דלג אל

הצהרת נגישות

ישעיה ב' 4-1: והיה באחרית הימים

ישעיה ב'  1-4: והיה באחרית הימים

נבואת אחרית הימים היא נבואה הצופה פני העתיד. על איזה עתיד מדברת הנבואה? העתיד הקרוב? העתיד הרחוק? האם מדובר במציאות אוטופית או במציאות ריאלית שאליה הנביא שואף?
התמונה שמסרטט הנביא ישעיהו בחזונו היא תמונה שלפיה כל עמי העולם ינהרו אל ירושלים ויקבלו את עליונות ה', שופט העולם. ובתוך כך ייפתרו כל המאבקים והסכסוכים בין העמים, שלום עולמי ישרור וכלי המוות וההרג יוסבו מאין שימוש לכלי חיים וצמיחה.

חזון אחרית הימים מופיע אחרי פרק א' שבו תיאר ישעיהו את המציאות החברתית הקשה ששררה בירושלים בימיו – עוול ועושק, שוחד, רמאות ורצח. העיר הנאמנה שהייתה מלאה משפט וצדק הייתה לזונה, עיר פצועה שאחרי מסע סנחריב נותרה כסוכה בכרם נטוש. מתוך המציאות הקשה הזו ישעיהו מרכיב את העתיד שאליו הוא שואף, ההפך מהמציאות – לא עוד סכסוכי עמים אלא שלום עולמי; לא עוד כלי נשק רצחניים אלא כלי חקלאות וחיים.
ואולם מתברר שאבני הבניין לחזונו אינן מורכבות רק מהמציאות הריאלית שבה הוא חי ופועל אלא מזיכרונות החרותים עמוק בתודעה ובזיכרון הלאומיים. ישעיהו מסרטט מעמד מתן תורה אלטרנטיבי – לא מתן תורה לאומי-פרטיקולרי אלא אוניברסלי; לא מתן תורה שבו העם מצוּוה להתרחק מהקודש ורק למשה הרשות לעלות להר אלא מתן תורה שלפיו לכל האנושות יש הפריווילגיה לגעת בקודש, מתן תורה שוויוני; לא מתן תורה שנכפה על קהל שבוי אלא נהירת העמים לקודש מתוך בחירה "וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר השם" ומתוך הכרה באל האחד ובתורתו שבשׂורתה היא בשורת השלום העולמי.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מלכים א' י: מלכת שבא השווה
סיפור ביקורה של מלכת שבא מעצים את דמותו של שלמה המלך. היא מנסה אותו בחידות ומתוודעת לחכמתו המופלאה ולפאר ממלכתו. ואולם השאלה הבלתי נמנעת היא מה מסתתר מאחורי ...
מלכים א' יז: אליהו מחולל נסים
שלוש שנים לאחר גזירת הבצורת נשלח אליהו לבשר על קיצה ולהוכיח קבל עם ועדה אמיתותו של ה'. מבחן האש המרשים בהר הכרמל שם ללעג את נביאי האל בעל, אך גם מסמל את אש ק...
בראשית יא: מה החטא בבניית מגדל?!
סיפור מגדל בבל הוא סיפור קצר עם מסר גדול, בחינת "מעט המחזיק את המרובה". חלקו הראשון של הסיפור מתמקד במעשה האדם. חלקו השני מתמקד בתגובה האלוהית למעשה האדם
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.