דלג אל

בראשית יא: מה החטא בבניית מגדל?!

בראשית יא: מה החטא בבניית מגדל?!

סיפור מגדל בבל הוא סיפור קצר עם מסר גדול, בחינת "מעט המחזיק את המרובה". חלקו הראשון של הסיפור מתמקד במעשה האדם. חלקו השני מתמקד בתגובה האלוהית למעשה האדם. היחס בין שני החלקים הוא יחס ניגודי: בני האדם מבקשים לבנות מגדל, אך האל מביא להפסקת הבנייה; בני האדם מבקשים להישאר מאוחדים, אך ה' מפזרם על פני כל הארץ.

הסיפור עוסק בהתנגשות בין רצון האדם לרצון האל. מה פשר ההתנגדות של אלוהים? מדוע התנגד לבניית המגדל? לדעת חז"ל, בני האדם ביקשו בעצם למרוד באלוהים - להגיע לשמים ולתפוס את מקומו. בניית המגדל היתה למעשה הכרזת מלחמה של האנושות נגד האלוהות. פרשנות זו מבוססת על הביטוי "וראשו בשמים" המופיע בפרק. הסבר פרשני אחר מבוסס על הביטוי "פן נפוץ" המבטא את רצונם של בני האדם למנוע התפזרותם ופילוגם לעמים רבים. לפי פירוש זה המגדל הגבוה נועד לשמש מעין "מגדלור יבשתי"- אמצעי שימנע התפזרותה של האנושות. נשאלת השאלה: ומה פגם יש ברצון ליצור אחדות ולמנוע פילוג של האנושות? מדוע מתנגד האל לכך ופועל נחרצות למנוע התממשות הדבר? אומר הרשב"ם: "לפי שציוום הקב"ה פרו ורבו ומלאו את הארץ והם בחרו להם מקום אחד לשבת בו", כלומר לפי הרשב"ם עברו בוני המגדל על מצוות האל "פרו ורבו ומלאו את הארץ". זאת ועוד, חברה אחידה, מונוליטית והומוגנית, בה כולם חושבים ופועלים באותו אופן - היא חברה כוחנית ולא בריאה. חברה שמדכאת שונות ורב גוניות בקרבה מובילה לעריצות, ואת התוצאה הזאת ביקש אלוהים למנוע.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בראשית יא-יב: מי אתה אברם?!
בפרק י"א מושמעת מעין הבטחה נבואית לאבי האומה, אברהם, על עתידה הטוב של האומה שעתידה להתפתח ממנו
העשרה: משתעשעים בגימטריה
המספרים במקרא מופיעים בדמות אותיות, כך מסומנים הפרקים והפסוקים. זהו שיעור קליל להכרת הגימטריה לשם התמצאות בטקסט
שמות א: סיפור הולדתו של מנהיג
ההסבר המקראי לבחירת משה לתפקיד שהוטל עליו נעוץ באישיותו של משה ובדפוסי התנהגותו המעידים על ערכיו המוסריים ועל חתירתו לצדק מוחלט, מתוך נכונות להסתכן ולשלם מחי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.