יחידות הוראה מתוקשבות

יחידות הוראה מתוקשבות

בין חלום למציאות, בין אמת לבדיה
בין חלום למציאות, בין אמת לבדיה
  • כיתה: ט'
  • נושא מרכזי: דרמה

ביחידה זו נעסוק ביצירות שבהן הקו המפריד בין האמת והבדיה (כמעט) מתמוסס ונעלם. נעיין בשיר "חטוף" מאת של סילברסטיין, מיתוס פיגמליון, הסיפור הקצרצר "האדריכל והקיסר" של ש"י עגנון, ונסכם עם השיר "בריאה" של מהא קסיס.

ליחידת ההוראה
מה זאת אהבה - בין אהבה עצמית לנרקיסיזם
מה זאת אהבה - בין אהבה עצמית לנרקיסיזם
  • כיתה: ז',ח',ט'
  • נושא מרכזי: שירה
  • כיתה: ח'
  • נושא מרכזי: סיפורי עם אומנותיים וסיפורים קצרים

יחידת הוראה זו עוסקת בכמה מהשאלות המרכזיות בחייו של אדם, שאלות שיש להן גם ביטוי מרכזי בתהליך ההתבגרות שלו. השאלות נוגעות למתח שבין אהבה עצמית, נרקיסיזם ואהבת הזולת. ביחידה זו ננסה לברר מה בין אהבה עצמית לנרקיסיזם.

ליחידת ההוראה
התבגרות - ביני לבין עצמי
התבגרות - ביני לבין עצמי
  • כיתה: ז',ח',ט'
  • נושא מרכזי: סיפורי עם אומנותיים וסיפורים קצרים
  • כיתה: ז',ח',ט'
  • נושא מרכזי: שירה

גיל ההתבגרות הוא שלב חשוב בהתפתחות האדם, שלב שבו המתבגר בוחן את זהותו ומעצבה בעקבות התמודדויותיו במישורים רבים. דרך השיר "עוף גוזל" של אריק איינשטיין, המיתוס היווני "דדלוס ואיקרוס", השירים "נקמת הילד המגמגם" לרוני סומק ו"בעיות זהות" ליונה וולך והסיפור "לשבור את החזיר" של אתגר קרת – נבחין בייצוגים שונים של התבגרות ביצירות ספרות, ונשליך מהן על מציאות חיי התלמידים.

ליחידת ההוראה
התבגרות - ביני לבין החברה
התבגרות - ביני לבין החברה
  • כיתה: ז',ח',ט'
  • נושא מרכזי: שירה
  • כיתה: ט'
  • נושא מרכזי: סיפורי עם אומנותיים וסיפורים קצרים

מסע חיינו כולל תקופות שונות, אירועים ומצבים בהם אנו מציבים לעצמנו דילמות הקשורות לעיצוב זהותנו. תקופת ההתבגרות נתפסת כאחד הצמתים החשובים בחיי האדם. ביחידה זו נתמקד בתפקידה של קבוצת השווים בתהליך ההתבגרות. במהלך הלמידה נתמקד, בקבוצת השווים והשפעתה על תקופת ההתבגרות. העלאת המודעות של המתבגרים לסובב אותם בקבוצת השווים והחשיבות שיש לקבוצה זו בחייהם תסייע להם לגבש את זהותם ההולכת ומתעצבת תוך יכולת לבחור באופן מושכל יותר את מאפייני דמותם, ותוך נאמנות רבה יותר לקולם האישי ונטיות ליבם.

ליחידת ההוראה
אדם וחיה
אדם וחיה
  • כיתה: ז',ח',ט'
  • נושא מרכזי: העשרה

יחידה זו תציע מפגש ספרותי עם כמה מבעלי החיים שהספרות משופעת בהם: בשירים, בסיפורים, במשלים, במעשיות עם ועוד. בכל יצירה ממלאת החיה תפקיד אחר - יש שנוכחותה ממשית, ויש שלהופעתה משמעות סמלית או אלגורית. בכל מופעיה הספרותיים החיה מגלה לעיתים על דרך הניגוד ולעיתים על דרך הדמיון את טיבו של בן האנוש ואת תכונותיו.

ליחידת ההוראה
חברות
חברות
  • כיתה: ז',ח',ט'
  • נושא מרכזי: שירה
  • כיתה: ז',ט'
  • נושא מרכזי: ספרי קריאה (שמחת הקריאה)

יחידה זו תעסוק בנושא החברות. נראה מה תורמת החברות לחיינו, נעסוק בדילמות של חברים ונראה מה יוצר חברות טובה ומה מאפיין אותה. היחידה מציעה מגוון יצירות. אפשר ללמוד את כולן או את קצתן. בשיעור שיוקדש לכמיהה לחברות נלמד את השיר "ילדות" של יונתן רטוש. נלמד שלושה סיפורים קצרים, שניים מהם מתרחשים לפני מאה שנה ויותר, ועדיין משמעותיים ביותר לקוראים הצעירים: "מקץ עשרים שנה" ו"התסריט הראשון של סבק". לאחר מכן נעשה קפיצה בזמן לסיפור השלישי "לילי ואני". נצפה גם בסרט "אני והחבר'ה". לתשומת ליבכם: השיעורים על הסיפורים הקצרים הם שיעורים כפולים.

ליחידת ההוראה
זהות חברתית
זהות חברתית
  • כיתה: ז'
  • נושא מרכזי: היצירה המזרחית
  • כיתה: ז',ח',ט'
  • נושא מרכזי: שירה

יחידה זו עוסקת בנושא הזהות החברתית. בשיעורים נחשוף את התלמידים למושג "זהות", ולאחר מכן נאפיין זהויות חברתיות מתוך העיון בשירים "מקיף" לריטה קוגן, "אתם לא מדברים עליי" לתהילה חכימי ו"שיחת היכרות עם יהודייה אמריקנית חביבה (בתרגום עברי)" לסמי שלום שטרית.

ליחידת ההוראה
לאבא שלי יש סולם
לאבא שלי יש סולם
  • כיתה: ז',ח',ט'
  • נושא מרכזי: סיפורי עם אומנותיים וסיפורים קצרים
  • כיתה: ח',ט'
  • נושא מרכזי: ספרי קריאה (שמחת הקריאה)

ביחידה זו נעסוק בעיקר בשאלות של דמיון משפחתי והמשכיות דרך יצירות המעמידות במרכזן את דמותו של האב. עד כמה מחויבים הילדים להמשיך בדרך שהתוו עבורם הוריהם? עד כמה רחוק התפוח נופל מהעץ? האם כיבוד אב ואם מחייב הליכה בנתיב אחד? ואיך נראית תקשורת משפחתית בכמה יצירות? שאלות אלה הן חלק מהעיסוק בזהות עצמית המאפיין את גיל ההתבגרות, ויחידה זו מבקשת להאיר אותן. היצירות שתעסוק בהן יחידה זו הן: "אבי היה אלוהים" ליהודה עמיחי, "עץ התפוח" מאת קתרין מנספילד, "4 עצות לילדה רוקדת" מאת רוני סומק, ו"מים" מאת יחזקאל רחמים.

ליחידת ההוראה
הומור בספרות
הומור בספרות
  • כיתה: ז',ח',ט'
  • נושא מרכזי: סיפורי עם אומנותיים וסיפורים קצרים
  • כיתה: ז',ח',ט'
  • נושא מרכזי: דרמה

בחיבורו "הצחוק" פיתח אנרי ברגסוןתאוריה להבנת המהות החברתית של הצחוק: כדי שמצב ייראה קומי חייבים להתקיים שני תנאים מקדימים: זיקה אל האנושי וניתוק הרגש מצידו של הצוחק. ביחידה זו ננסה להגדיר את מבעי ההומור בספרות, נסקור יצירות ספרותיות לאורך ההיסטוריה, נאיר את תפקידו של ההומור ככוח מרפא וככלי להתמודדות עם קשיים ומצוקות וניתן את הדעת למקום שלו בקבוצות שונות באוכלוסייה. כל אלה מדגישים את הזיקה לאנושי שדיבר עליה ברגסון. הבחירה ביצירות הספרות שביחידה נעשתה מתוך שיקולי העדפה של יצירות שההומור שבהן מובהק וגלוי.

- חשוב לציין כי מטרת היחידה איננה להצחיק את התלמידים אלא לחשוף אותם ליצירות ספרות שבהן משתקף ההומור.

ליחידת ההוראה
יצר לב האדם (טוב או רע מנעוריו?)
יצר לב האדם (טוב או רע מנעוריו?)
  • כיתה: ז'
  • נושא מרכזי: סיפורי עם אומנותיים וסיפורים קצרים

יחידת הוראה זו עוסקת בנושא פילוסופי וערכי גדול מאוד: סוגיית הטוב והרע. נתחיל בשיעור מבוא שבו נכיר לתלמידינו את אחד מגדולי הפילוסופים עמנואל קאנט. בהגותו ניסח קאנט את שני הרעיונות: האחד שלאדם יש היכולת להבחין בין טוב לרע והשני שהמוסר טבוע בתוך האדם. אחר כך נלמד בכמה שיעורים את הסיפור הקצר "אחת מאיתנו" מאת אפרת דנון, נמשיך לשיר "כף היד" של ויסלבה שימבורסקה ונסיים בסיפור קצר של פרנץ קפקא "החולפים בריצה" – כולן יצירות העוסקות בעשיית טוב ובהבחנה בין טוב ורע.

ליחידת ההוראה
הצלחה וכישלון
הצלחה וכישלון
  • כיתה: ז'
  • נושא מרכזי: סיפורי עם אומנותיים וסיפורים קצרים

היחידה תבחן את נושא ההצלחה והכישלון דרך קטע מתוך "שירי סוף הדרך" ללאה גולדברג, הסיפורים "כוונות טובות" מאת אתגר קרת ו"היפה בימי ההולדת" מאת עלא חליחל, השירים "מאלף הפרעושים" ו"הפרעוש" שכתבה רחל חלפי ו"שנים רבות של ניסיון עם קשת וחיצים" מאת אולב האוגה. נעלה נקודות מבט שונות על הצלחה וכישלון ונהרהר בהשפעתם על חיינו.

ליחידת ההוראה
השואה - לכתוב כדי לחיות
השואה - לכתוב כדי לחיות
  • כיתה: ח'
  • נושא מרכזי: סיפורי עם אומנותיים וסיפורים קצרים

היחידה מתמקדת באוטוביוגרפיות וביומנים אישיים שכתבו אנשים שעברו את השואה, לעיתים במהלכה ולעיתים כעבור שנים. חלק מהכותבים לא שרדו. במהלך היחידה נכיר את הכותבים, קצתם בעלי שם וקצתם מוכרים פחות, ואת יצירותיהם שבהן נדון מזוויות שונות.

ליחידת ההוראה
ארספואטיקה - שיר על שיר, סיפור על סיפור
ארספואטיקה - שיר על שיר, סיפור על סיפור
  • כיתה: ח'
  • נושא מרכזי: שירה

המושגים 'אדם' ו'יצירה' שזורים זה בזה, בדומה למושגים 'גוף' ו'נפש'. נראה כי אין קיום לאחד ללא האחר. אריסטו רואה ביצירת האומנות גוף תוכן אסתטי, וחוקר מהן תכונותיו שהופכות אותו ליפה ולמענג. ביחידת לימוד זו נבקש להתחקות אחר מהלכים מרכזיים בתהליך המסקרן של היצירה, ולעמוד על חשיבותה כמרכיב מכריע בהוויה הרוחנית של האדם.

ליחידת ההוראה
זולגות הדמעות מעצמן
זולגות הדמעות מעצמן
  • כיתה: ז'
  • נושא מרכזי: סיפורי עם אומנותיים וסיפורים קצרים
  • כיתה: ט'
  • נושא מרכזי: שירה

יחידה זו מבקשת לעסוק בדמויות ספרותיות המביעות רגש בעזרת בכי. עיסוק זה הוא כר פורה לשיח רגשי ופתוח בכיתה. מי בוכה יותר, בנים או בנות? האם צריך להתבייש בבכי, להסתיר אותו? מדוע בוכים גם כששמחים? ואיך מגיבים כשרואים אדם אחר בוכה? היצירות העומדות בלב יחידה זו מזמינות דיון בשאלות האלו ומבקשות ליצור שיח כיתתי ער ורגיש המעודד אמפתיה.

ליחידת ההוראה
ליחידות ההוראה שלי