויקטים המרגשים שהן הפעילו:
המנהיגות הכינו סרטונים למניעת שיימינג וחרמות, כדי להשפיע על הילדים ועל הילדות בבית הספר. לכל אחת היה תפקיד והן הושפעו מהתהליך בעצמן.
לאחר שסיימו להפיק את הסרטון, הן העבירו דיונים בכיתותיהן בנושא חשוב זה.
"היה לי כיף ולמדתי שאני תמיד יכולה יותר. נהיו לי יותר חברות כי הבנו איך לדבר ולעשות דברים ביחד. המטרה שלי היא להיות יותר חברותית, הבנתי שיש בי משהו, אני כבר לא נעלבת מקללות, אני אומרת למישהו מבוגר ולא מיד בוכה"
"נהניתי ממש מהסרטון ושעזרתי לילדים. כשרקדנו יחד גיליתי שאני יכולה לשחרר דברים שאני רוצה. למדתי שלא משנה מה, אני תמיד אהיה אני ושצריך לא לוותר, וגיליתי שאני רוצה להיות וטרינרית ולהציל חיות"
המנהיגות העבירו פעילויות תנועתיות ושילבו שיח בנושא קבלת האחר. הן כל כך התרגשו כאשר ילדים וילדות בכיתה שיתפו שהם מרגישים שלא משתפים אותם והחליטו לאזור אומץ ולהיכנס למרכז המעגל - כל ילדי הכיתה רקדו כמוהן - ילדי הכיתה הגיבו מקסים ואמרו שישנו את דרכם.
לפני: "אני בחיים לא אעמוד מול קהל". אחרי: "הרגשתי לחץ בכל הגוף ועכשיו כיף לי בכל הגוף. בהתחלה חשבתי שלא נצליח אבל הם שיתפו פעולה וגם אמרו שישתפו עוד ילדים!!! הצלחנו"
המנהיגות יצרו סרטונים לילדים מבודדים, לחולי קורונה, לשוהים במקלטים בגלל טילים, כדי לעזור בהפגת המתח הנפשי והנעת הגוף. "נהניתי ממש כשעשינו את הפעילויות והמטרה שלי היא להיות מנהיגה ולהעביר פעילויות ולשמח אנשים"
הבנות יצרו סרטונים ודיונים להגברת המודעות למניעת אלימות נגד נשים - בתקופה קריטית במיוחד שבה הבנות נחשפו לכתבות קשות בטלוויזיה והגיעו לעיניהן סרטונים קשים לצפייה - החליטו להגיב ולהשפיע. הדבר חיזק גם את מורות בית הספר, שבעצמן הרגישו כי תקופה זו השפיעה גם עליהן.
הן העבירו בכיתות פעילות שנקראה "תאהבי את עצמך". לאחר העברת המתודה בתנועה השתמשו במכסה של חמגשית, והבנות ביקשו מכל ילד וילדה שהשתתפו בפעילות לכתוב על ה"מראה" שני דברים שהם אוהבים בעצמם. מי שלא מצא בעצמו דבר טוב, חבריו לכיתה עזרו לו בעזרת המנהיגות שהובילו.
"לא משנה גם אם מעליבים, אתם יפים ואתם מי שאתם, וזה מה שמשנה!
המטרה שלי היא לעזור לילדים אחרים שמרגישים רע עם איך שהם נראים.
הייתי רוצה להראות שכל בן אדם יכול לעזור"

מעבר למערכים אשר בהם הן לומדות מודלים וכלים שונים, אשר מפתחים את יכולותיהן המנטליות והרגשיות באמצעות תנועה, המנהיגות מעלות את הנושאים שקרובים לליבן ומחליטות על פרויקט קבוצתי בתנועה.
הן כבר מבינות שלא משנה כמה הנושא חשוב, הן חייבות לחבר את הילדים ואת הילדות בכיתה לשיח ולמצוא את האינטרס שלהם, ולכן הן מתחילות בחלק הכיפי התנועתי או בשאלה שמעוררת את הסקרנות ואת שיתוף הפעולה. כלומר, הן לומדות גם להיות נשות עסקים ולמכור.
הן לומדות שהן לא פראייריות, שהנתינה מפתחת את כוחותיהן, את יכולות העמידה מול קהל ואת יכולות התקשורת שישרתו אותן בכל מערכת יחסים, בכל מקצוע ובכלל, שכישורי העבודה שלהן בצוות מתחזקים, כמו גם יכולות פיתוח אסטרטגיה ובכלל, הובלה מחלום למציאות!
זוהי השנה השלישית של התוכנית בבתי הספר.
בהשראת הספר "הרשימה" אני צועקת את החלום להתרחבות התוכנית.
מי ייתן וכמה שיותר ילדים וילדות יאמינו בעצמם וביכולת שלהם להשפיע וליצור סביבה טובה יותר, באמצעות התנועה והמחול שהם כל כך אוהבים.

(קרדיט תמונה: אלפי מנשה, צלמת: אפרת מזור.)

אולי תתעניינו גם ב...

תכנון, משוב והערכה
תכנון תוכנית עבודה שנתית, משוב והערכה במחול
שינויי האקלים במחול
אקלים ואקו הומניזם ניכרים במחול על כל חלקיו והיבטיו השונים, במקורות ההשראה ליצירות, בשפה התנועתית, במסר האמנותי, בתפאורה, באביזרים, במוזיקה, בכוריאוגרפיה ובט...
תחרויות במחול
בפעם הראשונה קיים הפיקוח על המחול באגף א' אומנויות תחרות כוראוגרפיה ארצית לבתי הספר היסודיים בנושא השנתי "שומרים על אחדות, שומרים על ייחודיות"
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.