ללמוד שייקספיר ולא רק מהספר
הרעיון שלי
שרית זמיר-שפיר היא מורה לספרות בבית הספר קריית שרת בחולון ולשעבר רכזת מקצוע הספרות. שרית סיימה שני תארים בהצטיינות. בשנת 1998 יצא לאור ספרה "צער אינו משאיר שושנים".
שרית מיישמת בכיתה שיטות הוראה חדשות שנועדו לעניין את התלמידים ולפתח את סקרנותם. על פי תפיסתה החינוכית יש להביא כל תלמיד להיות לומד עצמאי וללמד את התלמידים לצרוך ספרות כפי שצורכים תרבות.
שרית בחרה ללמד את תלמידיה לימוד חווייתי ומרתק בשיטת "למידה מבוססת פרויקטים" (PBL). במסגרת זו התבקשו התלמידים לענות על שאלה פורייה, שאלה הדורשת קיומו של מחקר שקדני וממושך, ולהעמיד פרויקט ותוצרים. שרית אוהבת את תחום התיאטרון ונמשכת אליו, לכן בחרה ללמד בשיטה זו את מחזותיו ואת כתביו של ויליאם שייקספיר.
נוכחותו של שייקספיר בימינו
השאלה שהובילה את הפרויקט הייתה: איך שייקספיר עדיין כאן?
במהלך הפרויקט עברו התלמידים מסע מרתק ובו קיבלו מגוון משימות שהיו לאבני דרך. את שחקרו ולמדו הציגו בפני ההורים והמורים בערב תוצרים.
בניסיון לענות על השאלה הפורייה התחלקו התלמידים לקבוצות משימה. הם חקרו היבטים שונים ביצירותיו של שייקספיר, יצאו לצפייה במחזה "מקבת" וענו על מטלות צפייה. כמו כן פגשו את הפרופסור לתיאטרון אבי עוז וצפו בסרט "מהומה רבה על לא דבר", קומדיית אהבה מאת שייקספיר.
ערב התוצרים של הפרויקט כלל מעבר בין חמש תחנות הרצאה קצרות:
- האמונה העממית – המכשפות
- קו התפר – בין ימי הביניים לרנסנס
- עורמה וניפוץ מוסכמות
- כוחם של האנשים הפשוטים
- האהבה המגדרית
כל קבוצת תלמידים הציגה מצגת ועשתה הפעלה לפי נושא התחנה הנבחר. כל התחנות יחד השיבו למעשה תשובה מעמיקה ומעניינת על השאלה הפורייה. את הקישור בין התחנות עשו התלמידים שהיו ללהקת שחקנים נודדת והופיעו עם קטעי קישור והפעלה לקהל.
מצגת הפעילות: איך שייקספיר עדיין כאן?