חפש ב:

אוריינות אתיקה, מוגנות ואבטחת מידע במרחב הדיגיטלי

אוריינות אתיקה, מוגנות ואבטחת מידע במרחב הדיגיטלי

אוריינות אתיקה ומוגנות כוללות יכולת להתנהל ברשת באופן הגון ומכבד, לגלות אחריות אישית למניעת פגיעה באחרים, לשמור על זכויות יוצרים, להכיר אמצעי הגנה מפני נוזקות, להפגין מודעות להשפעות ולהשלכות של עקבות דיגיטליים ולגלות מודעות לסכנות ברשת מתוך שמירה על כללי בטיחות ושימוש באמצעי אבטחה דיגיטליים.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

בריונות ברשת

חזרה לראש הדף
בריונות ברשת

התלמידים יבינו שלפעילותם ברשת יש השפעה רבה. בריונות ברשת (תופעה רחבת היקף שיש לה ביטויים רבים) עלולה לפגוע ולגרום נזק ממשי. לצופים מן הצד חשיבות מכרעת במניעת התופעה.

יוצרים שיח מכבד ברשת

חזרה לראש הדף
יוצרים שיח מכבד ברשת

מטרות הפעילות:
א. פיתוח ההבנה והמודעות שבאמצעות ציורים, סמלים ותמונות אפשר להביע רעיונות, מחשבות ורגשות. אמצעים אלו הם למעשה שפה לכל דבר.
ב. היכרות עם רגשונים (פַּרְצוּפוֹנִים, אמוטיקונים, סמיילי) – תמונות דיגיטליות קטנות שבאמצעותן אפשר לבטא רעיונות, מחשבות ורגשות באמצעי תקשורת דיגיטליים.
ג. פיתוח עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים

כישורי חיים במרחב האינטרנט

חזרה לראש הדף
כישורי חיים במרחב האינטרנט

מטרת הפעילות לעמוד על ההבחנה ועל הרציפות בין החיים ברשת לחיי היום-יום במרחב הפיזי ועל יתרונות השימוש באינטרנט לצד הסיכונים שבו. כמו כן הפעילות מזמנת שיח רלוונטי עם התלמידים ומבקשת לחזק אצלם כישורים שיכולים לשמש אותם במצבי אתגר שונים.

מה אתם הייתם עושים ברשת?

חזרה לראש הדף
מה אתם הייתם עושים ברשת?

פעילות אינטראקטיבית בנושא תגובות של תלמידים לאירועים המתרחשים ברשת.

מחוברים

חזרה לראש הדף
מחוברים

פעילויות אינטראקטיביות מבית "גלים" בנושא גלישה בטוחה.

טביעת רגל דיגיטלית

חזרה לראש הדף
טביעת רגל דיגיטלית

פעילות המתמקדת בפיתוח מודעות התלמידים להשארתם של סימנים בעת גלישה באינטרנט. סימנים אלו נקראים "טביעות רגל דיגיטליות".

סיסמה מושלמת

חזרה לראש הדף

הגברת מודעות התלמידים לרמת האבטחה האישית שלהם ברשת באמצעות זיהוי ויצירה של סיסמאות חזקות וקלות לזכירה.

מה זה דיוג?

חזרה לראש הדף
מה זה דיוג?

תלמידים יגבירו את רמת האבטחה האישית שלהם ברשת באמצעות משחק שבו הם חוקרים מגוון מיילים וטקסטים, ומנסים להבין אילו מהם מהימנים ואילו מהם הונאות דיוג. מיועד לכתות ה-ז

הרצאות מקוונות

חזרה לראש הדף

התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת

טיפים לגלישה בטוחה ברשת

איך לאזן בין המרחב הווירטואלי למרחב הפיזי?

ההרצאה עוסקת בחלוקת זמן מאוזנת בין המרחב הווירטואלי למרחב הפיזי. מטרות ההרצאה:
א. התלמידים יבחנו את ההבדלים בין השימוש ברשת לבין הפעילות במרחב הפיזי.
ב. התלמידים ייחשפו לצורך לנהל את זמנם באופן מאוזן בין המרחב הפיזי למרחב הווירטואלי.
ג. התלמידים ירכשו מיומנויות לשימוש ברשת ככלי להבניית פעילויות במרחב הפיזי.

זכות ואחריות ברשת

מפגש זה מתמקד בנושא זכויות התלמידים ואחריותם בעת גלישה ברשת. המפגש ילוּוה במשחק תחרותי ואינטראקטיבי בין הכיתות המשתתפות.
מטרות ההרצאה:
א. התלמידים יתוודעו אל זכויותיהם ואל האחריות המוטלת עליהם בעת הגלישה ברשת.
ב. התלמידים ירכשו כלים לשימוש נבון, זהיר ומכבד בעת הגלישה ברשת.
ג. התלמידים ירכשו מיומנויות לגלישה בטוחה המותאמת לגילם.

העומדים מהצד

המפגש עוסק ב"עומדים מהצד" – ילדים ובני הנוער העדים לפגיעה המתרחשת פנים אל פנים או במרחב הווירטואלי. המפגש נועד לעודד הושטת עזרה לנפגעים. בריונות היא פגיעה מתמשכת וחוזרת על עצמה של חזק בחלש ממנו, והיא תופעה המתרחשת בתוך הקשר חברתי ובמערך היחסים שבקבוצת השווים.‎ חשוב לזכור כי מעשי הפגיעה ברשת יכולים להיעשות ביתר קלות, וחוויית הפגיעה בה עלולה להתעצם בשל האפשרות לתפוצה רחבה ומהירה של התכנים‎. משום כך יש משמעות רבה להתנהגותם האקטיבית או הפסיבית של העומדים מהצד כאשר הם עדים לפגיעה במרחבי הרשת.

באתי לעזרת חבר

המפגש עוסק בעידוד התלמידים לפנות לקבלת עזרה מסביבתם מתוך אמונה שאינם לבדם. במהלך המפגש ניתנים כלים יישומיים להתמודדות עם אירועי היום-יום בכל המרחבים השונים בדגש על רשת האינטרנט.

סיכונים והתגוננות בסייבר עם מערך הסייבר הלאומי

הרצאה מקוונת לרגל השבוע הלאומי לגלישה בטוחה: בהרצאה זו מוצג מערך הסייבר הלאומי, יחידת סמך במשרד ראש הממשלה. אורית, האחראית להגנת מרחב הסייבר האזרחי, תדגים כיצד אפשר לפרוץ באמצעים פשוטים לכל מכשיר נייד על ידי פעולת 'הנדסה חברתית'. לבסוף תמליץ על דרכי פעילות להתגוננות מפני פשעי סייבר.

התנהלות מוגנת במרחב הסייבר (סֶבֶ"ר)

מרחב הסייבר והסכנות הטמונות בו – התלמידים ילמדו כיצד למנוע את הסכנות השונות, איך להתמודד איתן ואיך להפוך את מרחב הסייבר שלהם למקום בטוח יותר.

טביעת אצבע דיגיטלית

מה יכולים לדעת עלינו בקלות במרחבי הסייבר וכיצד נוכל למנוע זאת? כיצד הפכו הגולשים למוצר מבוקש ברשת? איזה מידע אוספים עלינו יישומונים (אפליקציות) ומה הם עושים איתו?
ד"ר יובל דרור, מומחה לטכנולוגיה, סוציולוג וסופר, יעשה לנו סדר וייתן לנו כלים להגן על עצמנו.
מיטל ברוקס קמפלר, מומחית לאבטחת מידע, תגלה לנו איך לזהות הודעות הונאה וכיצד להתגונן מפניהן.
זיו קורן, מנהל יחידת הגנת הסייבר לבתי ספר, יסביר אחת ולתמיד איך ליצור סיסמה חזקה במיוחד.

אינפואתיקה – מוסר במרחב הדיגיטלי

גילוי ואיתור של מידע ברשת, מוסר ואתיקה במרחב הדיגיטלי.

אינפואתיקה | בריונות ברשת וביוש | תאוריית הזנב הארוך

נטיקה – אתיקה ברשת, מה עושים עם המידע, נורמות התנהגותיות ברשת, מהי בריונות רשת.

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.