
הערכה חלופית מציעה חלופה להערכה הכמותית המסורתית המתבססת על מבחנים סטנדרטיים. שיטות הוראה והערכה אלו מאפשרות לתלמידים למידה מעמיקה, פעילה ויצרנית. התלמידים מציגים, מלמדים, משתתפים ברפלקציה של העבודות שלהם ונותנים משוב זה לזה. שיטות אלו מושתתות על תוכניות לימודים ברורות הניתנות לתלמידים בתחילת השנה ובהן תאריכי הגשה ומחוונים לכל משימה ופרויקט.
סוגי הערכה חלופית
עבודת חקר
כתיבת עבודת חקר עצמאית של התלמידים הבנויה תהליכית: בחירת נושא שנתי גדול ורחב, רפרטים קצרים של התלמידים (למידת עמיתים) או הוראת המורה על הנושא, הרצאות מומחים, בחירת נושאים אישיים, כתיבת עבודת החקר בהנחיית המורה (המורה עובר בין הקבוצות המחולקות בספרייה, בכיתת המחשבים ובכיתת הלימוד), ערב רפרטים שבו מציגים בקצרה את עבודות החקר בפני תלמידי המגמה, הצוות וההורים, ולבסוף הגשת עבודת החקר המלאה.
תלקיט (פורטפוליו)
הגשת עבודות מרובות לאורך השנה והגשת תיק עבודות בסוף השנה. המשימות בנויות הדרגתית ומלוות במחוונים, ברפלקציה אישית ובמשוב עמיתים. לכל נושא חדש שנלמד בכיתה יש משימה להגשה. אפשר להגיש תיקונים ושיפורים למשימות ולהעלות את הציון. ואולם חשוב להראות תהליך של התקדמות ממשימה למשימה. לקראת סוף השנה יבחרו התלמידים אילו עבודות לשפר ולהגיש לעבודות מייצגות בתיק העבודות הסופי שלהם, לפי מחוון ברור שהכינו המורים.
מונחי יסוד בהערכה חלופית
משוב מעצב
משוב הניתן לתלמידים על ידי המורה או תלמידים אחרים (משוב עמיתים) ומטרתו לעצב ולבנות. יש ללמד את התלמידים כיצד למשב אחד את השני בצורה יעילה, בונה ותומכת – לפתוח בדבר חיובי ולאחר מכן לעבור לביקורת שיש בה טעם ואפשרות לצמוח ממנה. חשוב להגביל את כמות ההערות הביקורתיות, כיוון שעומס של הערות ביקורתיות עשוי לשבור את התלמידים.