חפש ב:

יום זכויות הילד הבין-לאומי, 20.11

יום זכויות הילד הבין-לאומי, 20.11

"אדם הוא רק אדם 
ורוב ימיו לילות 
ואין אדם מושלם בכל המעלות 
אז תן לו לחלום ותן לו נשימה 
תן לשם , תן לחם, תן ליפת, נחמה 
אל תכביד ידך עליו ותן תקווה 
ואל תדון אותו תמיד לכף חובה 
כי אדם הוא אדם הוא אדם.." 

(אהוד מנור) 

רעיון זכויות האדם פותח במסגרת ההגות הליברלית וההומניסטית ולפיו קיימות זכויות שכל אדם זכאי להן מעצם היותו אדם. את המושג "זכויות האדם" טבע הפילוסוף ג'ון לוק. לוק טען שלכל אדם "זכויות טבעיות" שעליהן יכול האדם להגן בטבע כאשר עדיין אינו שותף בחברה, ולחברה אין זכות לפגוע בהן מרגע שהאדם נעשה שותף בה.
כמו חלקים רבים נוספים מתורתו של לוק, גם מושג הזכויות אומץ בידי המדינאי האמריקני תומס ג'פרסון ומצא את ביטויו בהצהרת העצמאות של ארה"ב ובעשרת התיקונים הראשונים לחוקתה המכונים 'מגילת הזכויות'.
הסיפור של זכויות האדם הוא דרמה של מאבק מתמשך והתקדמות קבועה לעתים כנגד סיכויים קלושים. עם זכויות האדם מגיעים השלום והדרך לחופש אמתי.

ההכרזה בדבר זכויות האדם

ב-10 בדצמבר 1948 האסיפה הכללית של האומות המאוחדות אימצה את ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם. אחרי הצעד ההיסטורי הזה קראה האסיפה לכל המדינות החברות לפרסם את הטקסט של ההצהרה ו"לגרום להפצתה, להצגתה וללימודה בבתי ספר ובמוסדות חינוך נוספים בלא הבדל המבוסס על המצב הפוליטי או הטריטוריאלי של מדינות".
מדינות רבות בעולם מקבלות את העיקרון שיש להעניק לכל אזרח חירויות יסוד מסוימות, אך לא תמיד הן נוהגות כך הלכה למעשה. במדינה שבה רשומות זכויות היסוד בחוקה ולא בחוק רגיל יש לאזרח סיכוי להגן על זכויות האזרח שלו מפני איומים עליהן באמצעות פנייה לבית המשפט.

נהוג להבחין בין שלושה סוגים שונים של זכויות אדם

הזכויות הטבעיות הן הזכויות העוסקות בחירותו הפרטית של כל אדם ובהגנתו מפני עריצוּת השלטון. ההגות הליברלית, בעקבות הפילוסוף ג'ון לוק, רואה בזכויות הטבעיות זכויות יסוד. זכויות אלו קיימות לאדם מעצם היותו אינדיבידואל, בעל תבונה ויכולת לנהל את חייו ולקבל אחריות על מעשיו. לכן, לפי גישה זו, זכויות אלו אינן תלויות בשלטון, אין הוא מעניק אותן ואין לו את הסמכות לשלול אותן.
הזכויות הפוליטיות-אזרחיות הן היסוד לשיטה הדמוקרטית. זכויות אלו ניתנות על ידי השלטון ועל פי הגישה הדמוקרטית אינן תלויות בו. אלו הן הזכויות המאפשרות לכל אדם להשתתף בעיצוב המערכת הפוליטית ובהחלטותיה. הזכויות העיקריות הכלולות בקבוצה זו הן הזכות לבחור ולהיבחר וחופש ההתאגדות.
הזכויות החברתיות נועדו להבטיח תנאים מינימליים של קיום חומרי ונפשי שיאפשרו חיים בכבוד. לקיום זכויות אלו נדרשים משאבים ממשלתיים. בזכויות החברתיות: הזכות לחינוך, לבריאות, לדיור, זכויות עובדים והזכות לקיום בכבוד.

אמנות וחוקים לזכויות אדם

זכויות האדם מעוגנות בכמה אמנות שהיו לאבני דרך בציון התפתחות הזכויות. באמנות החשובות: מגילת הזכויות שנוספה לחוקת ארצות הברית (1789-1787); הצהרת זכויות האדם של המהפכה הצרפתית (1789); מגילת זכויות האדם של האומות המאוחדות (1948).
בישראל מעוגנות זכויות האדם בשני חוקי יסוד - חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

סרטונים

לכל ילד הזכות לשחק
לכל ילד הזכות לשחק
כולנו נולדנו חופשיים ושווים
כולנו נולדנו חופשיים ושווים
אנימציה: זכויות אדם
אנימציה: זכויות אדם
הזכות לחיים ללא אפליות
הזכות לחיים ללא אפליות
חוק זכויות התלמיד
חוק זכויות התלמיד
אנימציה: הזכות לביטוי עצמי
אנימציה: הזכות לביטוי עצמי
קוד 100 : הזכות לחירות
קוד 100 : הזכות לחירות
קוד 100: הזכות לשוויון
קוד 100: הזכות לשוויון
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.