מה לחקר אצל מדעי הרוח, ומה לספרות ולתהליכי מדעיים? האין זו מנת חלקם של מדעי הטבע בלבד? מתברר שגם את יצירתם של קפקא ועמוס עוז, ביאליק ודליה רביקוביץ אפשר לחקור בכלי מחקר שיטתיים ההולמים את מדעי הרוח.
כמה אפשרויות לשילוב תהליכי חקר בספרות:
במסגרת ההערכה הבית ספרית – 30%: במקרה זה על המורה להחליט מה יהיה היקף העבודה ובכמה יצירות תעסוק.
במסגרת תוכנית תמ"ר – תוכנית להמרת בחינת בגרות בספרות (2יח"ל): תלמידים מבתי ספר שבחרו להשתתף בתוכנית ייחודית זו שוקדים על חקר יצירתם של סופרים ומשוררים בעודם מגייסים לעזרתם מודלים תאורטיים מתחומי דעת שונים (כגון פסיכולוגיה, סוציולוגיה וספרות). באמצעותם הם מעמיקים לחקור ביצירות ספרות בנושאים דוגמת המשפחה בראי הספרות, ספרות במבט מגדרי ושירים בעקבות הנושא.
את תהליכי החקר מומלץ להכין בעבודת צוות בקרב התלמידים.
זהו מהלך מבורך המכוון ליעד מרכזי של פיתוח חשיבה, וליתר דיוק, להעמדת בוגרי בית הספר במעמד של לומדים עצמאיים שחוו חוויית למידה משמעותית.
- חוקרים ספרות – אתר מלווה לתוכנית תמ"ר מטעם הפיקוח על הוראת ספרות