דלג אל

הצהרת נגישות

בראשית כה: יעקב ועשו - מכירת הבכורה

בראשית כה: יעקב ועשו - מכירת הבכורה

סיפור בראשית פרק כ"ה נסוב סביב שני אחים תאומים. כל אחד מהם מועדף על ידי הורה אחר: יעקב- על ידי רבקה האם, עשו- על ידי יצחק האב. הסיבה לכל אחת מהעדפות אלו היא שונה: יצחק אוהב את עשו אהבה התלויה בדבר - "כי ציד בפיו", כלומר - משום שעשו הוא המפרנס והמכלכל את המשפחה. רבקה, לעומת זאת, אוהבת את יעקב אהבה שאינה תלויה בדבר, רק משום הוא הבן שלה: "ורבקה אוהבת את יעקב".

עשו נולד ראשון- מה שמעניק לו באופן אוטומטי את זכויות הבכורה בכל הקשור לירושה. אמנם, ידועים במקרא מקרים בהם בחר האב לנשל את בנו הבכור מבחינה ביולוגית מהירושה, ולהכריז על בן אחר כבכור מבחינה משפטית. אולם, במקרה זה יצחק ממילא העדיף אתבנו בכורו עשו, ולכן זכויות הבכורה הטבעיות שלו לא עמדו בפני סכנת נישול. יעקב הבן הצעיר אינו מוכן להשלים עם אובדן זכויות הבכורה, ורוקם עסקת חליפין עם עשו במסגרתה הוא "רוכש" ממנו את הבכורה, ולאחר מכן משיג בדרך של הטעייה ותרמית את "ברכת הדרך" מאביו יצחק.

סיפור יעקב ועשו מעלה את השאלות: מהי משמעות הבכורה ומי הראוי להיקרא "בכור"? האם הבכורה היא עניין ביולוגי גרידא, או שמא ענין של תכונות אופי ומעשים המצדיקים את הזכות לרשת את אבי המשפחה?

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מלכים ב' כד-כה: ממלכת יהודה גוססת
אירועי פרק כד במלכים ב מלכים  מסמלים את תחילת סופה של ממלכת יהודה, חורבן ירושלים ובית המקדש הראשון והיציאה לגלות בבל
העשרה: הערכה חלופית
הערכה חלופית בודקת מה מידת יכולתם של תלמידים ליישם את הידע המיומנויות וההבנה שרכשו בעולם האמִתי
העשרה: י"א בחשוון: יום פטירת רחל אמנו
רחל היא בת לבן, אחות לאה, אשת יעקב האהובה ואֵם שניים מבניו: יוסף ובנימין. רחל נמנית עם ארבע האימהות ומאז מותה מבכה על גורל עמה.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.