דלג אל

בחירות בישראל לכנסת ה-25

בחירות בישראל לכנסת ה-25

הבחירות לכנסת העשרים וחמש תערכנה ב-1 בנובמבר 2022, ז' בחשוון ה' תשפ"ג.

מערכת הבחירות מנוהלת על ידי ועדת הבחירות המרכזית שבראשה עומד שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן.

לבחירות לכנסת בישראל מאפיינים משותפים למדינות דמוקרטיות, הן כלליות שוות וחשאיות. שיטת הממשל הנהוגה בישראל היא דמוקרטיה פרלמנטרית ולפיה הכנסת, הרשות המחוקקת, אחרי שנבחרה בידי העם ממנה את הממשלה, הרשות המבצעת. הממשלה זקוקה לתמיכה ולאמון של רוב חברי הכנסת (בתי המשפט הם הרשות השופטת).

שיטת הבחירות בישראל

הבחירות בישראל ארציות ישירות ויחסיות. הבחירות נערכות בכל הארץ בעת ובעונה אחת והמדינה כולה נחשבת לאזור בחירה אחד. האזרחים בוחרים ישירות ברשימת מועמדים. מספר המושבים שכל רשימה מקבלת בכנסת יחסי למספר המצביעים בעדה ובלבד שעברה את אחוז החסימה.
שיטת הבחירות לכנסת נדונה בעיקר בשני חוקים אלו: חוק יסוד הכנסת, התשי"ח 1958 וחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב] תשכ"ט-1969.

חוק המפלגות

חוק המפלגות אוסר רישום של מפלגות שיש במטרותיהן, במפורש או במשתמע, משום שלילת קיומה של מדינת ישראל, מדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות או תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל. החוק אוסר גם את רישומה של מפלגה אשר יש יסוד להניח שתשמש מסווה לפעילויות בלתי חוקיות.

בחירות מקדימות

במקצת מהמפלגות מתקיימות בחירות מקדימות (פְּרַיְימֵרִיז) לקראת הבחירות הכלליות ובהן חברי המפלגה בוחרים את מועמדיהם לכנסת. יש מפלגות שבהן מרכז המפלגה בוחר את המועמדים. במפלגות החרדיות למשל המנהיגים הרוחניים קובעים מי יהיו המועמדים.

תדירות

הבחירות לכנסת מתקיימות אחת לארבע שנים ואולם הכנסת יכולה להקדימן. הכנסת יכולה להפיל את הממשלה בהצעת אי אמון של רוב חבריה. גם ראש הממשלה יכול ליזום הקדמה של הבחירות. בנסיבות מסוימות הכנסת עשויה לכהן יותר מארבע שנים.

 

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

בחירות לכנסת: מערכי פעילות יסודי

  • הכיתה בוחרת ב"חלום של כיתה" לכיתות א-ב
  • מנהיגי העתיד בונים חלום של מדינה לכיתות ג-ו
  • הבה נתנסה בבחירות! לכיתות ג-ו
  • לקראת בחירות לכיתות ד-ו
  • למערכי פעילות: בחירות לכנסת
חזרה לראש הדף

גלגולו של פתק

גלגולו של פתק

התלמידים ידונו או יכתבו: 

רגע אחרי ההצבעה בקלפי, האם לדעתכם כל פתק מגיע ליעדו? או שמא חלק מהקולות "הולכים לאיבוד"?

לאחר מכן יצפו התלמידים בסרטון גלגולו של פתק ויענו על השאלות: 

א. מהו פתק הצבעה? 

ב. מהם שלושת הגלגולים השונים אותם יכול לעבור פתק ההצבעה מרגע שאנו משלשלים אותו לקלפי?

ג. כיצד קשורים 'הסכמי עודפים' ו'אחוז חסימה', לפתקי ההצבעה?

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

יאנוש קורצ'אק
יאנוּש קוֹרצ'אק (1942-1878) היה יהודי יליד פולין, רופא, איש חינוך, סופר, עיתונאי ופעיל חברתי שמצא את מותו במחנה המוות טרבלינקה.
היישוב שלי
הנושא 'היישוב שלי' נלמד בכיתה ד' ובמסגרתו נעשית היכרות עם נושאים אלו: תפרוסת היישובים בישראל לסוגיהם, תולדות היישוב, האוכלוסייה והשינויים החלים ביישוב; הרשות...
הברון אדמונד דה רוטשילד
הברון רוטשילד נחשב ל"אבי" היישוב היהודי המתחדש בארץ ישראל בימי העלייה הראשונה, ובזכות פועלו ותרומתו למושבות הראשונות זכה לכינוי "הנדיב הידוע"
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.